Ingen tv-avgift för dator

Det är inte lätt att komma ur. Nästa mejl, när du styrker med en bild av din trasiga TV på återvinningsstationen: din TV verkar vara möjlig att reparera och under tiden den är det, måste du betala avgiften. I annat fall vill vi att du återkommer med ett definitivt besked från minst 3 vittnen och en disputerad forskare som intygar att din TV antingen är omöjlig att reparera och befinner sig permanent minst 300 km från din bostad. Så länge en enda komponent i din TV kan användas för att bygga en TV måste du betala avgiften.
Jag skrev ett ganska långt och detaljerat svar till att börja med, som innehöll exakta anvisningar för var jag hade placerat den trasiga tv:n, på vilken returpunkt, med en enirolänk bifogad samt i vilken binge jag la tv:n, vilken vinkel, vad som låg under. Men jag raderade, och svarade bara att den naturligtvis var slängd. :)

Det är inte lätt att komma ur. Nästa mejl, när du styrker med en bild av din trasiga TV på återvinningsstationen: din TV verkar vara möjlig att reparera och under tiden den är det, måste du betala avgiften. I annat fall vill vi att du återkommer med ett definitivt besked från minst 3 vittnen och en disputerad forskare som intygar att din TV antingen är omöjlig att reparera och befinner sig permanent minst 300 km från din bostad. Så länge en enda komponent i din TV kan användas för att bygga en TV måste du betala avgiften.

:rofl::rofl::rofl:

http://www.radiotjanst.se/sv/Kundse...io--och-tv-avgift-for-en-trasig-tv-mottagare/
Det har ingen betydelse att man inte kan ta del av programsändningarna t.ex. på grund av att man har en trasig antenn eller att tv-apparaten, videon, boxen m.m. är trasig och att man därmed inte kan använda sin tv-mottagare.

Tv-mottagaren behöver vara ohjälplig obrukbar för att inte vara avgiftspliktig. Så länge man har den avgiftspliktiga apparaten i sitt hem föreligger en avgiftsskyldighet.

Utan att egentligen veta har jag fått för mig att det ska räcka med att klippa av strömkabeln.

Här har jag väntat på ett tillfälle att våga be någon icke höjdrädd att montera ner min antenn. Alla antennkablar är klippta och parabolerna som satt på huset när jag köpte det är på återvinningen sedan länge. Någon TV-apparat har jag inte.

För mig har valet alltid varit enkelt. TV-tittande innebär både inköp av apparat och licens. Det är en skapligt stor sammantagen investering som jag aldrig ansett värd pengarna. När jag blev tvungen att betala för datorn var det mitt livs första TV-licens.

Nu blir det intressant att se om de betalar tillbaka pengarna. Men bara det att slippa betala 2000 kr om året är underbart!

Jag skrev ett ganska långt och detaljerat svar till att börja med, som innehöll exakta anvisningar för var jag hade placerat den trasiga tv:n, på vilken returpunkt, med en enirolänk bifogad samt i vilken binge jag la tv:n, vilken vinkel, vad som låg under. Men jag raderade, och svarade bara att den naturligtvis var slängd. :)
Och till svar i denna pågående konversation får jag ett autosvar där de anger svarstid till 1-2 veckor. :confused:
Är det inte liiiite märkligt? Sitter de här människorna på radiotjänst i någon slags isolerad bunker och är i fullständig panik över abonnemangsflykten nu?

Radiotjänst betalar tillbaka radio- och tvavgifter för personer som bara haft datorer, surfplattor och mobiltelefoner.

– Det är ingen tvekan om att vi är skyldiga att göra den här återbetalningen, säger Carl-Gustav Johansson, vd på Radiotjänst.

I fredags slog Högsta förvaltningsdomstolen i en dom fast att det är fel av Radiotjänst att tvinga personer utan tv, men med dator, surfplatta eller mobiltelefon, att betala radio- och tvavgift.

I helgen har Radiotjänst analyserat domen och vid ett extrainsatt styrelsemöte under måndagen beslutades att betala tillbaka.

– Vår målsättning är att det här ska göras så smidigt och riktigt som möjligt och att det kommer att ta tid. Det kommer att ta hela sommaren och säkert en bit in på hösten, men alla ska få sin sak tillrättalagd och få pengar tillbaka om de har rätt till det, säger Carl-Gustav Johansson.

Skönt att den saken är klar :) De ringde min sambo och ville håva in lite pengar och sa att de skulle "fortsätta ringa om och om igen" snällt att de förvarnar att de kommer trakassera en ;)

Jag fick svar nyss! :D :D :D

Hej
Din avgift är borttagen och inbetald avgift återbetalas.
Med vänlig hälsning
XX
RADIOTJÄNST I KIRUNA AB
Juridiska gruppen

Lönade sig att skicka med sitt kontonummer tydligen!! :D :D

Och idag kom cashen in på kontot. Snabb service av Radiotjänst!

Om man använder en tv som datorskärm då? Anses då tv:n som just tv fast man endast och enbart använder den som skärm för att titta på svtPlay via datorn etc?

Pengar tillbaka kommer jag ändå inte få men om jag from i dag säger upp mitt tv-abonnemang och tar ner antennen från taket/gör mig av med digitalboxen, kan jag då avsluta min tv-avgift trots att jag har själva apparaten kvar?

Om man använder en tv som datorskärm då? Anses då tv:n som just tv fast man endast och enbart använder den som skärm för att titta på svtPlay via datorn etc?

Pengar tillbaka kommer jag ändå inte få men om jag from i dag säger upp mitt tv-abonnemang och tar ner antennen från taket/gör mig av med digitalboxen, kan jag då avsluta min tv-avgift trots att jag har själva apparaten kvar?

Oftast finns det tvmottagare i alla plattskärm som säljs som TV. Alltså tv-licenspliktiga.

Men datorskärmar har det sällan.

Fast min platt tv är (relativt) gammal, har ingen inbyggd mottagare vad jag vet.. Får kolla upp det. Men den är inte så där värst modern min tv, den är bara platt och har HD uttag, det är väl det enda moderna ;)

Och till svar i denna pågående konversation får jag ett autosvar där de anger svarstid till 1-2 veckor. :confused:
Är det inte liiiite märkligt? Sitter de här människorna på radiotjänst i någon slags isolerad bunker och är i fullständig panik över abonnemangsflykten nu?
Jag fick brev häromdagen att mitt innehav var avslutat from mitten av juni. Nu är jag befriad från den onödiga räkningen, tack och lov.

@Egonson_ Så länge du har en TV-mottagare (i ditt fall en TV) så ska du betala TV-avgiften. Om du däremot bara har en stor datorskärm, utan möjlighet att koppla in TV direkt i den, så är den inte avgiftspliktig.

(Om jag hade varit du så hade jag faktiskt fuskat lite och meddelat Radiotjänst att jag inte har någon TV utan enbart en datorskärm utan TV-mottagare. Men jag ska egentligen inte uppmana till sådana dumheter.)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka