Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det var du som bad om "laglig grund"
Tillägger: Med tanke på vad som står i hyreslagen så borde det ju inte vara helt omöjligt att som hyresvärd kräva 1 månads uppsägningstid utan att ha skriftligt avtal..
Och det var just på grund av vår existerande hyreslag som jag valde att skriva "utan att ha skriftligt avtal". Som du själv skrev ovan så följer man gällande lag och allmän praxis om inte särskilt avtal kan bevisas
OK, så en månad är ok? Mer skulle jag knappast begära!!
*Letar febrilt efter kontraktet jag BÖR skriva"
Har du inge kontrakt är det bara att flytta, hur skall stallägaren kunna bevisa att du stått där?
Muntlig bevisning är vatten värda om du inte vid tillfället har 10 andra som kan intyga vad som sagts typ.
Om ens de räcker i en ev rättegång tvivlar jag på.
Polisanmälan kommer till 99% läggas ner pga bristande bevis om det görs en sådan.
Därför skall man alltid skriva kontakt så slipper man en dag stå på bar backe som inhyrd eller stå utan inhyrd som stallägare.
Sen har vi nått som heter vett och etikett och det är nått helt annat, men själv tycker jag nog att om man säger upp en stalllplats utan kontrakt iaf gör de 1 månad innan så stallägaren har tid på sig att hitta ny hyresgäst=)
Man måste ibland fundera på om det är värt att bråka om vissa saker även om man har rätt, de kan kosta mer än vad det smakar vissa gånger. Just för att det kan va oerhört svårt att vinna en ev rättegång och rättegångar kostar ofantligt mkt pengar.
En advokat som är bra kostar minst 1500 i TIMMEN och om man då har en kallhyra på 500 att driva in är de ju inte värt.
Skulle man förlora rättegången skall man dessutom betala motpartnens rättegångskostnader
OK, nu har hyresgästen aviserat att hästarna flyttar på lördag....
Vederbörande sa upp sig (hus och stall, tre månaders uppsägning på hus) innan förra månadsskiftet, jag bekräftade i ett sms att uppsägning var noterad och sista dag avses som 30 april.
Har inte fått någon mer respons på det än att denne gärna flyttade tidigare, inget sagt om att hästarna skulle flytta innan.
KAN jag kräva hyra för mars? Hästarna kommer ju att vistas här in i mars, och jag tvivlar starkt på att alla saker kommer att avflyttas innan dess...
Vad tror, eller ännu hellre VET ni??