Hur mycket värmer kamin? (Utbruten från Köpa hus)

Det verkar inte vara så himla dyrt heller, kollade lite snabbt och det finns så billiga som 7000? Gissar att man får vad man betalar för dock, hittade en som ska fungera prickfritt ner till -25, kostade 25 000. Lär väl inte vara någon jättekostnad att installera heller eftersom det redan finns en? Tänker att man inte behöver såga i vägg osv då.
Ska du ha den som uppvärmning rekommenderar jag att faktiskt lägga lite pengar på den så du får en anpassad för svenskt klimat.
 
Det verkar inte vara så himla dyrt heller, kollade lite snabbt och det finns så billiga som 7000? Gissar att man får vad man betalar för dock, hittade en som ska fungera prickfritt ner till -25, kostade 25 000. Lär väl inte vara någon jättekostnad att installera heller eftersom det redan finns en? Tänker att man inte behöver såga i vägg osv då.
Köper man av instaltionsfirma så brukar det ingå. Vår kostade 25.000 förra året. Ungefär samma som den gamla kostade 2010. Finns en som skall bytas tar det typ en förmiddag.
 
Mitt hus är 50 kvadrat, fanns element och kamin när jag flyttade in och jag installerade en värmepump. Har inte använt elementen sen jag flyttade in för 8 år sen. Jag har oftast värmepumpen på förmiddagen (stiger upp rätt sen) och sen eldar jag eftermiddag/kväll beroende på hur lat jag är den dagen. Har ingen värme alls på natten men huset håller värmen bra (såklart kallt på morgonen när det är riktigt kallt) jag bor dock i Blekinge så sällan det blir riktigt jäkla kallt. Får också se till att kaminen inte är igång för nära läggdags för det blir typ 26 grader när den är igång med ett så litet hus

jag är faktiskt inte så himla nog med det där 3-4 timmar för kaminen, oftast blir det ju ungefär så länge men ibland lite mer, den får ju alltid ordentlig med kall tid och sotaren tycker det ser bra ut.
 
Kolla hur den mår först bara så du inte lägger onödiga pengar. Huset vi hyrde mellan boenden så att säga hade luftvärmepump som uppvärmning (minns tyvärr inte exakt kostnad för uppvärmning där men inte så farligt och ca 150 kvm). Det blev ju... Lite bättre effekt när man tömde den på dammråttor 🫣🤣
Ja den lilla detaljen. :D Rekommenderas att dammsuga filterna ca car 14:e dag.
 
Vi bytte vår då 13 åriga pump förra året. Det var inget fel på den förutom åldern. Den gamla fick vi komplettera med element vid under -10. Nu hade vi -20 utan problem.
Men då hade ni inte så bra verkningsgrad på den gamla pumpen vid kallare temperaturer?
 
Det verkar inte vara så himla dyrt heller, kollade lite snabbt och det finns så billiga som 7000? Gissar att man får vad man betalar för dock, hittade en som ska fungera prickfritt ner till -25, kostade 25 000. Lär väl inte vara någon jättekostnad att installera heller eftersom det redan finns en? Tänker att man inte behöver såga i vägg osv då.
Ska du ta bort en gammal ska den monteras ned och tömmas på köldmedium och det ska hanteras korrekt så jag tror inte det blir billigare. Håller med @Amha om att köp en ordentlig pump om du behöver byta, gärna från lokal installatör som erbjuder service om det skulle vara något. Har hört många som köpt billig pump online tex polarpumpen för att spara någon tusenlapp som sen inte får hjälp om det är något.
 
I något som är byggt som en fritidsstuga på 70-talet skulle jag säga att det avgörande för värmeekonomin är vad som gjorts eller inte gjorts med isolering och åtgärder mot drag sedan dess. Den har förmodligen varit rätt "luftigt" konstruerat i sin ursprungliga form.
Hur mycket av uppfiffningen är estetisk och hur mycket är bra gjorda åtgärder bakom ytskikten i väggar och tak?

Kan för övrigt rekommendera den typen av fläkt man ställer ovanpå kaminen och som drivs bara av värmen. Tyst och effektiv.
 
Jodå den vsr fullt fungerande.
Eller så var den inte bättre från början.
Våra värmepumpar börjar att bli till åren nu, men de ger fortfarande riktigt bra med värme.
Särskilt imponerande är en gammal Panasonic som nog är över 15 år nu men ändå ger ordentligt med värme fortfarande.
 
I något som är byggt som en fritidsstuga på 70-talet skulle jag säga att det avgörande för värmeekonomin är vad som gjorts eller inte gjorts med isolering och åtgärder mot drag sedan dess. Den har förmodligen varit rätt "luftigt" konstruerat i sin ursprungliga form.
Hur mycket av uppfiffningen är estetisk och hur mycket är bra gjorda åtgärder bakom ytskikten i väggar och tak?

Kan för övrigt rekommendera den typen av fläkt man ställer ovanpå kaminen och som drivs bara av värmen. Tyst och effektiv.
Effekten är dock inte lika bra på täljstenskamin, fick jag till mig när jag läste om det.
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 095
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp