Inges hästar rymmer

Sv: Inges hästar rymmer

Och våra hästar (mordsvenskar och en b-ponny) kommer rusande för att se vad det är för kul som händer när det smäller. De tänker direkt att det vankas godis & beröm.

Jag och min sambo tränar nämligen våra hästar kontinuerligt att acceptera diverse oväsen inklusive då fyrverkerier och smällare.

Pang=godis/beröm tekniken är en gammal beprövad metod använd av både polis och militär i flera hundra års tid.

Tips- just nu säljs sk smatterbomber. Kostar ca 40 :- för 75 st. De smäller inte jättehögt men det kommer ett knatter och en fräsning. Perfekt storlek & lagom billigt att ha när man tränar. Tillkommer gör förstås vad äpplen och morötter kostar...

Det går också att träna med att tex slå grytlock ihop eller banka på en plåtspann med en stor sked eller liknande. Sk harskramla i trä kan köpas i vissa leksaksaffärer- en jättebra grej som låter mycket och ljudet liknar en skottserie.

Vad smart!

Det har jag inte ens tänkt på utan jag ställer in dem i stallet varje nyår utifall att de blir panikslagna.

Då ska jag ta och köpa lite smällare och träna i dagarna inför kommande år.

Monica

Och jag som har en vän vars stall brann ner inatt skulle aldrig komma på tanken att låsa in mina hästar när det far omkring brandstartare i luften som det gör på nyår...

Jag gör som K_T, mina hästar skottränas!

Klokt att skotträna!
Vi har en skjutbana i närheten, så våra hästar är relativt härdade. Och så bor vi tack och lov mitt i skogen, med grannar som också har hästar.

Men du, dina hästar.... Är de hästvärldens motsvarighet till s k mördarhundar? :D

Och våra hästar (mordsvenskar

Jag har hästar som är sk skottfasta, men det kvittar om kompisarna inte är det för får en panik så drar denne häst med en hel flock. Likaså om de står på stall, kan en häst sätta igång ett helt kaos om denne får panik.

Men du, dina hästar.... Är de hästvärldens motsvarighet till s k mördarhundar? :D

Jaåå, Vicke försökte dränka mig för några veckor sedan när jag hällde i vatten i hans tunna. En fin knuff i mattes bak! Ja då trillar man förstås rakt ner i tunnan med huvudet före!

Och sedan stod han och FLINADE- jag lovar!

Jämrans häst!:D

Jag har hästar som är sk skottfasta, men det kvittar om kompisarna inte är det för får en panik så drar denne häst med en hel flock. Likaså om de står på stall, kan en häst sätta igång ett helt kaos om denne får panik.

Fast ju fler hästar i en grupp som står och är coola ju mindre chans att det blir panik.

Fast ju fler hästar i en grupp som står och är coola ju mindre chans att det blir panik.

Ja där håller jag inte med efter att ha upplevt en ny häst få panik i vår flock, alla andra tog det relativt lugnt trots att det smällde och sprakade. Inte denna häst, han började springa som en galning, och drog successivt med sig en efter en och till slut sprang alla i en enda röra. Hästen hade stått ho oss i ett halvår när detta hände och man kan bara konstatera att instinkten tar överhand så är det.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det finns många risker med att äga en häst, och det kan bli väldigt dyrt. Men ibland finns mer ersättning att få, till exempel om någon...
Svar
0
· Visningar
122
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den 20:e januari hände det som inte fick hända. Lina Jansson Lindbergs hästar blev skrämda av smällare och flydde från hagen. Hon...
Svar
0
· Visningar
309
Senast: Gunnar
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 735
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
601
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama