Ingen hälsning i LC:1 2008

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Ingen hälsning i LC:1 2008

Jag tror den försvann för att det är svårt att göra en korrekt halt,
alltså att många började med en ganska stor "miss i protokollet" i tidigare program. Nu kommer dom igång på ett annat sätt och kanske får mer flyt i sin ritt
Dom har i stället lagt till många övergångar i programmet (svårt även det i och för sig)

(OBS att det bara är mina teorier)

Nix pix ingen hälsning, även min högst oinsatte far reagerade när jag inte ens hälsade på domaren i dressyr! (Vi hade helgen innan suttit på hopptävling där han noterade att bara vissa ryttare hälsade på domaren och jag sade att man alltid gör det i dressyr;))

I vilket fall så tror jag att det är för att uppridningar tenderar till att bli lite vingliga om man ska göra en halt mitt på linjen. Får man bara rida på rakt fram är det lättare för hästen att spåra och man får en bra start på programmet.

(Obs att detta också är en personlig fundering!)

Nu tolkar du nog texten i TR lite som att det står att man SKA hälsa i början och i slutet.
Medans den nog närmre ska tolkas som att OM det är hälsning ska den utföras så som det beskrivs

Halt o hälsning är borttagen i LC. Anledningen är att programmets huvudsakliga deltagare förväntas vara unga orutinerade hästar. För en sådan häst är det bättre att få "rulla på" när den väl kommit igång, alltså att bara trava in på medellinjen och börja programmet och inte tvingas stanna direkt och då kanske upptäcka alla "farligheter" och sedan ha svårt att komma till skott.

Stämmer helt korrekt! Hälsningen är borttagen..det är mer som ett program till fälttävlan..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Hej jag ska tävla min första dressyr tävling imrogon. Jag kan programmet och så men undrar om de är hälsning i början av LC:1. På...
Svar
3
· Visningar
1 160
Senast: laetificat
·
  • Låst
Dressyr Om man har specifika frågor när det gäller vad som gäller på dressyrtävlingar, så finns numera TR på Ridsportförbundets hemsida. TR II...
Svar
0
· Visningar
1 082
Hoppning Så, vad tycker ni om det som "kommit ut" hittills? Länk till TR-ändringar Själv är jag mest konfunderad över klassnamnsändringen. Om...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
7 550
Senast: TuttiFrutti
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter (SvRF) Sista veckan i augusti avgörs EM i dressyr och hoppning i Windsor utanför London. Det är första gången det är ett samlat EM i...
Svar
0
· Visningar
697
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka