Ingen som ger havre längre?

Fast jag tycker det verkar som om folk börjar fatta att dom blir skinnade när dom köper färdigfoder. Vetenskapen kommer dessutom fram till, allt oftare, att kraftfoder kan försämra prestationen istället för att förbättra. Att hö, grovfoder, räcker även för de flesta tävlingshästarna beroende på dess värden. Jag själv har sedan många år bannlyst allt med socker och stärkelse, därför faller även havre bort. Mina får hö och lucern samt vetekli. Båda tränas för tävling.
 
Fast jag tycker det verkar som om folk börjar fatta att dom blir skinnade när dom köper färdigfoder. Vetenskapen kommer dessutom fram till, allt oftare, att kraftfoder kan försämra prestationen istället för att förbättra. Att hö, grovfoder, räcker även för de flesta tävlingshästarna beroende på dess värden. Jag själv har sedan många år bannlyst allt med socker och stärkelse, därför faller även havre bort. Mina får hö och lucern samt vetekli. Båda tränas för tävling.

Ja du och fler som svarat mig har helt rätt i att de flesta klarar sig utmärkt på bara grovfoder. Och hos oss äter två endast hö. Men två av hästarna är såna som är ointresserade av att äta och får i sig alldeles för lite och blir för tunna om jag inte trycker i dem kraftfoder. Våra ft hästar klarar sig inte på 6-7 kg hö endast, och det är ibland vad de äter... Svårt för dem bara att hålla hullet med det, och framför allt kan de inte bygga muskler och kondition som vi önskar. Så vi får helt enkelt se förbi forskningsresultaten med 50% av hästarna. Ingen vetenskap är helt felfri.
 
som jag uppfattar det är det nu lite "inne" att fodra med fina foder. Det ska vara ångat, puffat, och oftast inte svensk utan importerat. Själv vill jag stötta svenska bönder, och helst ha så korta transporter som möjligt. Och alla dessa foder är ju relativt dyra anser jag.

Men i vilket fall som helst, har suttit och räknat foderstater för våra. Och med vårt hö räcker det utmärkt med havre som kraftfoder. Och havre köper vi i storsäck från en grannbonde.

Så med eget hö, havre, extra selen har jag en bra foderstat enligt programmet. Sen kommer de även få lite linfrö för magen och väldigt blöt betfor för att liksom blöta upp havren och minimera risken för foderstrupsförstoppning. Men är det något jag missar?

Jag har börjat gå ifrån havre mer oxh mer då det innehåller mycket stärkelse . (Hästar är gjorda för att äta fibrer) Jag har själv träningshästar, tävlingshäst, växande unghäst och våra fantastiska ridskolehästar som ska prestera på ett eller annat sätt och då vill jag ge så optimala förutsättningar som möjligt. Har ett bra grovfoder och kompletterar ev med lusern till de som behöver.
 
Ja du och fler som svarat mig har helt rätt i att de flesta klarar sig utmärkt på bara grovfoder. Och hos oss äter två endast hö. Men två av hästarna är såna som är ointresserade av att äta och får i sig alldeles för lite och blir för tunna om jag inte trycker i dem kraftfoder. Våra ft hästar klarar sig inte på 6-7 kg hö endast, och det är ibland vad de äter... Svårt för dem bara att hålla hullet med det, och framför allt kan de inte bygga muskler och kondition som vi önskar. Så vi får helt enkelt se förbi forskningsresultaten med 50% av hästarna. Ingen vetenskap är helt felfri.

Men det är ju rätt som du tänker. Det tror jag inte forskarna är oense om alls.
De har ju bara bevisat att med RÄTT grovfoder, till rätt häst (förutsatt att hästen äter rätt mängd) får de i sig det de behöver för att tränas och tävlas.

Det å andra sidan är ju oftast en utopi. Vi har hästar som gärna äter mer hö än de behöver men vi har alldeles för mycket energi och för lite protein i vilket i sin tur gör att vi måste ge en hel del lucern och sojamjöl.
Vi har inte tillräckligt många leverantörer att välja mellan när det gäller hö, så då får man ta det och jobba med vad man har.

Sedan kanske man inte har en tabellhäst heller.
 
Jag har börjat gå ifrån havre mer oxh mer då det innehåller mycket stärkelse . (Hästar är gjorda för att äta fibrer) Jag har själv träningshästar, tävlingshäst, växande unghäst och våra fantastiska ridskolehästar som ska prestera på ett eller annat sätt och då vill jag ge så optimala förutsättningar som möjligt. Har ett bra grovfoder och kompletterar ev med lusern till de som behöver.
Men det finns väl ingen forskning som säger att du ska ge bara hö om hästarna inte får i sig vad de behöver av höt (av en eller annan anledning, att höt innehåller för lite eller att de inte äter eller att det innehåler fel eller...) Tvärt om säger ju forskningen att du ska ge hästen vad den behöver - i första hand från grovfoder.
 
Men det finns väl ingen forskning som säger att du ska ge bara hö om hästarna inte får i sig vad de behöver av höt (av en eller annan anledning, att höt innehåller för lite eller att de inte äter eller att det innehåler fel eller...) Tvärt om säger ju forskningen att du ska ge hästen vad den behöver - i första hand från grovfoder.
Fattas det något så bör det kompletteras såklart! Jag har ett bra hösilage iår och kompletterar med lusern till de som behöver (lite protein som fattas till några individer). Använder så bra grovfoder jag kan :) och behövs det kompletteras så försöker jag använda så lite stärkelse så möjligt.
 
svarar alla/
hej! jag har i alla år enbart fodrat med grovfoder + betfor + havre. men så hade jag en liten unghäst som fick Krafft 125 och då började jag osäkert tänka " kanske de andra inte får all näring de behöver" - och nu, några år senare, har jag köpt finaste myslin; för att vara säker på att de får "allt de skall ha". Givetvis får de havre också. Och lite betfor och mineraler.
Men, kanske skall jag överge teorin om att de behöver "fint foder" för att må bra. Och räkna ut en riktig foderstat istället?
 
svarar alla/
hej! jag har i alla år enbart fodrat med grovfoder + betfor + havre. men så hade jag en liten unghäst som fick Krafft 125 och då började jag osäkert tänka " kanske de andra inte får all näring de behöver" - och nu, några år senare, har jag köpt finaste myslin; för att vara säker på att de får "allt de skall ha". Givetvis får de havre också. Och lite betfor och mineraler.
Men, kanske skall jag överge teorin om att de behöver "fint foder" för att må bra. Och räkna ut en riktig foderstat istället?
Läs vad folk skriver så får du bra svar på din fråga . Grovfoder är basen och självklart behöver du utifrån det som grund se vad grovfodret innehåller . Utifrån det sen väljer du komplettering till grovfodret utifrån det som lämpar sig bäst utifrån din hästs behov utöver .
 
svarar alla/
hej! jag har i alla år enbart fodrat med grovfoder + betfor + havre. men så hade jag en liten unghäst som fick Krafft 125 och då började jag osäkert tänka " kanske de andra inte får all näring de behöver" - och nu, några år senare, har jag köpt finaste myslin; för att vara säker på att de får "allt de skall ha". Givetvis får de havre också. Och lite betfor och mineraler.
Men, kanske skall jag överge teorin om att de behöver "fint foder" för att må bra. Och räkna ut en riktig foderstat istället?

Varför tror du att en musli ger hästen all näring hen behöver? Det beror helt på vad ditt grovfoder innehåller. Det är snarare ofta så att muslin/annat färdigt kraftfoder inte alls passar ihop med grovfodrets näringsinnehåll och hästens behov. Jag tycker absolut att du ska börja räkna på en bra foderstat istället. Man måste alltid utgå ifrån grovfodrets näringsinnehåll och komplettera utefter det. Felaktig mineral och kraftfoderutfodring kan få tråkiga konsekvenser. Man kan inte bara ge vilket mineralfoder som helst utan det ska komplettera grovfodrets mineralanalys så att hästen får rätt mängd av alla mineraler. Målet ska alltid vara att ge en så stor mängd grovfoder som möjligt. Måste man ge kraftfoder så ska det vara en så liten giva som möjligt.

Jag ser ingen anledning att ge havre. Det är få hästar som verkligen behöver ett sådant foder. De allra flesta hobbyhästar har inget behov av spannmålsfoder alls. De hade mått bättre om de istället hade fått mer grovfoder.
 
Läs vad folk skriver så får du bra svar på din fråga . Grovfoder är basen och självklart behöver du utifrån det som grund se vad grovfodret innehåller . Utifrån det sen väljer du komplettering till grovfodret utifrån det som lämpar sig bäst utifrån din hästs behov utöver .

Jag vet! Min fråga var menad som en känga åt mig själv...
 
Här ges havre i mindre mängd då det passar utmärkt i hästens hösilagebaserade foderstat tillsammans med lite mineraler, betfor, linfrön och morötter!
 
Mitt kallblod får havre. Passar bra till grovfodret, och han behöver något för att få i sig mineraler och salt.
Att han som är en energisparande variant av häst får mer energi av det är bara positivt. Han blir alltså piggare av havren.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Grovfoder och kraftfoder. Hur mycket orkar de få i sig på ett dygn? Har fått ett hö som inte har så bra proteinvärden för fölungar. Har...
2
Svar
21
· Visningar
7 524
Senast: Fina
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp