Ingen tv-avgift för dator

Butros

Trådstartare
Idag kom Högsta Förvaltningsdomstolens avgörande:

"Högsta förvaltningsdomstolen (HFD) har funnit att en dator med internetuppkoppling inte kan anses vara en tv-mottagare. Innehavet av datorn leder därmed inte till att tv-avgift ska betalas."

HFD drar samma slutsats som jag har gjort, nämligen att en dator med internetuppkoppling inte kan anses "avsedd" att ta emot utsändning av tv-program. Hela pressmeddelandet finns här:

Högsta Förvaltningsdomstolen

I domen så får den överklagande mannen tillbaka sina pengar (avgiften som han överklagade). Betyder det att de som betalt tv-licensen pga datorinnehav får tillbaka sina pengar?
I mitt förra boende betalade min kompis TV-licensen. När jag flyttade för tre veckor sedan gav jag bort min TV, och så ringde Radio- och tv-tjänst men jag uppgav givetvis innehav av dator och smartphone och betalade fakturan (rätt ska vara rätt). Men nu är det ju fel, så hur blir det då? TV har jag fortfarande inte.

I domen så får den överklagande mannen tillbaka sina pengar (avgiften som han överklagade). Betyder det att de som betalt tv-licensen pga datorinnehav får tillbaka sina pengar?
I mitt förra boende betalade min kompis TV-licensen. När jag flyttade för tre veckor sedan gav jag bort min TV, och så ringde Radio- och tv-tjänst men jag uppgav givetvis innehav av dator och smartphone och betalade fakturan (rätt ska vara rätt). Men nu är det ju fel, så hur blir det då? TV har jag fortfarande inte.

http://www.svd.se/naringsliv/tv-licensen_3655238.svd?sidan=8

Kan nog gå att bråka lite med dom!

Visserligen har jag inte läst förarbetena, men när jag har läst lagtexten har jag tolkat det så, att tanken var att man skulle betala tv-avgift, om man valde att ha en dator med internetuppkoppling som tv, d.v.s. om avsikten var att använda den så, inte endast att möjligheten fanns.

Kanske kommer också den frågan upp?

Sweet! Nu kan jag börja svara helt ärligt igen!

Nej, jag har ingen TV. Ja, jag har dator och smartphone. Heja HFD!

@Myrten dom tänker inte betala tillbaks i första taget, för dom anser att efter dom har tolkningsrätt av lagen så gäller det endast från idag när beslutet kom. Man kan dock skicka in en omprövning genom att mejla och skriva varför man vill ha omprövning.

Och med tanke på hur många som kommer att begära omprövning så tror jag att det är lättast för dom att betala tillbaks.

Visst vore det lättare men det har gått prestige i det här så de lär nog köra stenhårt på sin linje.

Radiotjänst hävdar, att tidigare uttagen avgift är korrekt och skriver:

"Avgifter påförda under perioden 2013-02-01-2014-06-13

Högsta förvaltningsdomstolens beslut innebär ny praxis fr o m 2014-06-13. Fram till detta datum har rättssystemet bekräftat tidigare praxis. Detta innebär att tidigare avgifter är korrekt påförda och kan ej återbetalas."

Detta är en minst sagt märklig inställning, eftersom HFD har prövat den lag som har gällt hela tiden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka