Ingen el i tråden så här års.

Blandrastik

Trådstartare
Mördartjäle och inte minsta strömming i trådarna. Vad kan man göra så här års när man inte får el-staketet att fungera.

Tips?
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Till nästa vinter ser du till att dra en eller två extra trådar som INTE är ihopkopplade med de strömförande trådarna, utan som är direkt kopplade till ett rejält (eller flera) jordspett. När hästarna kommer åt både jordad tråd och ledande tråd så blir det en stöt...
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Koppla jord till en tråd i mitten, väl separerad från övriga, eller skaffa Polarband. Enklast att koppla jord på separat tråd tycker jag.
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Mördartjäle och inte minsta strömming i trådarna. Vad kan man göra så här års när man inte får el-staketet att fungera.

Tips?

Du får väl åka och fiska och sedan göra egen tråd, för vad jag vet, finns det ingen som säljer tråd med fisk i :angel:

PS. Se till att jordspetten verkligen når ner till tjälfritt djup, det vanligaste problemet sommar som vinter är att jorden där spetten står blir för torr och därvid leds inte strömmen på rätt sett.
 
Senast ändrad:
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Va?! Har du ingen strömming i trådarna?:D

Problemet är att jag är inhyst, men tack för alla tips, jag ska framför dem så får vi se.

(sen har du rätt i att man måste veta att jag vet att jag har stavat fel, men det vet jag. Eru me?)
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Det är inte enbart jordspettet som spelar roll, utan det faktum att den frusna marken inte leder jorden och att ett snötäcke isolerar.
Just därför tinar man tjälen.

har man blött ner marken vid spetten innan tjälen kommer klarar man sig- som regel.

Snön isolerar mest från kylan- ovanifrån. Precis som snö på vattendrag gör svag is.
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Till nästa vinter ser du till att dra en eller två extra trådar som INTE är ihopkopplade med de strömförande trådarna, utan som är direkt kopplade till ett rejält (eller flera) jordspett. När hästarna kommer åt både jordad tråd och ledande tråd så blir det en stöt...

Så har jag gjort och jag har rejält med ström i trådarna.

Jag har även kopplat bort den understa tråden eftersom den ändå ligger under snön nu. När marken sen tinar fram kan jag lätt åter-ansluta den till resten av kretsen.
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Vi har jorden direkt på tråd nr två (uppifrån) som är ganska när tråd nr ett som har elen. Har 6-7000 volt runt hela staketet :) De tre nedersta är faktiskt utan ström men ponnyerna brukar inte ens kolla de trådarna.
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Till nästa vinter ser du till att dra en eller två extra trådar som INTE är ihopkopplade med de strömförande trådarna, utan som är direkt kopplade till ett rejält (eller flera) jordspett. När hästarna kommer åt både jordad tråd och ledande tråd så blir det en stöt...

Ursäkta att jag är lite trög :p

Men menar ni att man ska dra en tråd runt hela hagen som enbart ska vara kopplad till ett/flera jordspett?
Ska det vara vanlig eltråd eller sån tunn metalltråd?

Fattar inte hur det funkar?
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Jag använde bara vanlig stängseltråd, jag kopplade till jord på aggregatet direkt. Den är ju jordad via elkabeln till "riktig" jord, inte bara ett ynkligt jordspett.
 
Sv: Ingen el i tråden så här års.

Ursäkta att jag är lite trög :p

Men menar ni att man ska dra en tråd runt hela hagen som enbart ska vara kopplad till ett/flera jordspett?
Ska det vara vanlig eltråd eller sån tunn metalltråd?

Fattar inte hur det funkar?
Ja, en extra tråd runt hela hagen eller där det behövs...
Vi har ju blanktråd (ståltråd) runt hela hagarna, men det går säkert bra med elband eller vad annat du använder också.

Principen för elstängsel är att aggregatet i ena änden är kopplat till jordspett och andra änden sänder det ut pulser till stängslet. När hästen är i kontakt med både jord och eltråd samtidigt så blir det en sluten strömkrets = det blir en elstöt. (se det som att marken leder en del av strömmen)
På vintern eller torra somrar så är det för lite fukt i marken, så det jordar dåligt = leder ström dåligt. DÅ kan man konstruera jord genom en jordad extratråd. När hästen kommer i kontakt med både den och den strömförande tråden blir det samma effekt - en sluten strömkrets som ger en stöt.

Jag använde bara vanlig stängseltråd, jag kopplade till jord på aggregatet direkt. Den är ju jordad via elkabeln till "riktig" jord, inte bara ett ynkligt jordspett.
Det kan funka OM man har jordat elaggregatet ordentligt och aggregatet sitter nära hagen. (det vanligaste felet när elstängsel inte fungerar är att det inte är tillräckligt mycket jordspett) Men det fungerar alldeles utmärkt med ett rejält jordspett kopplat till jordtråden också. Vi har långt mellan aggregatet och stängslet, så det var enklare med ett jordspett för oss. Funkar skitbra! :D
 

Liknande trådar

Hemmet @Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning! Jag ska kika på hus...
2 3
Svar
53
· Visningar
800
Senast: Amha
·
Gnägg Hej alla IC-folk där ute! 👋🌹 Jag har blivit med Irish Cob 🤗 Har köpt ett stoföl som flyttar hem till mig i oktober efter avvänjning 😃...
Svar
3
· Visningar
662
Bukefalos Jag kan inte följa en tråd för att jag har trådskaparen på Ignorera. Jag har manuellt valt att följa tråden men får inga notiser när nya...
Svar
10
· Visningar
755
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
397
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp