Ingen färg på benen.

Jag är rödlätt och blir därför inte jättebrun. Men benen är värst, dom behåller din vintriga vitgråiga färgen hur mycket jag än solar. Hur kommer det sig?
Jag har alltid tänkt att det är en effekt av att så länge man går, står, sitter vid ett bord osv är benen i skugga även om man har tex kjol eller skjorts. Eller skugga och skugga men solen faller mindre på dem än på axlarna, armarna och ryggen. Sedan har man mer ofta linne än skjorts.

Så jag tror det kan vara en funktion av att enda gångerna de får sol på riktigt är när man ligger ned på en strand, med (den blekvita i mitt fall, trots bronsig rygg) magen upp.

Sedan vänjer de sig kanske därför vid att ha lugn och ro och inte vara så utsatta så det sitter längre in för dem att bli bruna.

Har länge lidit av en teori att ett par äldre jag känner (typ 60+) som aldrig solade som barn verkar totalt immuna mot att bli bruna alls, vad de än gör. Vem vet funktionen kanske bara ansåg sig vara oviktig hos dem helt enkelt.
 
697B94DC-05BA-48B4-9EB2-A9B2E10417D1.webp

Somna när benen är i skugga under parasollet och vakna några timmar senare när solen vridit sig och benen inte varit i skuggan på bra länge, det är min bästis knep :laugh:
Trot eller ej, men de där benen fick riktigt fin brun färg efter några mycket smärtsamma dagar, haha.

PS. Har också svårt att få benen bruna, fast magen är nästan ännu värre tycker jag.
 
Mina bleka ben är likadana. Blev bättre efter först 4v i Kenya o sen ett år i södra californien. Somrarna efter det spenderades nästan enbart i shorts i utomhus jobb men det blev sämre o sämre igen.

Brukar fuska med sån uppbyggande lotion någon nämnde- inte direkt brun utan sol men som ändå ger lite färg.
 
Mina lår och knän brukar få fin färg, men vaderna har inte fått färg på flera år. I år kör jag en solkräm med bronzingeffekt och nu har de ändå fått lite mer färg än de brukar. Och för att få bra färg måste jag smörja och återfukta huden konstant, är en riktig torris.
 
Jag är rödlätt och blir därför inte jättebrun. Men benen är värst, dom behåller din vintriga vitgråiga färgen hur mycket jag än solar. Hur kommer det sig?
Mina knän blir alltid bruna, de har varit så extremt exponerade för sol (fd fotbollsspelare) resten av benen blir det inte, om jag inte tokbränner mig. Men jag har inte riktigt haft någon sån ambition på många år heller, däremot är jag ute i kortbyxor mycket.
 
Vilken underbar tråd! Jag trodde det bara var jag som aldrig lyckas få färg på kroppen! Ansiktet o armarna blir bruna men resten... Har faktiskt försökt sola nu, på benen syns inte ens nyansskillnad men mage o rygg har fått fläckvis solbränna.... ser ut som skitiga partier, speciellt på bröstet... o alla andra lyckas få jämn o fin solbränna utan ränder o fläckar.... Måste vara nån skillnad på vilken/hurudan hud man har?
 
Mina bleka ben är likadana. Blev bättre efter först 4v i Kenya o sen ett år i södra californien. Somrarna efter det spenderades nästan enbart i shorts i utomhus jobb men det blev sämre o sämre igen.

Brukar fuska med sån uppbyggande lotion någon nämnde- inte direkt brun utan sol men som ändå ger lite färg.
Ni som använder sån lotion, vilken skulle ni rekommendera?
 
Jag var typ genomskinlig innan barn. Sedan hände något. Blir brun rätt snabbt nu. Först i ansiktet men sen också på resten inkl ben. Blev sällan röd innan och det har hållit i sig tack och lov.

Har också fått en annan hårkvalitet (mkt tjockare strån) och mängd (hela kroppen inkl ansikte och lår) så jag gissar att det är ganska mycket hormoner inblandat även i hur solen påverkar huden.
 
Jag var typ genomskinlig innan barn. Sedan hände något. Blir brun rätt snabbt nu. Först i ansiktet men sen också på resten inkl ben. Blev sällan röd innan och det har hållit i sig tack och lov.

Har också fått en annan hårkvalitet (mkt tjockare strån) och mängd (hela kroppen inkl ansikte och lår) så jag gissar att det är ganska mycket hormoner inblandat även i hur solen påverkar huden.

Trevligt för dig att du kan bli brun nu, hoppas du tycker det uppväger det där med kraftig hårväxt.
 
Skulle inte tro det, men nått som är säkert är att risken för hudcancer ökar betydligt om en regelbundet solar solarium. Så inte något jag ville rekommenderat om det gör det.

Ja, jag vet att solarium är farligt. Jag var bara nyfiken på om solarium är kraftfullt nog för att få färg på ben som varit vita i ett halvt liv ungefär.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag skulle vilja fråga om nån har tips på ben skydd som INTE blir för varma! För som nog domflesta vet så är det ju inte bra för senorna...
Svar
13
· Visningar
960
Senast: ako
·
Kropp & Själ Jag har en vårta på ena fingret. Den sitter illa till och gör j*kligt ont till och från. Efter drygt 3 år har den fortfarande inte velat...
2 3
Svar
49
· Visningar
2 017
Skola & Jobb Ni vet när man hela tiden får höra att ”du är så stark” och hela kroppen och själen skriker ”jag orkar inte mer”. Hela livet har jag...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
13 498
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 142
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Barmarksdrag/canicross
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Födda -21
  • Årets foderstater

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp