Ingen skugga, är det fel?

B

Belleriet

Just nu har jag våra hästar i en hage med lite skugga. Den är stor och ligger öppet och hästarna verkar trivas. Men just nu när det är strålande sol blir det ju väldigt varmt för dem och dessutom irriterande när alla insekter dyker upp. Det finns ett parti med skugga i ett av hagens hörn, men där står aldrig hästarna.

Är det fel att låta dem stå i en hage med få ställen att "svalka av sig" på? Eller en plats att gå under/bakom?
Det blir ju väldigt varmt mot deras päls, men jag vet inte om de bryr sig så mycket. De ser ut att må bra, det kanske är mest jag som är ängslig..

Vad tycker du?

Sv: Ingen skugga, är det fel?

Jag skulle inte ha mina hästar i en hage där det inte fanns rejält med skydd för sol och vindar!

Vi har en hage som det inte finns skugga i, vi har löst det genom att hästen/hästarna som går där får till gång till lösdriften för skugga och skydd. De andra hagarna har träd/liten skogsdunge. Skulle aldrig vilja släppa min häst i en hage utan ordentlig skugga och möjlighet att komma undan flygfän. Han brukar sova inne i lösen på dagarna :)

åkte precis förbi en ensam häst, utan flugtäcke eller huva och inte en enda fläck med skugga och det är jättevarmt samt massa insekter. den såg inte så glad ut......:(

såhär års anser jag att det ska finnas skugga i hagen. även om hästen brukar stå i solen så har den ett val. har sett hästar som kollapsat av att stå i hagar där solen steker ner hela dagen.

Min första häst gick på bete i hage utan skugga (men med fritt blås) flera somrar i rad utan att påverkas. Idag hade jag tänkt två gånger innan jag hade valt det betet igen. På nuvarande betet har hästarna har ett skjul de kan gå in i, och skogen skuggar ena sidan på hagen från lunch och framåt ungefär. Inte för att jag har sett hästarna stå i skuggan nångång, men de kan i alla fall välja.

Jag har en likaden hage till min häst. Hon får vara inne i stallet när det är så här varmt på dagarna och så är hon ute på natten i stället. Till och med hagkompisen som avskyr att vara inne rusade in till sin box idag! Man kan ju tänka sig själv om man skulle stå i stekande sol en hel dag utan möjlighet till svalka.

*kl* Skulle aldrig falla mig in att ha hage utan skugga. Mina hästar ligger inne i lösdriften och sover när det är så varmt som vi har det nu.

Jag tycker att det MÅSTE finnas skuggiga platser i en hage, speciellt på sommaren! Accepterar INTE annat och har dessutom flytt/flyttat från ett ställe jag stod på tidigare, där stallsägaren ville tvinga oss att ha hästarna i en hage utan tillstymmelse till skugga! :devil:
Där jag har min pålle nu är hagarna UNDERBARA! I sommarhagen finns flera stora skogsdungar och hästarna är SÅÅÅÅ nöjda...:love:

Jag skulle inta vilja ha min ponny i en hage utan skugga. Våra hästar har både skog och ligghall i sin hage. De varmaste timmarna på dagen står dom så gott som bara i ligghallen (som även är i skugga = sval) och då märker man hur mycket de uppskattar att kunna komma undan solen när den är som högst.

Jag skulle då inte vilja vara utan skugga i en hel dag, Tror faktiskt inte att hästarna heller vill det :p
Ett tips är att om ni nu har skugga i hagen, ställ vattenhinken i skuggan, för då håller sig vattnet kalt längre ;):D

Vi har bara en enda hage som har skugga i vårat stall och det är en shettishage. Däremot är hagarna stora och har väldigt gott om gräs. Skulle aldrig falla mig in att byta stall p.g.a detta efersom jag som sagt låter min häst stå inne och vila när det är som varmast. Ser inget fel med det.

*knapplån*

Min dam går på bete hos grannen och jag tar hem henne ett par timmar på dagen då det är så här "überhett", så hon får stå inne o "svalka sig" o ligga ner o sova en stund om hon så önskar.

Tack så mycket för alla svar hörrni!
Hästarna har stått i början på den här sommaren i den hagen och då har det varit regn.
Det är den enda hagen vi har som det finns lite skugga i, och det är som en "förhage" till lösdriften, och används lite som en bantarhage.
På natten står de i en skogshage med nästan enbart skugga, där är det svalt dygnet om, och uteboxar finns.

De har stått i den hagen idag och nu ser de lite dåsiga och trötta ut så de får nog inte hålla till där mer den här sommaren när solen skiner. Det finns fler hagar med lite gräs där de kan stå. Vi har för mycket bete för bara två hästar i år så jag flyttar de mellan varven så hästarna inte får i sig för mycket.
Idag klippte vi lösdriften med betesputsen så nu kan de står där mer, där finns det även skogsdungar.

Men tack för alla svar, det hjälpte mig att inse vad jag ska göra!:)

Om det skuggiga hörnet är tillräckligt stort ser jag inga problem med det, men om det i stort sett inte finns någon skugga alls i hagen skulle jag aldrig släppa något djur där.

Tack så mycket för alla svar hörrni!
De har stått i den hagen idag och nu ser de lite dåsiga och trötta ut så de får nog inte hålla till där mer den här sommaren när solen skiner.

Kanske jag som missuppfattar men ställ hästarna i gräshagen över nätterna! :idea: då är inte gräset lite "starkt" heller och ni slipper problemet med att inte ha ordentligt med skugga !

Här i Skåne ser man massor av hästar som går på bete dygnet runt i stora hagar utan träd eller annan skugga. Och de överlever.

Men, själv tycker jag att det är märkligt att det inte finns krav på skugga sommartid när det är krav på ligghall under vintern...

Det finns ju speciella tält som man kan sätta upp till hästarna i hagen med öppning i båda ändarna. Annars så kanske man kan hitta något skjul att sätta upp så dom har chansen att välja hur dom vill göra..

Ja, tyvärr står många hästar utan skugga vilket inte är det mest optimala men tyvärr finns inget alternativ på många ställen. Jo alternativ finns att bygga solskydd men jag tror inte många ens tänker på det.
Min stod i fjor en sån hage med bara lite skugga men de gick i princip aldrig och ställde sig i skuggan ens när det var som varmast. Nu när han går på lösdrift verkar de hålla sig inomhus när det är som varmast på dagen. Det känns bra att han själv kan välja vad han vill göra.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 244
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 572
Senast: iNTOHiMO
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 937
Senast: Mia_R
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 747
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar