Ingen rolig fråga, men..

Thera

Trådstartare
.. ni som avlivat på klinik - vad har det hela kostat? Och på vilken klinik gjorde ni det? (Inklusive omhändertagande av kroppen)

Sv: Ingen rolig fråga, men..

Avlivade min ponny på Ultuna.
Inkl. avlivning och obduktion kostade det runt 5000:- tror jag.

Hej.

Avlivade (på veterinärs inrådan) en liten shetlandsponny på Strömsholms Djursjukhus och det kostade ca: 4000kr, om jag inte missminner mig. Kroppen togs då omhand och blev biogas.

Avlivade min lilla häst (155 cm, drygt 450 kg) på Ultuna förra våren. har inte de exakta siffrorna här, men jag tror att det slutade på drygt 6000 kronor. Först 3000 till kliniken för själva avlivningen och då trodde vi det var "allt". Efter två veckor kom en ytterligare räkning på runt 3000 till för destruktionen...

Ullis

PÅ MK kostade ca 7000 inkl destruktion
Ska sägas att jag inte är för avlivning med spruta utan vill att de ska avlivas med bult men pga olyckliga omständigheter så var mamma tvungen att lämna hästen där.
kostade mer än det smakade med försäkring som inte täckte denna skada. får en o undra varför man betalat 4000 om året

Avlivade min lilla åring på Hästsjukhuset Färjestad (ATG), 061222.:cry:

Det kostade 4969 kr (avlivning inklusive hämtning och destruktion) varav försäkringsbolaget ersatte 2557 kr.

Oh, herregud vilka siffror... Och jag tror inte Agria ersätter, eller? Jag har Agria Bas. Har för mig att de bara ersätter om man har utökad veterinärvård.

Avlivning med bult är tyvärr uteslutet eftersom hon är otroligt rädd om huvudet och dessutom väldigt misstänksam mot karlar.. Ingen bra kombination.

Så det blir spruta. Då kollade jag vad hämtning av kroppen hemma skulle kosta, då blir det 2500 + moms. Dessutom tillkommer ju att vet. kommer ut och avlivar.

Det verkar ju som det billigaste och bästa måste vara att skaffa tillstånd att begrava hemma och att vet. kommer ut.

Ja, jisses, inte nog med sorgen och våndan över att avliva, den ekonomiska biten är inte kul heller... :crazy:

Den höga siffran för avlivning på klinik jmf med avlivning hemma med lantbruktstjänst är för att om du tar bort på klinik får du först betala för själva avlivningen (brukar kosta från ca 2000 kr och uppåt), men sen får du betala för att lantbrukstjänst ska hämta kroppen med, vilket också brukar kosta från 2000 kr och uppåt.

Tar du bort hemma med lantbrukstjänst betalar du bara för hämtningen (själva avlivningen är en 'gratisservice).

Just för att slippa en skyhög avlivningskostnad, och slippa bekymra mig om 'var det är billigast' att ta bort hästen har jag ju sett till att ha försäkringar som täcker avlivning (gäller inte valacken dock). För det är ruskigt dyrt =/

PÅ MK kostade ca 7000 inkl destruktion
Ska sägas att jag inte är för avlivning med spruta utan vill att de ska avlivas med bult men pga olyckliga omständigheter så var mamma tvungen att lämna hästen där.
kostade mer än det smakade med försäkring som inte täckte denna skada. får en o undra varför man betalat 4000 om året

Fast man kan välja bult på flera av klinikerna med. Inklusive MK, där du alltså kan välja bult.

Jag trodde nästan det men när det blev beslutat att det var för usel prognos bestämde mamma sig bara för att lämna hästen, hon hade med sig grannen o han hade bråttom hem, det hade mamma med
Hade jag varit med hade jag varit kvar tills det var klart, men jag kunde inte komma hem då.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
464
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 304
Senast: Roheryn
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 497
Senast: Grazing
·
Hästvård Jag har fastnat i en mentalt utmattande cirkel med hästen. Lång historia väldigt kort: Efter en omfattande sårskada för ca tre år...
Svar
14
· Visningar
1 345
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka