Ingen veterinärvårdsförsäkring efter knäledsinflammation

L

Love_Maya

Hej!
Min foderhäst (ett fullblod på 6 år) har haft en knäledsinflammation. Ägaren säger att han aldrig har varit skadad hos henne och hon har haft honom sen han var 4-4,5 år. Jag vet inte när han hade knäledsinflammationen, men det var ju innan hon köpte honom i alla fall. Hur allvarlig är en knäledsinflammation egentligen?
Hästen har ingen veterinärvårdsförsäkring utan är endast livförsäkrad i en så kallad A4-försäkring (aldrig hört om den innan). Får man inte försäkra en häst i A1 om den har haft en knäledsinflammation? Eller kan man få göra det om man veterinärbesiktar den och den går igenom utan anmärkningar? Jag ska i alla fall ha hästen i ett år och sen eventuellt köpa honom. Så innan jag bestämmer mig för att köpa honom ska jag ju göra en veterinärbesiktning, men räcker det med att en veterinär kommer ut till stallet och gör det eller ska jag åka in till en klinik och göra en? Hur stor är prisskillnaden?
Kommer ju förhoppningsvis märka om hästen håller för träning och tävling på klubb/lokal nivå under detta året, men vill ändå veta om man kommer kunna A1-försäkra den. Jag vet ju själv att jag inte kommer att ha råd att lägga ut stora summor på behandlingar om han får tillbaka knäledsinflammationen och han inte har någon försäkring så då kanske det inte är lönt att köpa honom. För hans eget bästa alltså.

Sv: Ingen veterinärvårdsförsäkring efter knäledsinflammation

För att få svar på dina frågor om vad som gäller vid en nyförsäkring är det säkrast att ringa till det aktuella försäkringsbolaget för att höra vad som krävs.

Om hästen har gått på galoppbanan så kan det vara därför den inte har en veterinärvårdsförsäkring.

Personligen skulle jag inte ta på mig att ansvara för någon annans häst om den inte var försäkrad, men jag vet ju inte hur din ekonomiska situation ser ut. Även den en "vanlig" sårskada kan bli ruskit dyr att behandla vid fel tillfälle, tex en storhelg. I sken av det är en spruta i en knäled småpotatis...

Om hästen har fungerat ett par år i det arbete du kommer att ha den till utan problem så ser jag inte någon anledning till att en engångsskada för flera år sedan ska spela in.

Lycka till!

Om du tecknar en ny försäkring så kommer du med största sannolikhet få en reservation på det knäet ju för den typen av skada.
Så du kan A1-försäkra den, men kommer inflammationen tillbaka i samma knä så täcker försäkringen inget.

Ring och fråga aktuellt bloag, KAN vara så att de kanske har generella begränsningar på ben/förslitningsskador om det är en häst som gått på banan.

Han har ju gått på galoppbanan och det var väl antagligen då han fick knäledsinflammationen skulle jag tro. Jag får helt enkelt se om han håller för lättare ridning/träning/tävling detta året. Men då vet jag i alla fall att man troligtvis kan teckna en A1-försäkring fast med reservation för just det knäet då. Även om man inte kan få ut något från försäkringen för det knäet så känns det ändå bra att ha en A1-försäkring ifall han får någon annan skada. Så jag får väl ringa och höra lite med försäkringsbolaget innan jag köper honom. Tack för hjälpen i alla fall!

A4 låter som ngn löphäst försäkring. Jag skulle bara ringa rakt av och fråga om jag får vet försäkra hästen i ridhästförsäkring. Finns inget protokoll på att hästen ska ha reservationer så är det inga problem, ej heller om du nyförsäkrar hästen som ridhäst efter en veterinärbesiktning där den går igenom.

Om du har hästen på foder nu så borde du kanske kolla upp försäkringen omgående. Oftast är det fodervärden som ska bekosta ev skador på foderhästen, och om försäkringen bara står för liv idag så kan en enkel sårskada bli dyyyyrt...

A4 är Svelands motsvarighet till de andra bolagens A2. Alltså en begränsad livförsäkring som bara täcker "ond bråd död".
Du bör kolla upp när hästen har haft sin knäledsinflammation för generellt säger man att om en häst har tillfrisknat och varit igång i ett år efter skadan så kan man oftast försäkra in den utan reservationer. Då ska den ha varit fullt igång och inte haft några problem samt att man givetvis måste ha ett nytt vetintyg som är utan anmärkning. Är värdet inte så högt på hästen så räcker det oftast med att ta ut en duktig hästveterinär.

A

Okej, ska nog ta och göra det för som ni skriver så kan ju en sårskada bli väldigt dyrt! I för sig står jag inte för allt utan ägaren står för hälften vid en skada, men ändå. Men jag kan väl inte försäkra en häst som inte är min?
Han hade ju knäledsinflammationen för mer än 1,5-2 år sedan och har inte varit sjuk/skadad under de åren så då kan man alltså troligtvis försäkra honom om han går igenom en veterinärbesiktning?

Japp. Och vore jag ägaren skulle jag prioritera att få den vet försäkrad ögona böj. en sån A2 (eller a4 som den tydligen kallas i detta fallet) är i princip lika med noll försäkring, den är i princip helt värdelös om inte hästen skulle träffas av blixten (fast det räknas som act of God dvs naturkatastrof så det lär inte täcka i just det fallet, men du förstår principen). Hellre en vet försäkring och ingen livförsäkring om man ska välja på en sån.

Jo jag tycker också att det är lustigt att hon har livförsäkring och inte veterinärvårdsförsäkring. Men tyvärr kan ju inte jag göra så hon skaffar en och jag kan väl inte skaffa en försäkring på honom? Det är väl bara ägaren som kan?

Min dotter stod för försäkringen på en häst som jag stod som ägare på,så det borde ju gå.Vi hade Agria.Vi bodde inte på samma adress och dottern är vuxen.

Du kan teckna en veterinärvårdsförsäkring på honom. Berätta då att du är fodervärd och vem som är ägare till hästen.

A

Du KAN få reservation ändå, men det är bättre du låter bolaget svara på. Och t ex en sårskada kommer ju täckas även om du fått en hältereservation pga ledinflammationen tidigare. (Du behöver inte få en res, men du kan få det - de är lite olika pipiga)

Även jag har tecknat försäkring på foderhäst, så ring bolaget idag istället för att oroa dig här, du ska de att det finns en lösning =)

Men gud va bra, jag som trodde att bara ägaren kunde försäkra hästen! Ska jag ringa Sveland då eftersom han har sin livförsäkring där eller kan jag försäkra honom i vilket som? Vilket rekommenderar ni i så fall?

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 172
Senast: Kilauea
·
Hästvård Min islandshäst har haft återkommande skador ända sedan jag köpte honom för 2 år sedan. Innan jag köpte honom har han bara gått på bete...
Svar
14
· Visningar
696
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
2 012
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 253
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Kattbilder #10