Ingen här inne..

C

Carolrita

...som fodrar sina hästar med Primero Total, alls? :eek:
Fick ett mail o sa att dom kommer med en säck till mej imorrn....Ska se vad det är i säcken. Ska ju provfodra mina hästar med detta foder, o se vad dom tycker.

Någon som tycker att detta fullfoder verkar intressant, eller om det är några nackdelar? Jag tycker att det ena nackdelen är vitlök.....
Men mint, undrar vad det ska vara bra för?
Förövrigt tycker jag att det verkar intressant.

Kom gärna med era synpunkter/åsikter! :banana:

Sv: Ingen här inne..

har aldrig hört talas om Primero Total... men däremot har jag stött på mint. Dels vet jag att det är en vanlig ört i örtte där det sägs ha " renande effekt". I hästutfodring har jag bara stött på det vid 2 tillfällen. Dels i ett hoppstall där de gav heta hästar mint, tillsammans med andra örter, för att lugna hästarna (mkt tveksam till resultatet... hästarna var fortfarande helvilda). Sedan har jag en kompis med hosthäst. Hon gav hästen mint/mynta antingen i torkad form eller som droppar i fodret för att rensa luftvägarna, i detta fall funkade det jättebra...

På hemsidan ser det ut som innehållet är halm som tillsatts mineraler, kryddor, en nypa jäst och olja. När du får provpåsen kan du väl berätta om det är så och vad kg priset är.

Jag vill minnas att något av de tyska foderföretagen tog bort mynta ur sitt foder för några år sen pga biverkningar. Det kan ju ha varit en annan sorts mynta förståss. HH

Skall göra!
Just nu vet jag inte mer än vad hon sagt hur det ser ut inuti säcken. Enligt henne ser det ut som hackelsen o små puffade kulor.

Mint är som mynta?

Mint är förmodligen pepparmynta. det tillsätts oftast för smakens skuld, men har även en renande effekt på luftväger och är slemlösande.

Nu har jag fått hem en säck Primero Total, o även öppnat säcken. Kollade inuti. Luktade verkligen gott, o blandningen ser rolig ut. Ser ut som lusern o pelletsblandning samt små o platta gula saker.
Gav hästarna en näve var, o dom gillade den smaken. Enligt kvinnan som jag fått säcken av sa att det tar runt 3 månader innan man ser resultatet av detta.

Det står inte kg på säcken, o det är ju ett engelskt foder. Kan tänka mej att det är runt 20kg. Liknar Hippo-säckar, fast dom är gul/röda.

Låter som ett mummsigt foder... du får hålla oss underrättade om hur det fungerar. Skulle vara intressant att se näringsvärdena på fodret. Alltid lika spännande med nya foder :)

Jo, spännande med nya fodret, men det som är mest intressanta med detta foder är att det är bra till fånghästar, konvalescenter, unghästar, avelsston, promenadhästar o tävlingshästar.

Näringsvärdena på fodret:
· Protein 12%
· Olja 8%
· Fiber 19%
· Aska 9%
· Vitamin A 10,000iu/kg
· Vitamin D 2,000iu/kg
· Vitamin E 400iu/kg
· Selen 0,6mg/kg
· Koppar 47mg/kg
· Zink 133mg/kg
· Koksalt 8,7g/kg
· Kalium 14,4g/kg
· Magnesium 2,9g/kg
· Kalcium 13,5g/kg
· Fosfor 5,5g/kg

Enligt dem gynnas oxå detta foder av Yea-sacc1026, som är en levande jästkultur o sen kommer det bättre....

Fördelarna av att utfodra hästar och ponnyer med Yea-sacc1026 innefattar:

· Förbättrad digestion av fibrer.
· Förbättrat upptag av kalcium och fosfor (som är bra för benutveckling )
· Bättre tarmfunktion ( med få matsmältningsrubbningar )
· Bättre hårrem och hovkvalitet
· Bättre mjölkproduktion och kondition hos fölston under digivning
· Bättre balans i tillväxten hos unghästar

Anledningen till dessa fördelar är en förbättrad grovtarmsfunktion eftersom Yea-sacc1026 stimulerar bakteriefloran i grovtarmen.

Jag får se sen om jag är fortfarande intresserad av att fodra mina hästar med detta foder.
Det beror helt o hållet på analysvärdena i grovfoder till hösten. Om grovfoder visar sig ha riktigt bra analysvärdena fodrar jag inte med detta foder då det här har ganska högt proteininnehåll.

Men fodret har intressant innehåll o den ena nackdelen är just VITLÖKEN! :mad: Det ska inte vara så mycket tillsatt enligt tillverkarna. Som sagt, fodret luktar verkligen så gott.

Men vad är det för proteinkälla då, står det inte? Har de ingen råvaruförteckning på fodret? ”Chaff”, som nämns som huvudingrediens på deras hemsida, har knappast 12 % råprotein, även om smältbart råprotein är betydligt lägre. Att veta proteinkällan är viktigt när man doserar sitt foder ju. HH

Jo, spännande med nya fodret, men det som är mest intressanta med detta foder är att det är bra till fånghästar, konvalescenter, unghästar, avelsston, promenadhästar o tävlingshästar.

Det täcker ju in de flästa hästar... :D. Ska bli spännande att följa hur dina hästar fungerar på detta foder.

Villket energivärde hade fodret? Vet du ungefär vad det kostar per kilo?

Bra fråga! Ska fråga dom nu, så får jag nog svar senare om proteinkällan. I säcken ser det ut som hackat strå som liknar lusern.

Ja, just det! Läste mailet nyss, o det är krossade sojabönor. Det är såna där platta gula saker, det är sojabönor som krossats. Liknar majskorn, fast krossat.

Halm och soja alltså, våra billigaste fodermedel, som tillsatts mineraler, kryddor, en nypa jäst och olja. Då bör det vara ett lågt kg pris i klass med ett skapligt hö alltså? HH

det är säkert svindyrt... :angel:

jag köpte en säck tillsvarande typ foder fast annat märke (eggersman struktur mix) då det var slut på greenpower. jisses, 270 spänn. det blev dyr lucern... :o

fortsätter nog som förr, att blanda greenpower och müsli. blir ju samma sak. :p

Ärligt talat, jag tycker att det fodret är verkligen ganska dyrt! Jag räknade lite förut o jämförde med dessa vanliga fodermedel som mina hästar brukar äta med detta fullfoder. Tycker att 'vanligt, hederligt lusern' är billigare om jag köper fler säckar på en gång o har dem ett tag framöver i jämförelse med Primero total. Visserligen är detta foder intressant, men dyrt tycker jag.
En säck som jag fick igår pröjsade jag för 275kr, egentligen kostar en säck 295kr. Hur mycket en sån säck egentligen väger är jag inte säker på. Men säcken borde väga runt 15kg eftersom den inte är lika "tung" som Hippo säckarna o dom väger ju 25kg var.
Lite väl dyrt, o jag kanske ska fortsätta o fodra hästarna med samma fodermedel som de brukar få.

Jag såg att min bonde, som jag brukar köpa hö av har skördat ganska tidigt o det har ju varit OK väder här i Karlstads trakten med sol-o-regn växlingar o jag hoppas ju på ett ännu bra grovfoder o ev. tillsätta med betfor om energin behövs i foderstaten.
Det får jag se hur analysvärdena i grovfodret ser ut till hösten.

Men hjälp, vilket kilopris!!!!!:eek::eek::eek:

Jag ska aldrig någonsin mer gnälla över att Kraffts lusern är dyrt!:bow:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Ok varning för långt och veligt inlägg här nu, men behöver få skriva av mig känner jag. Kanske att när jag ser saker och ting på pränt...
Svar
14
· Visningar
1 241
Senast: Görel
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 524
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa Ja, jag har ju två hundar med problemmagar.. Och två hundar med magar av stål. Det är dock en av de med problemmagar som jag inte blir...
Svar
9
· Visningar
2 024
Senast: Maniac123
·
Tävling Kom inte på någon riktigt bra titel, men hur som. Nu har jag varit ute lite och sett hur några Pay & Jumps går till på 3 olika ställen...
2
Svar
27
· Visningar
3 283
Senast: Gnapp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar