Ingen som ger havre längre?

Zamira

Trådstartare
som jag uppfattar det är det nu lite "inne" att fodra med fina foder. Det ska vara ångat, puffat, och oftast inte svensk utan importerat. Själv vill jag stötta svenska bönder, och helst ha så korta transporter som möjligt. Och alla dessa foder är ju relativt dyra anser jag.

Men i vilket fall som helst, har suttit och räknat foderstater för våra. Och med vårt hö räcker det utmärkt med havre som kraftfoder. Och havre köper vi i storsäck från en grannbonde.

Så med eget hö, havre, extra selen har jag en bra foderstat enligt programmet. Sen kommer de även få lite linfrö för magen och väldigt blöt betfor för att liksom blöta upp havren och minimera risken för foderstrupsförstoppning. Men är det något jag missar?
 
Jag håller med dig det finns massor av olika mer eller mindre "fantastiska" foder. En stor anledning till detta är nog att en del hästägare inte är så insatta i hur man planerar en foderstat.

Havre är ett jättebra foder för den häst som behöver det. Det finns ingen anledning till att tro att något annat stärkelserikt kraftfoder skulle vara bättre. Vi har två lättfödda ponnyer. De får inte någon havre eftersom de inte har något som helst behov av extra energi. Vårt fullblod (och våra får) däremot får havre.
 
En hos oss fodrar med "fint" importerat foder. Müsli. Jag försökte luska ut vad det innehåller och vilka näringsvärden det har genom att läsa på påsen. Inte ett ljud om näringsvärden stod det utan bara en massa tomt snack och buzz words om att det är top quality produce packeted with the outmost care bla bla bla.... :meh:
 
Ja eller what goes around comes around. När jag var typ 14 och höll på med travhästar, nån gång i mitten på 1800-talet, så fick hästarna "gröt" efter avslutat pass. En sörja på kli, melass, vitaminer och mineraler och lite annat jox från diverse påsar. Mao det som idag heter idag Mash och är "jätteinne".

Själv tycker jag precis som @Zamira , att självklart köper jag havre från den lokala bonden. I övrigt ger jag pyttelite betfor och ett mineralfoder. Betforn enbart för att kunna ge vätska på tävling, eller vid andra tillfällen då hästen behöver vätskas upp.
 
Jag ger havre till min ponny under vår, sommar och höst. Försöker ge så lite som möjligt av annat jox om det går :)
 
Min får havre, betfor och mineraler.

Gamla hästen fick dock "fint" foder då hon inte kunde titta på ett ha rektorn utan att gå bananas. Fodret var helt utan spår av havre.
 
Mina äter havre, vetekli och lucernhack förutom sitt hö. Och givetvis nödvändiga mineraler och salt på det. Tycker att havre är prima, då det finns behov :)
 
som jag uppfattar det är det nu lite "inne" att fodra med fina foder. Det ska vara ångat, puffat, och oftast inte svensk utan importerat. Själv vill jag stötta svenska bönder, och helst ha så korta transporter som möjligt. Och alla dessa foder är ju relativt dyra anser jag.

Men i vilket fall som helst, har suttit och räknat foderstater för våra. Och med vårt hö räcker det utmärkt med havre som kraftfoder. Och havre köper vi i storsäck från en grannbonde.

Så med eget hö, havre, extra selen har jag en bra foderstat enligt programmet. Sen kommer de även få lite linfrö för magen och väldigt blöt betfor för att liksom blöta upp havren och minimera risken för foderstrupsförstoppning. Men är det något jag missar?
Jag håller med om att utbudet är väldigt stort, det är stora pengar att tjäna för företagen och de är skickliga på att skapa ett behov hos oss konsumenter. Hästar som är överutfodrade och understimulerade är tyvärr mycket vanligt. Jag tycker havre är ett utmärkt fodermedel och klimatsmart eftersom det produceras i Sverige. Jag är mycket skeptiskt till foderblandningar där olika örter blandats ihop.
 
Här är en till som är mycket skeptisk mot alla fantastiska foderblandningar som tillverkarna skapar behov av och lyckas tjäna grova pengar på!
Så här äts det hö, luzern och mineraler. Punkt slut.
Tycker det är samma sak när det gäller hund- och kattfoder. Som om man är en hemsk person om man inte köper de dyra innesorterna till sina älsklingar. Som om hundar och katter inte har klarat sig årtusendena igenom utan alla dessa specialfoder som är till för tjocka/smala/unga/gamla/kastrerade/ ickekastrerade.
Dessutom har man inte en susning om vad som egentligen finns i alla dessa foder, vilka genvägar tillverkarna är villiga att ta för att tjäna pengar i slutänden. Gäller både häst, hund och kattfoder.
 
Nej ger inte havre eller färdigblandad foder.

Mina får en hälsogröt med mineraler, linfrön och lite annat i som jag blandar så inte mycket nytt under solen då liknande blandningar går att hitta i böcker från 1800 talet.

Sedan om det behövs mer än hö blir det lussern i pellets form.
 
Jag vill inte ge havre pga stärkelsen i det. Nu är troligtvis inte min häst känslig för det, men det sitter i mitt huvud sedan tiden med fångponny. Känns så onödigt att ge ändå när man kan låta bli. :p

Min häst får inte något kraftfoder överhuvudtaget dagligen. Han behöver det inte direkt eftersom han har fri tillgång på grovfoder + får mineraler. Händer dock att jag ger lite kraft i pelletsform för att muta i honom t.ex. bettet men det är allt. Används som godis med andra ord och valde det eftersom det finns en viss mängd mineraler i pelletsen redan så hästen inte kan sortera och bara äta det goda.
 
Jag gav havre ibland till min förra häst men vi har problem med småfåglar i stallet och alla bajshögar var alltid helt sönderpickade när man skulle mocka! Kross var tyvärr inte ett alternativ eftersom hon fick så lite och det har så kort hållbarhet.
 
Jag har inget emot havre alls. Mina har alltid fått det när höet inte räckt till. Dock har jag inte behövt de senaste 7 åren.

När det gäller blandningar, och framförallt ångbehandlat, har jag helt uteslutit det i min foderstat. Tänker att hästar inte ska ta upp näring "lättare" vilket ångkokt då skulle ge enligt säljarna.
Jag gillar tanken att ju renare fodret är desto bättre och lättare är det att fodra och reglera.

Sojamjöl, lucern, mineraler, och kli i de mängder man behöver är både billigare och bättre....enligt mig.
 
För tillfället äter min häst bara hö då hon är skadad och står på box. Men i vanliga fall så får hon havre och betfor. Stallägaren tar eget hö, halm och havre/korn så vi har allt det ingår i stallhyran. Väldigt närproducerat och billigt :)
 
Mina hästar får till största delen havre som kraftfoder, har funkat på dom flesta av dom hästar jag haft. Sen tycker dom Pavos müsli är så attans gott så dom får lite sånt som godis efter jag ridit.
 
Hej! Jag ger havrekross till mitt äldre fullblod, och även betfor. På sensommaren när extra protein behövs ger jag Krafft Muskel, som även den är låg i stärkelsen.
 
Ger havre till min ponny under tävlingssäong eftersom det ger en extraboost. Och jag veeeet att det inte finns nån forskning som stöder att det är så, men det funkar för oss och ponnyn blir piggare:).
 
Jag har inget emot havre. Men det är svårt att fodra med om man har få hästar/ger lite. Hel havre får man hålla på och pyssla med, krossad har för kort hållbarhet.

Nu har jag ingen som behöver mer än symboliskt krubbskrammel men som sagt inte rädd för havre så. Men lite kvar i lågt socker och låg stärkelse sen många år med IR-häst. Så det blir en till anledning havren ryker - men puffade och fifflade muslis ryker lika fort. (Säger hon som idag köpte en säck müsli. Men det är bara för att muta hästen på nyår)

Så jag ger oftast rena foder, men helst inte spannmål. Melassfri lucern är en favorit. För krubbskrammel allena så ger jag helst ngt jag inte behöver blöta. Senaste året har det varit kraft föl och kraft groov (samma sak, bara olika storlek på pellets). Enkelt mäta, enkelt fodra på sekunden med och hästarna tycker om. Samt låg stärkelse. Sved lite köpa muslin. Mycket mer stärkelse :/
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej även jag skulle vilja ha lite tips hur jag ska tänka vad gäller foder. Halvblod, fri tillgång på hösilage. TS 77% Råprotein 108 g...
Svar
17
· Visningar
1 215
Senast: Zamira
·
Foder & Strö Har ett föl, snart 7 månader, efter holländsk hingst (mamman är ett svenskt sto) som börjat lämna kraftfoder. Det är först nu när vi...
Svar
9
· Visningar
1 762
Senast: Görel
·
Foder & Strö Grovfoder och kraftfoder. Hur mycket orkar de få i sig på ett dygn? Har fått ett hö som inte har så bra proteinvärden för fölungar. Har...
2
Svar
21
· Visningar
7 524
Senast: Fina
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 181
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

  • Sele
  • Dressyrsnack 17
  • Hur stor på d-ponny?

Omröstningar

Tillbaka
Upp