Ingen utrustning - sista steget?

the_connemara

Trådstartare
Skulle ut o springa idag och skulle ta med pålle eftersom han gått hårt 3 dagar i rad nu (tränaren bytte dag för sent). Brukar ha grimma o ett långt grimskaft men grimman bara åker bak när han springer och busar så jag orkade inte hämta den utan fäste grimskaftet runt halsen och höll i änden. Funkade fint, ingen alls skillnad mot grimman. Isf till det bättre eftersom han kände sig friare och grimman inte kanade bak.

Men, jag är 100 % säker på att vi inte skulle kommit runt lika smärtfritt utan det där snöret runt halsen, som vi trots alls knappt använde oss av. Men i vissa små lägen när pålle är på väg åt ett annat håll både i tanke och kropp påminner snöret om vart jag är och vart jag vill att vi ska. Det handlar som ni nog förstår inte om någon sorts dragkamp utan oftast bara om en uppsträckning/liten förhållning i snöret.

Men hur kommer man vidare till att inte behöva den där lilla påminnelsen? Röstkommando? "Halvhalter" sitter rätt bra på röstkommado/kroppsspråk men inte "inkallning", spec inte om han kommer efter.

Hemma hanteras han iprincip alltid utan grimma, jag orkar inte ta på den :o Från att gå med en hand under käken till helt lös har ju gått med tusen och åter tusen påminnelser om att han inte bara ska "flyta iväg" precis som största problemet är ute i skogen. Och det fungerar fort inte särskilt bra. "Nej" och han stannar och sen får man hoppas att han kommer på "Kom" typ. Eller så tar man ett steg närmre och allt är löst. Men jag vill slippa det där steg närmre :p Men det kanske är så man får fortsätta? Det kanske bara handlar om tid?

Det är liksom just det momentet när man inte har en lång arm att göra sig påmind med. Hur har ni andra jobbat med det? Eller har ni ens haft problemet?

Sv: Ingen utrustning - sista steget?

Funderar på om det skulle funka att göra en mjuk övergång genom att ha med ett lånt spö istället för grimskaft? Du kanske får ha lite extra koll på honom, men när han verkar försvinna iväg så kan du peta till honom och samtidigt säga "Nej" eller liknande. Han verkar ju ha bra uppmörksamhet på dig så ett litet pet borde räcka för att störa tankebanan väl? Till slut borde han ju ha lärt sig vad Nej betyder. Det var min första tanke iaf :p

Det påminner iaf lite om vår hund, som nog blivit lärd "Fot" fel som ung för han bara stressar. Så vi lärde honom "Sida" med koppel och godis och det gick på bara någon dag. Nu har jag gått över till att aldrig ha koppel och inget godis på våra joggingturer, utan korrigerar enbart med rösten eller genom att knäppa med fingrarna för att visa var jag vill ha honom placerad. :) Fungerar långt över förväntan.

Åh, jag och spön :angel:

Men det var en smart tanke, det behöver nog inte vara så långt i början kanske (så jag kan hantera det :D) eftersom jag ändå måste ha honom ganska nära. Dock vet jag inte om jag vågar testa mer än korta bitar (har väl inramade skogsvägar vi springer på), men det hade vart smidigt när han är på bushumör, då är alla snören i vägen...

Härligt med hunden :)

Jo men exakt. Man behöver ju inte gå från lite kontroll till noll kontroll :p Och jag tror på massor av beröm när de gör rätt och bara en mild "tillbakavisning till det korrekta beteendet" när de gör fel. Inte banna/skälla, bara visa tillbaka.

Min arabkille brukade jag alltid släppa när jag hoppade av och vi skrittade hem. Han följde mig helt och hållet men hade nog varit liiite mer problematiskt att göra samma sak på väg från gården ;) Så börja på dina trygga vägar, nära hemma, för att sedan utöka :)

godis såklart.;)
går han en annan väg så säger du helt enkelt "kom hit" eller "följ med" och ger en godis när han kommer till dig. borde han lära sig på nolltid.

Men jag gillar inte godis, eller rättare sagt, jag är jätteemot det :angel:

Beröm lyssnar han jättebra dock. Det är just inkallningskommandot som inte sitter så bra men jag tvekar faktiskt på att lägga till godis... Tycker det borde räcka med beröm i form av eftergift/röst/kontakt.

Fast nu när jag funderar över det så har vi ju inte direkt tränat på just inkallning. Men jag vet inte riktigt hur man skulle träna det? Han är måttligt road av "markövningar" i grimma o grimskaft, tycker liksom inte vi "gör" något och bli ointresserad. Bättre funkar det om man gör lite rörelser framåt, det är ok. Men bäst är ridningen ;) Tur han är ridhäst :angel:

Jag skulle låta det ta tid :D

Patsy kunde jag ha lös, hon var "matteorienterad", kom när man ropade och kollade av läget om hon drog iväg lite längre. När hon gick som "handhäst" så gick hon lös :angel:

Då gör jag det :)

Jo, han kommer ju, det är inte det. Det är mest att jag är feg vissa vägsträckor och vill ha honom lite närmre än vad han tycker är ok. Han går gärna en sväng in i skogen/kommer efter o dylikt bara för att får busgaloppera ikapp, asnöjd pålle :D Men jag är rädd att han någon gång kanske virrar bort sig :eek: :o

Lösa handhästar är sååå smidigt! Det jäkla repet fumlar bara till det för mig :o

När jag är ute på promenad me min häst lös brukar jag, så fort jag märker att hon börjar sacka efter/uppmärksamma sig på annat/gå åt fel håll hitta på något oväntat, till exempel börja springa. Då blir hon direkt uppmärksam igen och travar ikapp :) Om man däremot vänder sig mot hästen och börjar följa efter den eller försöker locka på den går det åt helskotta :p hehe tro mig, har gjort det misstaget måååååånga gånger :D

Senast ändrad:

Det funkar ibland för oss, ofta är han liksom "med" men väljer att inte "hänga med" eller vad man ska säga :o Då blir det att han struntar i om jag gör något bara för att få hamna efter lite och få rejsa ikapp :D

Men jag ska tänka på det oxå :)

Liknande trådar

Hästhantering Jag behöver verkligen tips! Min häst började med börja backa bak en gång när jag hade grimman runt halsen på honom när jag tränsade...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 681
Senast: Sofiiiia
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 361
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 044
Senast: mackan
·
Hästvård Står med det svåraste valet som finns nu med min häst. Halva jag känner att det är bäst att avliva, andra halvan vill låta henne leva...
2
Svar
32
· Visningar
5 192
Senast: Vita_N_6520
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix