Ingen som ger havre längre?

som jag uppfattar det är det nu lite "inne" att fodra med fina foder. Det ska vara ångat, puffat, och oftast inte svensk utan importerat. Själv vill jag stötta svenska bönder, och helst ha så korta transporter som möjligt. Och alla dessa foder är ju relativt dyra anser jag.

Men i vilket fall som helst, har suttit och räknat foderstater för våra. Och med vårt hö räcker det utmärkt med havre som kraftfoder. Och havre köper vi i storsäck från en grannbonde.

Så med eget hö, havre, extra selen har jag en bra foderstat enligt programmet. Sen kommer de även få lite linfrö för magen och väldigt blöt betfor för att liksom blöta upp havren och minimera risken för foderstrupsförstoppning. Men är det något jag missar?
Nej, det är inget du missar.
För några år sedan (tiden går fort) gjorde tidningen Häsfocus (eller vad den nu heter nuförtiden) en jämförelse mellan olika kraftfoderalternativ.
Slutsatsen var att havre bättre motsvarade hästens näringsbehov jämfört med fabriksblandningar.

Jag ger havre som tillägg till hösilage till de hästar som behöver mer än grovfodret.
 
Kan du utveckla hur man får hålla på och pyssla?

Stöpa den eller krossa den. Jag har dels en äldre gentleman på över 30 år, och en åring. Att ge hel havre funkar helt enkelt inte särskilt bra.

Visst, det är så små mängder (iom att ingen får mer än krubbskrammel) att det utan tvekan är görligt stå och krossa inför utfodring eller för all del en gång i veckan. Men jag föredrar om jag slipper pyssla med maten (därför ger jag heller inte blött krubbskrammel om det inte är enda sättet att lura i någon mineraler eller så), utan bara kan mäta upp ur tunnan och hälla i krubban inför intag.
 
Jag har inget emot havre specifikt, men jag är emot spannmål och socker pga att de orsakar hälsoproblem. Så jag ger varken havre eller fancy utändska müslifoder. Totalt onödigt att ge det till en vanlig ridhäst. Det är bara de allra mest hårt arbetande hästarna som behöver det, tex galoppörer och FT hästar på elitnivå. Fodra med fiber, det är det hästens mage är skapad för!
 
Jag har inget emot havre specifikt, men jag är emot spannmål och socker pga att de orsakar hälsoproblem. Så jag ger varken havre eller fancy utändska müslifoder. Totalt onödigt att ge det till en vanlig ridhäst. Det är bara de allra mest hårt arbetande hästarna som behöver det, tex galoppörer och FT hästar på elitnivå. Fodra med fiber, det är det hästens mage är skapad för!
Som regel, ja.
Men det finns individer, även på hobbybas, som inte tuggar i sig tillräcklig mängd grovfoder utan kan behöva få kraftfoder.
 
Jag har inget emot havre specifikt, men jag är emot spannmål och socker pga att de orsakar hälsoproblem. Så jag ger varken havre eller fancy utändska müslifoder. Totalt onödigt att ge det till en vanlig ridhäst. Det är bara de allra mest hårt arbetande hästarna som behöver det, tex galoppörer och FT hästar på elitnivå. Fodra med fiber, det är det hästens mage är skapad för!
Vår fullblodsvalack rids inte så hårt under vintern men han har aldrig klarat en vinter på enbart fiberrikt foder. Han äter helt enkelt inte tillräckligt med hö. Han får betfor, havre lite soja och på senare år även lusernpellets. Att bara lägga till lusern till grovfodret är inte att bra alternativ då han även behöver energi, inte bara proteiner. Till skillnad mot min IRponny så verkar hans matspjälkningssystem kunna hantera ganska stora mängder socker och stärkelse.

Alla hästar är olika och många har ganska så olika behov när det gäller foder. Det kan bli helt fel om man tror något annat.
 
Min häst får krossad havre, 1 kg/dygn. Detta tillsammans med 0,5 kg mash, 1,25 kg lucern och 11 kg hö/dygn. Valack, 162 cm i mkh, ca. 550 kg, grov i typ, (minst) 13 år gammal och rids/arbetas på hobbynivå varje dag.
 
Betfiber har ungefär samma MJ som havre. Lite olja på det så har du en bra vinterfoderstat. Ett annat alternativ är hö med högre MJ i kombination med lusern och olja. Det är extremt få hästar som MÅSTE få sin energi från spannmål.

De som inte klarar sig på fiber är undantagsfallen pga brist på tänder, stress, anorexi etc. Men folk tror att så fort hästen travar två varv i ridhuset måste den ha ett par kilo spannmål. :crazy:

De har ju tom forskat på detta och kommit fram till att travhästar som inte får spannmål presterar lika bra och har bättre återhämtning. Varför envisas hästägare fortfarande med att ge sina hästar foder motsvarande McDonalds mat varje dag?
 
Jag ger min häst hösilage, lucern, havre, salt och ev mineraler. Det har hon ätit i princip hela sitt liv, med några variationer inom det beroende på balans osv i foderstaten. Hon lever än och är en modern halvblodshäst :angel:
Som mest har hon haft 0,5 kg havre i foderstaten, nu har hon 0,1 kg. Det är inga mängder. Skulle hon behöva mer hade jag valt något med mindre stärkelse men jag har aldrig haft behovet av att ändra då hon alltid klarat sig bra på en bas av grovfodret. Förra vintern fick hon Krafft Muskel eftersom vi inte fick tag på nåt annat lika proteinrikt, och hade ett skitdåligt hö.

En period gav jag Mash för att få i henne några tillskott hon behövde precis då, men det var bara för att det var det enda hon åt i uppblött form.
 
Ja Müsli sen länge och Mash ffa nu i alla möjliga dyra former verkar vara årets hit ;) många övertygade hästägare som tror /tycker det är världens bästa just nu ;)
Otroligt mycket stärkelse i dessa producerade färdigfoder . Väldigt låg logik i hur det är nyttigt för hästarna ....
Havre i sak behöver man dock inte för den skull ge om det inte passar hästen , vilket inte alltid havre gör .

Tillochmed sett argument nu i år att färdigproducerad mash är såå mycket bättre än betfor eftersom betfor innehåller socker ... Läs innehållsförteckningen (när det finns sådan) på mash .. Och lägg till stärkelse jämförelsen .

@Centaur : vad menar du med anorexi ? Mig veterligen finns det ingen diagnos hos häst som kallas anorexi eller kan jämställas med den diagnosen . I övrigt håller jag med om foder .
 
Senast ändrad:
Ja Müsli sen länge och Mash ffa nu i alla möjliga dyra former verkar vara årets hit ;) många övertygade hästägare som tror /tycker det är världens bästa just nu ;)
Otroligt mycket stärkelse i dessa producerade färdigfoder . Väldigt låg logik i hur det är nyttigt för hästarna ....
Havre i sak behöver man dock inte för den skull ge om det inte passar hästen , vilket inte alltid havre gör .

Tillochmed sett argument nu i år att färdigproducerad mash är såå mycket bättre än betfor eftersom betfor innehåller socker ... Läs innehållsförteckningen (när det finns sådan) på mash .. Och lägg till stärkelse jämförelsen .

@Centaur : vad menar du med anorexi ? Mig veterligen finns det ingen diagnos hos häst som kallas anorexi eller kan jämställas med den diagnosen . I övrigt håller jag med om foder .

Anorexi används rätt ofta veterinärt, men det är ett symptom och ingen diagnos. Betyder helt enkelt äter inte. (Finns ibland med i fass också som biverkning). Nu vet jag inte om det var det centaur menade, men jag tolkade det som om hen menade ett symptom (dvs äter inte/inappetens/anorexi).
 
Jag har inget emot havre specifikt, men jag är emot spannmål och socker pga att de orsakar hälsoproblem. Så jag ger varken havre eller fancy utändska müslifoder. Totalt onödigt att ge det till en vanlig ridhäst. Det är bara de allra mest hårt arbetande hästarna som behöver det, tex galoppörer och FT hästar på elitnivå. Fodra med fiber, det är det hästens mage är skapad för!
Du har helt rätt, men detta är FT hästar... Och de blir alldeles för tunna på bara fri tillgång på hösilage v
 
Jag älskar havre.. tycker det är helt överlägset att ge om hästen klarar av att äta det!

Min 5 åring kan inte det just nu tyvärr.. men är helt övertygad om att han kommer kunna göra det framöver när han arbetar mer "på riktigt" sas. Vad jag tycker man får ut av havren som man inte får av musli och annat högenergifoder är att dom orkar mer och framförallt längre. Märkte det när jag red fälttävlan i svårklass! Då kom det verkligen till kritan om man säger så!
 
Jag föredrar att ge bara grovfoder, och spannmål överlag känns inte som ett hästmat alls, framförallt inte havre som kan ändra kemin i hjärnan på vissa hästar.
Jag ger en melassfri lusern som har 10 MJ och 160 Smb protein, jag har hittills inte behövt kraftfoder till någon av hästarna med den lusernen.
De får mineraler till, och linfrökaka för magen och pälsen. Digivande hästar har även fått soja för att väga upp proteinet om grovfodret har varit riktigt dåligt.
 
Har inget emot havre, ger min som inte enbart vill äta betfibrer och linfrökaka med tillskott. En hel dl :D Får även 1 dl i krubban innan ridning, ger alltid ngt i krubban o det är enkelt.

Mängder av havre (kg vis) till hästar som inte behöver arbeta nära mjölksyratröskeln (som @fio nämner och som @spaderÄss förklarat bra på annat ställe) är jag mer tveksam till men det finns säkert de som funkar m det oxå.

Tror aldrig jag öht skulle köpa en säck müsli eller dyl. Ibland hittat man guldkorn m få råvaror o det man vill använda i ett, Dengie verkar ha en del vettigt tex, men jag kommer aldrig riktigt på varför jag inte likagärna kan blanda det jag vill ge själv. Vill ändå alltid blöta utom då 1 dl vid intag i samband med ridning.

Tycker det verkar vara hopplöst o ha stort stall. Finns det någon sort som faktiskt innehåller vettiga grejer inkl mineraler i rimlig mängd för att kunna ge skopvis/häst?
 
De som inte klarar sig på fiber är undantagsfallen pga brist på tänder, stress, anorexi etc. Men folk tror att så fort hästen travar två varv i ridhuset måste den ha ett par kilo spannmål. :crazy:

De har ju tom forskat på detta och kommit fram till att travhästar som inte får spannmål presterar lika bra och har bättre återhämtning. Varför envisas hästägare fortfarande med att ge sina hästar foder motsvarande McDonalds mat varje dag?

Värst vad du är kategorisk!

Ja, väldigt många hästar (flertalet?) hästar i Sverige är i varierande grad överviktiga och "folk" borde sluta ge dem kraftfoder, även s.k. krubbskrammel.

Ja, det är betydligt färre som inte klarar sig på enbart grovfoder. Men det behöver faktiskt inte bero på de saker du räknat upp ovan.
Det kan faktiskt vara - och är nog inte helt sällsynt misstänker jag - individer som helt enkelt inte är tillräckligt intresserade av sitt grovfoder för att få i sig tillräckligt mycket.
Jag har ett par sådana individer. Dessutom kräsna rackare som inte är värst intresserade av havre heller. Men när jag laddade i "betfiber mix" så blir de nöjda och lyckliga och äter det som serveras. Så jo, trots att jag huvudsakligen har havre som tillskott till grovfodret till de individer som behöver extra, så har jag förfallit till en färdigblandning till en eller två individer. För att helt enkelt lura i dem maten.
 
Jag älskar havre.. tycker det är helt överlägset att ge om hästen klarar av att äta det!

Min 5 åring kan inte det just nu tyvärr.. men är helt övertygad om att han kommer kunna göra det framöver när han arbetar mer "på riktigt" sas. Vad jag tycker man får ut av havren som man inte får av musli och annat högenergifoder är att dom orkar mer och framförallt längre. Märkte det när jag red fälttävlan i svårklass! Då kom det verkligen till kritan om man säger så!

Jag har hört om havre att det lättare kan få hästar till mjölksyratröskel och faktiskt dra ner orken p.g.a. det. Detta stod i ridsport för några år sedan och givetvis kommer jag inte ihåg källa på det.
 
Jag har hört om havre att det lättare kan få hästar till mjölksyratröskel och faktiskt dra ner orken p.g.a. det. Detta stod i ridsport för några år sedan och givetvis kommer jag inte ihåg källa på det.

Fast nu blev det ju inte så utan precis tvärtom.
 
Fast nu blev det ju inte så utan precis tvärtom.

Ja, precis. Jag menade bara att det finns två skolor och ville belysa det.

Jag som har kallblod märkte stor skillnad i mjölksyra när jag tog bort havren. Han har aldrig orkat mer eller blivit piggare av havre, snarare tvärtom.
Jag testade nämligen när jag läste detta. Det kan ju vara blodet som bestämmer, stärkelsen eller/och individen.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Grovfoder och kraftfoder. Hur mycket orkar de få i sig på ett dygn? Har fått ett hö som inte har så bra proteinvärden för fölungar. Har...
2
Svar
21
· Visningar
7 524
Senast: Fina
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp