Ingen tv-avgift för dator

Nja... De prövade om det skulle utgå ränta enligt avgiftslagen och inom det normsystem som HFD har domsrätt inom. Det betyder inte att det inte kan finnas annan grund till ränta, men i s f får man vända sig till de allmänna domstolarna.

http://juridikbloggen.wordpress.com/2014/06/13/radiotjanstens-villovagar-i-den-juridiska-skogen/

"Därtill kommer dock att komma ränta. I dagens mål kunde Högsta förvaltningsdomstolen inte utdöma ränta, för att räntelagen utgör civilrättslig lagstiftning som ligger utanför Högsta förvaltningsdomstolens domsrätt. I de allmänna domstolarna är inte det något problem, utan där kommer ränta med stor sannolikhet att utdömas."

Tack för detta klarläggande! Det ska bli intressant att se om frågan om återbetalning kommer att gå hela vägen till HD, eller om Radiotjänst ändrar sig.

Fast det går ju inte riktigt att jämföra en fritidssyssla med en säkerhets - eller utbildningsfråga. Min fråga till dig var vad du menade med "alla" då "alla" tar med hela befolkningen (som betalar skatt för det här fallet). Jag använder ju tydligen inte det och det är fler med mig som inte använder radiotjänsts tjänster alls. Att säga "alla" bör alltså vara felaktigt, tycker inte du det?
SR/SvT är en del av Totalförsvaret, vilket är en vital del i samhällets säkerhetsbild.
UR är en del av utbildningsväsendet.
Med alla menar jag mycket riktigt Sveriges befolkning.

SR/SvT är en del av Totalförsvaret, vilket är en vital del i samhällets säkerhetsbild.
UR är en del av utbildningsväsendet.
Med alla menar jag mycket riktigt Sveriges befolkning.

Håller med om detta i grund och botten, men precis som @Myrten (var det väl? :o) skrev så är det ju väääääldigt långt ifrån allt pengarna går till. Vilket gör det svårare att se saken svartvitt tycker jag.

Håller med om detta i grund och botten, men precis som @Myrten (var det väl? :o) skrev så är det ju väääääldigt långt ifrån allt pengarna går till. Vilket gör det svårare att se saken svartvitt tycker jag.
Väääääldigt lite av pengarna till försvaret går till att vi försvarar oss mot angripare, och väääääldigt lite av pengarna till brandkåren går till bekämpande av bränder, precis som väääääldigt lite vad du betalar för din bilförsäkring (statistiskt sett) går tillbaka till dig när någon kvaddat din bil.
Det handlar ju mer om att funktionen ska finnas den dag det brinner till.

Menar du att om det blir regeringsskifte i höst, då ryker SvT's styrelse?
Styrelsen ska f.ö inte lägga sig i programmens innehåll.

Nej, men nästa regering kommer tillsätta de poster som blir lediga under mandatperioden. Och visst, styrelsen styr inte över programmen men väl över hur SVT organiseras och gissningsvis även över pengarna.

Om pengarna samlas in via Radiotjänst eller via skattsedeln spelar således ingen roll eftersom det oavsett inte går att hävda politiskt oberoende.

Om pengarna samlas in via Radiotjänst eller via skattsedeln spelar således ingen roll eftersom det oavsett inte går att hävda politiskt oberoende.

Det blir ju dock mer oberoende med ett mellanled än med direkt styrning från riksdagen. Det är ju mycket i vår samhällsuppbyggnad som är långt ifrån perfekt. Inte ens demokratin är perfekt, ändå vill jag inte avskaffa den.

Det har väl diskuterats en annan typ av mellanled med parlamentarisk tillsättning och långsiktiga finansieringsbeslut, för att kunna kombinera det med skattefinansiering. Vet inte riktigt hur det ser ut dock, så jag vet inte vilket som skulle ge ett störst politiskt oberoende i praktiken. Fördelen med skattefinansiering är ju att de som inte har så mycket pengar inte skulle behöva betala lika mycket. Å andra sidan så får det ju inte vara ett argument att de som betalar mest ska få mest inflytande över utbudet.

Väääääldigt lite av pengarna till försvaret går till att vi försvarar oss mot angripare, och väääääldigt lite av pengarna till brandkåren går till bekämpande av bränder, precis som väääääldigt lite vad du betalar för din bilförsäkring (statistiskt sett) går tillbaka till dig när någon kvaddat din bil.
Det handlar ju mer om att funktionen ska finnas den dag det brinner till.

Ja, men hur dessa budgetar finansieras och används är ju något man kan ha politiska åsikter om, eller hur? :)

Jag älskar din politiska argumentation.
Du kan inte jobba ideellt för ditt parti, du måste ha någon form av ersättning för att indoktrinera oss, utan att vi märker det, väl?
Eller, du borde i varje fall ha det.
vilket parti menar du det gröna bruna röda blå svarta lila parti vilket jobbar jag för

På hemsidan står att man ska få ett mail tillbaka inom fem minuter.
Jag fick mitt (autogenererade) svarsmail sent igår kväll.

Gissar att deras kundtjänst är fullkomligt nedlusad med licensavslut och frågor. :D

Tack för detta klarläggande! .

Då tråden är på väg OT så jag vill bara påminna om/ lyfta Jakob Heidbrink’s mycket läsvärda blogginlägg om den rättsliga grunden för återbetalning och ränta. Jag tycker vidare att slutsatserna är värda ett citat och lyfter en viktig fråga.

"Det jag skriver här uppe, är nämligen närmast uppenbart för vilken normalt färdigutbildad jurist som helt [sic!]. Radiotjänst har rimligtvis haft jurister tillgängliga som varit med om att utforma dagens pressmeddelande. Att då låtsas som om man var en nybliven juridikstuderande på första terminen, är en skandal. Radiotjänst har idag i långt större utsträckning än vad gäller själva avgiftsbeslutet (där man ju bevisligen kunde se saker och ting på olika sätt) missbrukat sin maktställning gentemot enskilda och säkerställt, att den som inte är tillräckligt bevandrad i juridik och/eller intresserad av frågan kommer att låta pengarna stå kvar i bolaget."

http://juridikbloggen.wordpress.com/2014/06/13/radiotjanstens-villovagar-i-den-juridiska-skogen/

På hemsidan står att man ska få ett mail tillbaka inom fem minuter.
Jag fick mitt (autogenererade) svarsmail sent igår kväll.

Gissar att deras kundtjänst är fullkomligt nedlusad med licensavslut och frågor. :D

Jag fick mitt autosvar nästan ett dygn efter att jag skickade in det!

Radiotjänst uppger, att besked kommer före midsommar om redan debiterade avgifter:

"Avgifter påförda under perioden 2013-02-01-2014-06-13

Radiotjänst bereder frågan om eventuell återbetalning av avgifter vidare och återkommer med besked före midsommar.
"

Det borde inte vara någon tvekan om detta. Problemet är kanske varifrån pengarna ska tas. Radiotjänst sätter in de avgifter de inkasserar på Rundradiokontot hos Riksgälden. Kan Riksgälden göra en återbetalning till Radiotjänst nu?

Jag mailade avanmälan till radiotjänst då min tv gått sönder och jag inte har för avsikt att skaffa mig en ny. Idag fick jag detta på mailen:

Du vill göra en avanmälan eftersom din tv-mottagare är trasig.

Om du har kvar din trasiga tv-mottagare i bostaden eller om tv-mottagaren är hos en reparatör ska du fortsätta att betala radio- och tv-avgift. I annat fall vill vi att du återkommer med mer information innan vi kan handlägga ditt ärende.

:banghead::banghead::banghead:

Jag mailade avanmälan till radiotjänst då min tv gått sönder och jag inte har för avsikt att skaffa mig en ny. Idag fick jag detta på mailen:

Du vill göra en avanmälan eftersom din tv-mottagare är trasig.

Om du har kvar din trasiga tv-mottagare i bostaden eller om tv-mottagaren är hos en reparatör ska du fortsätta att betala radio- och tv-avgift. I annat fall vill vi att du återkommer med mer information innan vi kan handlägga ditt ärende.

:banghead::banghead::banghead:

Det är inte lätt att komma ur. Nästa mejl, när du styrker med en bild av din trasiga TV på återvinningsstationen: din TV verkar vara möjlig att reparera och under tiden den är det, måste du betala avgiften. I annat fall vill vi att du återkommer med ett definitivt besked från minst 3 vittnen och en disputerad forskare som intygar att din TV antingen är omöjlig att reparera och befinner sig permanent minst 300 km från din bostad. Så länge en enda komponent i din TV kan användas för att bygga en TV måste du betala avgiften.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka