ingen halt??

Sv: ingen halt??

Jo det är det. Varför skulle det inte vara det :confused:

Mig veterligen är det bara i fälttävlansprogram man har skippat inledningshalten.

haha jag såg inte krysset på stallbacken:p

Jag vet inte helt säkert.
Har hört ngt om att det ska vara bättre för yngre hästar som är lite för laddade att inte behöva börja med att stå still, men jag vet inte om det är hela sanningen eller ens en del av den.
Tror att beslutet kommer från FEI-håll hur som helst.

Det lät ju rätt klokt annars.. Att tvinga en häst med tävlingsnerver att stå stilla bland det första den gör brukar ha motsatt effekt än lugnande känns det som :crazy: likaså ryggning, vilket ju ändå kommer på rätt låg nivå i dressyr.

Jag såg nåt program på youtube som nån red där det inte var någon halt i början och först blev jag helt förvirrad:rofl: det ser verkligen knaasigt ut:D

Fast ang ryggningen är den ju ett väldigt bra sätt att kolla av hästens framåtbjudning som ju är ngt av det viktigaste på alla nivåer.
Och ryttarens teknik åxå för den delen :angel: - :eek: vilka varianter man får se, värre i msv b än i lägre klasser dessutom :crazy: vad jag har sett iaf

Fast det är faktiskt väldigt angenämt att inte ha ngn halt i början, lätt att rida rakt bara att sikta rakt fram och gasa :D

Ja! Sjukt skönt ju!!:)

håller med om halten med för den delen!

haha håller med om ryggningen menar jag naturligtvis!!!:rofl:

Fast ang ryggningen är den ju ett väldigt bra sätt att kolla av hästens framåtbjudning som ju är ngt av det viktigaste på alla nivåer.
Och ryttarens teknik åxå för den delen :angel: - :eek: vilka varianter man får se, värre i msv b än i lägre klasser dessutom :crazy: vad jag har sett iaf

Det är viktigt för lydnaden och för utbildningen, MEN just i tävlingssammanhang tror jag som sagt det kan få motsatt effekt (att hästen blir mer nervig av att behöva stå stilla) men nu syftar jag på orutinerade hästar som tenderar att bli tittiga/stressade. LC:2-an t ex har väl 4 halter? Kan tänka mig att man oftare har hästar som är mer på tårna i fälttävlan också men det vet jag i ärlighetens namn inget om! :p

Liknande trådar

Träning Hej! Ni som bor i norrland. Hur gör ni med broddar? Vi har jätte ojämt väder ute just nu. Men har varit uppehåll på halkan på ca 1,5...
Svar
4
· Visningar
275
Senast: Jeps
·
Hundhälsa Hej! Behöver lite input från er kloka människor med mycket hunderfarenhet. Min hund på 4 år har börjat halta 2-3 steg när han reser...
Svar
12
· Visningar
1 156
Senast: WildWilma
·
Övr. Djur Vi har en flock duvor på vår gård, vi bor ute "i skogen" så det är inga stadsduvor. Ser att flera av duvorna har deformerade fötter...
Svar
0
· Visningar
209
Senast: Valmet
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
709
Senast: Lyan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg