ingen vila?

Zaida

Trådstartare
min häst hade vintervila i dec och lite i januari då jag var gipsad.

jag vill inte ge henne ngn längre vila i sommar hon går på bete dygnet runt och jag rider 6 dagar i veckan varav tränar två. hon funkar jätte bra och jag är inte så sugen på att ställa av henne hon är 7 år.

hur gör ni/skulle ni ha gjort?

Sv: ingen vila?

Min häst har aldrig haft lång sommarvila (max en vecka - tio dagar om jag varit bortrest), utan istället vintervila i varierande längd beroende på ålder och hur hårt han gått innan. Min häst är 11 år, jag har haft honom sedan han var 4.

Bara för att hästen går på bete måste den ju inte vila från all träning. Jag har två av mina igång nu, de ska tävlas i sommar/höst och rids/körs därför 4-5 dagar i veckan.

min pålla går på bete å jag rider och tränar som vanligt har oxå tänkt ge mig ut på tävlingsbanan i höst.

kul att höra hur du gör med dina pållar =)

jag ska till monaco en vecka i mitten av augusti så då har jag ev. tänkt låta henne vila....sen märker man juh oxå om dem känns väldigt trötta om då kan man juh ta det lite lugnare i några dagar.:idea:

Min häst får ingen lång vila i sommar! Han kommer stå i ca 1 vecka då jag är bortrest men han kommer få sin vila i vinter istället.:cool:

Men det kommer inte bli hårdträning utan det blir mest mys i skogen då sista träningen var idag, så nu har tränaren ledigt fram till början av augusti:laugh:

hej!

tack för ditt svar. jag har bara haft min häst en vinter å då gav jag henne vintervila, men hon blev otroligt pigg. det är hon redan innan hon får vila iofs...

hur blir din häst?

hur lång vintervila ger du han/hon?

jag har fått lära mig att om en häst ska vila ska de få vila i minst tre veckor annars hinner dem liksom inte börja vila.....om du förstår hur jag menar....

rätt skönt att låta de vila om eftersom det är så kallt och ruskigt :eek:

hej!

tack för ditt svar. jag har bara haft min häst en vinter å då gav jag henne vintervila, men hon blev otroligt pigg. det är hon redan innan hon får vila iofs...

hur blir din häst?

hur lång vintervila ger du han/hon?

jag har fått lära mig att om en häst ska vila ska de få vila i minst tre veckor annars hinner dem liksom inte börja vila.....om du förstår hur jag menar....

rätt skönt att låta de vila om eftersom det är så kallt och ruskigt :eek:

Jag kommer nog inte ge honom total vila.. Utan det blir ngr skritt turer per vecka kanske i tre fyra veckor. Min häst är rätt cool av sej och inte så energisk så han bara njuter av vila:D
Har även hört att man ej ska ställa av helt.

Men ge mindre krafftfoder och mest bara strå/grovfoder för de behöver ju inte så mkt energi när de vilar;)

Min 20-åring är i full tävlingskondition och går på bete, men rids som vanligt. Visst att det blir nån vilodag här och där, men han mår som bäst när han får gå regelbundet. För att han ska hålla så länge som möjligt så tänker jag inte riskera ngt genom att ge honom längre vilor. Han vilade mer än jag tänkt i vintras pga av vädret dessutom.

Sommaren är full träningssäsong för mig. Med undantag för ofrivillig halvvila om det är snorhett och tokdammigt och man inte pallar rida så länge.
Skulle hellre ge vintervila iom att det ändå periodvis kan vara för dåligt underlag för att rida. Om man inte har lyxen med ridhus (vilket jag har = ingen vintervila heller! ;) ).

Istället tar vi kortare viloperioder på bara några dagar, antingen i samband med att jag måste åka bort, eller i kombination med behandling då det är bra med vila från ridningen några dagar efteråt. Blir kanske 6 gånger per år.?

Nu har jag iofs alltid haft vuxna hästar. Och har lite dåliga erfarenheter av vila sen farsans travare fick vila efter ett lopp (som hon för övrigt vunnit) och blev så rastlös av hagvilan att hon lyckades skada sig och inte blev bra igen förrän ca 2 år senare, och hästar med lite taskiga leder som behöver underhållas för att inte bli stela. Nuvarande 16-åringen verkar fungera bra med 6-7 dagars träning i veckan (med vissa väldigt lågintensiva dagar som vi klassar som "vila" med lätt rörelse).

Våra hästar får ingen direkt sommarvila, utan vi rider lika mycket på sommaren som över våren och hösten (med undantag för jättevarmt väder). Istället har vi vilan några månader över vintern, kanske november, december där hästarna bara går och skrotar i hagen och vi ger dem höersättning, men ingenting annat.
Detta funkar jättebra, tycker jag. Faktum är att det känns roligare att kunna rida och få vara med sin häst när man har ledigt och semester och det är varmt och soligt ute än när det bara är mörkt och äckligt slaskväder.

Min får ingen sommarvila, några dagar här och där bara.
Din är iof mkt yngre än min så att ta det lite lugnt bara
någon vecka blir ju som aktiv vila.

Kommer nog planera in en vila i vänter när skitvädret kommer,
men så vill jag heller inte att han ska stå och bli stel..

nej varför ge henne vila om du inte känner att hon behöver de?
ja brukade låte ponnyn få nån vilovecka på vintern annars va de fullfart om de inte hände något. (visst nån extra vilodag när de va 30grader men annrs så)

Jag ger inte min häst någon vila alls, någon tid på året, ajg hemska människa.
Om jag är bortrest får han några dagar semester, och om det är skitväder kan han få en dag ledig. Annars är det motionera som gäller året om i ur och skur. Ser ingen anledning att lägga ner i några veckor, såvida inte hästen eller jag är skadad.

min häst är 18 och ska stå helt i 5-6 veckor;)
men hon hade ingen vintervila och jag har ridit henne hela året 5-6 ggr i veckan så känner att hon behöver vila lite:)

Ingen av mina hästar har någonsin haft sommarvila (bortsett från unghästarna, under 3 år). De går på bete dygnet om, men rids/tränas/tävlas som vanligt. Brukar "vila" mina hästar på vintern, mellan lucia och nyår, när man ändå har fullt upp med så mkt annat.

min häst hade vintervila i dec och lite i januari då jag var gipsad.

jag vill inte ge henne ngn längre vila i sommar hon går på bete dygnet runt och jag rider 6 dagar i veckan varav tränar två. hon funkar jätte bra och jag är inte så sugen på att ställa av henne hon är 7 år.

hur gör ni/skulle ni ha gjort?

Jag ställer ej hästarna på sommaren. Dels är det härligaste tiden på året att rida och dels minskar fångrisken om de rids under betessäsongen. (Sedan är det tävlingssäsong om man är sugen på det..) Däremot får våra ridskolehästar 8 veckors sammanhängande betesvila, men det är pga av att de arbetar hela vintern med endast några veckouppehåll och de behöver semester från oss människor:D

Om du känner att hon fungerar bra att rida så varför ställa av henne? Om man tycker att hästen behöver vila kan man likagärna ställa av den på vintern, med tanke på att det är sämre väder då. Det är ju nu på sommaren man vill rida, när det är som varmast och bäst underlag! :laugh: Hästen kan ju gå på sommarbete och bli riden.

Min egen får vila i sommar, men det är bara för att vi ridit in honom under våren, och jag känner att han behöver breaka för att hinna smälta allt nytt. Annars brukar jag låta mina "klara" hästar vila under vintern istället, då det är så skönt att rida på sommaren. Så gör man i de flesta stora tävlingsstall här i kring med, det är ju inte så mkt tävlingar kring jul och nyår här i krokarna.. Men under sommaren är det ju en hel del.
Sen hur länge de vilar har varit individuellt. Däremot har jag haft många av mina hästar ute dygnet om, men ändå ridit. Har bara fått stödfodra dem lite då för att de ska orka och hålla hullet bättre.

Jag är sådan som tror att det är bra att ge små vilopauser då och då, för att läka ut ev småskador, återhämta trötta muskler och smälta alla intryck.

Särskilt de lite yngre hästarna (upp till 6-7 egentligen) som man jobbar så mycket med uppbyggnaden på - eftersom de behöver återhämta sig från just uppbyggnings ansträngningen med det slitage det ofta innebär.

Hästar tappar ju inte kondition eller muskelmassa särskilt fort, så de förlorar ju inget på att vila ett par veckor (om de inte tillhör det äldre lite ledstela gardet som mår bättre av att hållas igång med jämn, dock inte alltför hög, arbetsbelastning).

Hur ofta eller länge man bör vila beror däremot på så många saker: hur hårt hästen gått, hur länge, hur den utvecklats, hur den mår just nu, hur mycket vila den får på regelbunden basis (jfr t ex 1 och 3 vilodagar i veckan). Det beror såklart på vad man har inplanerat i tävlings- och träningsväg. Och det beror på vilken rörelsemöjlighet den har i hagen om den inte rids / tränas.

Vintern ger ofta sämre underlag i hagarna och kan därför vara en sämre period att helvila hästen på, anser jag. Samtidigt som jag håller med om att sommaren ofta är bäst att träna på. Men man kan ju lösa det med t ex en lugnare vinterperiod med mest skrittpromenader och ett och annat avrastningspass i ridhus för att hästen ska få utlopp för ev överskottsenergi, och i övrigt ge enstaka viloveckor vår, sommar och höst (har även regelbundna vilodagar, normalt 2 / vecka, men då kan det bli lättare avsutten träning). Jag ser ingen anledning till att man måste vila hästen i mer än 3 veckor för att det ska vara "lönt" - om den inte är konstaterat skadad eller sliten och då kan det krävas mer än så. För unghästar är det viktigare med längre sammanhängande viloperioder.

Sedan är det ju alltid viktigt att anpassa foderstat efter arbetsmängd och trappa upp respektive trappa ner arbetet före och efter vilan. Flårida direkt efter avställning är ju knappast ett sätt att få en frisk och hållbar häst, men det är väl ingen som tror.

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 465
Senast: Roxy
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
14
· Visningar
1 602
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix