Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

S

Skrutt

En fråga som dök upp tidigare i veckan m hovslagaren och några till. Det finns många hästar/ponnyer som idag inte har hästpass och där ägarna inte kommer att skaffa hästpass tack vare kostnaderna. De resonerar bl a att de ändock får slakta djuren eller också gräver ner dom hemma, vilket förekommer i ganska stor mängd enl veterinären jag har, och då behöver de inte något hästpass. Det finns alltså vissa slakterier i Sverige som tar emot dessa djur ändå och så finns det veterinärer som kommer ut och ger den sista sprutan så djuret får dö hemma och ägarna klarar sig från "onödiga" kostnader. Själv har jag pass nu till mina utom en men det kommer (lång väntetid) och undrar bara hur ni resonerar?
Tror nog som vi pratade om att det blir många som struntar i passen.
Vad tror ni?
Negativt el positivt utan pass?

//SKrutt

Sv: Inget hästpass - Vad gör ni m äldre häst/Ponny

om jag fattat grejen rätt, så ska dessa hästar vägras att avlivas och i viss mån även behandlas, när det är krav på passet (efter årsskiftet?).

Skrutt skrev:
En fråga som dök upp tidigare i veckan m hovslagaren och några till. Det finns många hästar/ponnyer som idag inte har hästpass och där ägarna inte kommer att skaffa hästpass tack vare kostnaderna. De resonerar bl a att de ändock får slakta djuren eller också gräver ner dom hemma, vilket förekommer i ganska stor mängd enl veterinären jag har, och då behöver de inte något hästpass. Det finns alltså vissa slakterier i Sverige som tar emot dessa djur ändå och så finns det veterinärer som kommer ut och ger den sista sprutan så djuret får dö hemma och ägarna klarar sig från "onödiga" kostnader. Själv har jag pass nu till mina utom en men det kommer (lång väntetid) och undrar bara hur ni resonerar?
Tror nog som vi pratade om att det blir många som struntar i passen.
Vad tror ni?
Negativt el positivt utan pass?

Mina föräldrar har 3 väldigt gamla hästar, sto f-71, hennes dotter f-75, och son f-77. Kommunens miljöinspektör var och kollade stallet, inga anmärkningar men modern fick uppmaningen att SKAFFA PASS till hästarna! Modern svarade då att vill ni sätta en 76årig kvinna i fängelse för detta brott så varsegod, hästarna har inte varit från gården sen 1991 (klubbtävling) och lär får dö här, och begravas här.
(jag ser med spänning fram emot om hon kommer att bli åtalad :banana: :banana: :banana: )

]

Enligt lag så måste man ha pass för att få skicka hästarna på slakt from 1 maj i år, alltså slakterier ska vägra att ta emot hästar utan pass...Så om man inte tänker gräva ner dom själv någonstans så kanske man måste skaffa pass vare sig man vill eller inte. Sen om jag tycker det är en bra lag eller inte...hm det vet jag inte....

Hon blir inte åtalad tror jag... det är bara så dumt i vissa fall sen förstår jag att man måste följa lagar och avtal. Jag har en granne som har en 32-årig ponny som skall tas bort till hösten pga att dom inte vill skaffa hästpass. Ponnyn är pigg och glad för sin ålder och äter bra. Nu hör till saken att de inte visste om detta med slakt och 1 maj och hästpass, annars hade ponnyn slaktats före 1 maj. De tänker gräva ner ponnyn hemma på sin egen mark och vet har lovat att ge honom en spruta!

Alla bör skaffa pass till sina hästar.

Jag har redan fått veta att de börjar bli mer och mer hårda med passen, har själv en vän som nyss blivit utsatt pg av att hon inte hade pass till sin 23-åriga travare.

Hästen blev akut sjuk och kunde inte stå på sina ben.
Eftersom hästen inte längre kunde resa sig när hon kom på morgonen, ringde hon vetrinär.
Det enda som fanns att göra var att avliva hästen.

Dock kunde inte detta göras, pg av att hon inte hade passet, slakteriet tog inte heller emot hästen, oxå pg av att pass saknades.

Efter många om och men via försäkringsbolaget visade sig att hon stod i kö för att få sitt pass.
Och bara för att hon stod i kö, kunde vetrinären tre dagar senare avliva hästen hemma på gården.

Snälla ni, för era hästars bästa, skaffa passet.. Annars kanske ni får se den lida.
Och en riktig hästmänniska vill inte se att sådant sker.

Har ett avelssto f 83... Vet ärligt talat inte hur jag ska göra med hennes papper än... Iom att hon enbart har det gröna "registreringsbeviset" så måste jag ju dessutom göra en signalementsbeskrivning på henne... Förhoppningsvis blir hon dräktig även i år, om det så kommer ju då automatiskt ett föl nästa år ( :idea: ) å då ska ju den ändå kollas så jag tror det blir i samma veva (dvs vi är "olagliga" i ett halvår eller nåt) ...

Men som sagt har inte bestämt mej än... (och hon e ju inte dräktig än heller)... Mina andra hästar har redan sina pass klara ...

Donne skrev:
Alla bör skaffa pass till sina hästar.

Jag har redan fått veta att de börjar bli mer och mer hårda med passen, har själv en vän som nyss blivit utsatt pg av att hon inte hade pass till sin 23-åriga travare.

Hästen blev akut sjuk och kunde inte stå på sina ben.
Eftersom hästen inte längre kunde resa sig när hon kom på morgonen, ringde hon vetrinär.
Det enda som fanns att göra var att avliva hästen.

Dock kunde inte detta göras, pg av att hon inte hade passet, slakteriet tog inte heller emot hästen, oxå pg av att pass saknades.

Efter många om och men via försäkringsbolaget visade sig att hon stod i kö för att få sitt pass.
Och bara för att hon stod i kö, kunde vetrinären tre dagar senare avliva hästen hemma på gården.

Snälla ni, för era hästars bästa, skaffa passet.. Annars kanske ni får se den lida.
Och en riktig hästmänniska vill inte se att sådant sker.

Jag hade då polisanmält händelsen som brott mot djurskyddslagen då det är olagligt att låta ett djur lida !
Att skylla på att det inte finns pass var en MKT LÖJLIG ursäkt.

Men de va väl antagligen inte bara passets fel utan handlade väl kanske mer om att personen som skulle avliva hästen hade pengar att få om allt gick "rätt" till å inte ville bli av me dem ??? (annars finns det ingen anledning att inte avliva en häst direkt å dessutom hålla på att dra in försäkringsbolaget !!!)

Det var det dummaste jag hört!
Att kallblodigt döda ett friskt djur för att man inte orkar skaffa pass!!! :devil: :devil:
Och varför i sånt fall göra det i höst bara för att? Varför inte vänta tills hästen faktiskt gjort sitt och då ta bort den senare?

-Ja vet vi dödar mormor innan hon blir dålig och ska till hemmet för det kostar så mkt annars :devil:

/T

Jag hade då polisanmält händelsen som brott mot djurskyddslagen då det är olagligt att låta ett djur lida !
Att skylla på att det inte finns pass var en MKT LÖJLIG ursäkt.

Men de va väl antagligen inte bara passets fel utan handlade väl kanske mer om att personen som skulle avliva hästen hade pengar att få om allt gick "rätt" till å inte ville bli av me dem ??? (annars finns det ingen anledning att inte avliva en häst direkt å dessutom hålla på att dra in försäkringsbolaget !!!)

om det handlade om pengar har jag ingen aning om...
Och är inget jag vill blanda mig i heller.
´
Det enda jag tycker är att man ska ha pass på sina hästar..

Destruktion tar emot hästar utan pass dvs hästar som inte ska bli livsmedel.

Ja det kanske är dumt, men jag förstår dom, en fångponny som går i en jordhage m hö året runt, skall hon bli dålig igen eller ska hon klara sig, någon gång måste man ta bort djuren och jag skulle då inte ge bort en 32-årig ponny som gjort sitt. Nåja, det är deras problem och jag lägger mej inte i det.
Men du kanske förstår lite bättre...

Vad menar du då, kan du förklara för mej som inte kan? Vilka är det? osv...

Lånar knapp

Pratade med en vet ang detta med pass och h*n sa att sjuka hästar behandlas även om de inte har pass då veterinärer lyder under "djurskyddseden" (minns inte vad det hette) och avlivas gör de ändå pga djurskyddsskäl. Ska hästen destrueras, så behövs inget pass, däremot ska den bli livsmedel så krävs det.

Jag har en ponny på ca 25 år , han är triangelmärkt pga skada, import utan känd härstamning. Att skaffa pass på honom kostar massor, Id kontrollant, chipmärkning, DNA mm. Jag bor där det inte direkt kryllar av id-kontrollanter och chipmärkare så det blir veterinär som måste göra det, alla vet ju hur mycket det kostar att ta hem en veterinär.....
och sen så säger dom att passen inte ska kosta så mycket!!
Jag kommer inte att skaffa hästpass på honom, han är import och får därför inte användas i livsmedels produktion ändå.... sen är det ju lite konstigt att gamla hästar kan vara behandlade med i princip vilket skit som helst men så länge det inte står i passet går det bra att äta dom.
jag vet att veterinärerna begår grova tjänstefel om dom nekar att behandla en häst eftersom den inte har pass, när den dagen kommer och han måste avlivas så vill jag helst begrava hemma, är det vinter finns alltid möjligheten att skicka till destruktion....
Jag fattar inte varför det inte blir dispens på hästar över tex 20, vad har passet för funktion annat än en massa slantar åt jordbruksverket...
Jag har pass på dom andra "yngre" hästarna.

ingen häst kommer nog att nekas veterinärbehandling, det strider mot veterinärens etik, men däremot så är vet anmälningspliktig och den som inte har pass kan få vitesföreläggande...
Jag har skaffat pass till min häst trots att han är 25 år (skaffade passet förra hösten). Funderade fram och tillbaka och kom fram till att det var bäst att ordna med pass. För mig blev det dock inte så dyrt, det kostade 550 kr totalt och det var en häst med okänd härstamning dock så såg man att det är en viss ras. Registratorn i den rasföreningen sa att jag inte behövde dna-typa eller åldersbestämma utan att det räckte med mitt ord (som jag i min tur fått muntligen från uppfödaren) om hästens ålder. Verkar vara väldigt olika mellan olika rasföreningar hur stränga de är.

Jag håller dock med om att det borde vara dispens på pass för hästar över tex 20 år. Passet är en byråkratisk produkt och de som funderat fram det har inte tänkt speciellt hårt på hur det ska funka på riktigt... :devil:

Senast ändrad:

Har en ponny född 87. han ska dö här hemma och även begravas här (med tillstånd såklart). Men för mig är det faktiskt självklart att skaffa pass åt honom. Ska även chippa honom. Det kan ju alltid hända saker på vägen som gör att man inte kan hålla kvar vid planerna (att han dör hemma). Ska även börja tävla lite klubbtävlingar höst och vem vet var det leder. Om alla hästar SKA ha pass första januari 2006 så ska även min ha det.

Min gamla häst råkade ut för en olycka förra veckan och vi var tvungna at ta bort henne. Hon hade inte pass, men det var inga problem för det. Hon skickades till destruktion i och för sig vilket hon skulle gjorts i vilket fall som eftersom hon hade behandlats med preparat med livslång karens.

Självklart kan en veterinär avliva en häst utan pass!

Jag har nyss köpt en shetlandsponny med varken papper eller pass, knappast troligt att jag kommer skaffa det heller just för att det kostar en hel del.

Fiorano skrev:
Självklart kan en veterinär avliva en häst utan pass!

Jag har nyss köpt en shetlandsponny med varken papper eller pass, knappast troligt att jag kommer skaffa det heller just för att det kostar en hel del.

Självklart skall djurskyddslagen stå i centrum vid akut avlivning, pass eller inte pass skall inte påverka djurets lidande.

Anser man sig däremot "ha" råd att införskaffa en häst,ja då har man nog råd med att skaffa pass till den oxå. I annat fall har man inte råd att äga Häst.Hästpasset är långt ifrån den största kostnaden man har utifrån sitt inköp. Vem är så dum att den tror att det är "billigt" att äga häst i dag???

Det låter lika dumt som att köpa sig en egen bil men inte ta körkort just för att det kostar en hel del.

Liknande trådar

Kropp & Själ Och man egentligen mest känner sig fånig? Egentligen har det här väl hållt på av och till sedan några år tillbaka men mest de senaste...
Svar
3
· Visningar
3 185
Senast: Meggan
·
Hästmänniskan Någon gång runt den 20/10 -05 skickade jag in passansökan och konturdiagram till STC. I början av januari -06 ringde jag och frågade...
Svar
19
· Visningar
1 850
Senast: Spirit
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama