Hur mycket värmer kamin? (Utbruten från Köpa hus)

Om miljöfarlig verksamhet på den här sidan.

PDF

Det finns också dokument "Riktlinjer" som anger vilka begränsningar som kommunen gör om någon blir störd av eldningen.


https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/dokumentsamlingar/lokala-foreskrifter/


Riktlinjer
https://www.uppsala.se/kommun-och-politik/publikationer/2014/atgardsprogram-for-battre-luftkvalitet/
Ingen av de där var riktigt relevanta av det jag kunde se? Det som stod var typ att informera villaägare om att elda med torr ved. Och för mig som har eldat i 10 år så känns det väldigt "goddag yxskaft" :p

Bilden nedan är väl mest relevant - men eftersom vad som är oangeläget inte är definerat så kan rent tekniskt en granne bli sur om jag eldar en gång i veckan och då är frågan vad kommunen gör åt det... Och jag kan inte se att dessa regler skulle gälla endast detaljplan, utan HELA Uppsala kommun? Herregud. Jag kommer inte våga köpa ett hus med grannar :rofl:

1723126214334.png
 
@SiZo Det ska finnas en karta, lista eller nåt över tätbebyggda områden i Uppsala kommun. Det finns specificerat. Vet att vi har en (eller flera) länkar till den infon på jobbet. Men jag har nog aldrig klickat in där själv, har inte haft behov av att dubbelkolla sånt hittills, så i skrivande stund är jag inte helt säker på var.

Edit: Jag tror att jag hittade rätt! Sökte i RDT (registret för lokala trafikföreskrifter, det är öppet för alla att söka i). Provar att lägga in länken. Om den inte fungerar, så är sökningen jag gjort: Uppsala län, Uppsala kommun, Tättbebyggt område. Då kom LTF:erna upp - det bör vara en LTF för respektive område.

Tätbebyggda områden i Uppsala kommun
 
Senast ändrad:
@SiZo Det ska finnas en karta, lista eller nåt över tätbebyggda områden i Uppsala kommun. Det finns specificerat. Vet att vi har en (eller flera) länkar till den infon på jobbet. Men jag har nog aldrig klickat in där själv, har inte haft behov av att dubbelkolla sånt hittills, så i skrivande stund vet jag tyvärr inte var.
Ja jag tänker att det är rätt självklart att det ska finnas en lista. Men hur jag än googlar så kommer jag inte fram till något. Men med texten jag hittade nu så spelar det nog mindre roll. Det finns alltid en risk att någon tycker att det är en olägenhet om jag eldar varje dag. Och den risken är jag inte villig att ta riktigt.
 
Ja jag tänker att det är rätt självklart att det ska finnas en lista. Men hur jag än googlar så kommer jag inte fram till något. Men med texten jag hittade nu så spelar det nog mindre roll. Det finns alltid en risk att någon tycker att det är en olägenhet om jag eldar varje dag. Och den risken är jag inte villig att ta riktigt.

Jag hittade iaf LTFerna (lokala trafikföreskrifter), för tättbebyggda områden. Det registret är rikstäckande och öppet för alla att söka i.

Läste igen nu och såg att det var tätort du frågade efter. Det är kanske inte riktigt samma sak, sorry.
 
Jag hittade iaf LTFerna (lokala trafikföreskrifter), för tättbebyggda områden. Det registret är rikstäckande och öppet för alla att söka i.

Läste igen nu och såg att det var tätort du frågade efter. Det är kanske inte riktigt samma sak, sorry.
Tack för att du försökte :) Ja, det var tätort jag söker efter ursprungligen. Men det är inte relevant längre när de miljöföreskrifterna är som de är.
 
Jag har kamin, dock ej med täljsten, llvp och direktverkarnde el i min stuga som är större men ligger i Skåne. Mycket handlar om hur bra huset håller värmen, hur bra det är isolerat.
Mina element går med och hjälper om det är ca -10- -12 ute. Då är det de som är längst från pumpen som jobbar. I vintras behövde även de i samma rum som pumpen gå på då det var -16 under en längre period. El-elementen behöver vara på då man inte har någon värmekälla då llvp frostar av eftersom den inte genererar värme under den tiden så då behöver elementen gå in och stödja. Därför man inte kan bara ha en llvp. Llvp får dessutom sämre verkningsgrad ju kallare det är ute. Så elementen ska stå så pass varmt att llvp inte börjar jaga sin egen svans och inte klarar av att värma upp det den tappar under tiden den frostar av.
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.
 
@Lillefrun Är det okej att jag lånar tråden lite?? Hojta till om inte så rapporterar jag för utbrytning!

Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el. Men jag tänker att det inte borde behöva användas så mycket om man faktiskt eldar. Så här kommer frågan, hur mycket värme ger en sån kamin som är på bilden? Håller den någon värme över natten? Förstår ju att den inte håller lika mycket värme som en där murstocken existerar, givetvis. Men med luftvärmepumpen + denna så känns det som att eventuella el-element bara behöver så på lite fisvärme? Jag har inga problem med att vakna och det är rätt kallt, så länge kaminen får upp värmen hyffsat fort, vilket de fick i mitt förra hus.

Visa bifogad fil 150961
Ser ut som en Contura. Instruktionen säger 3 h i taget, vila lika länge, tror jag det var. Kan vara 4 också. Har en sån hemma och täljstenen kan vara ljummen på morgonen om man eldar sent på kvällen. Komplettera med en takfläkt vid den om planlösningen är klurig så blir det hyfsat jämn temperatur.
 
Ser ut som en Contura. Instruktionen säger 3 h i taget, vila lika länge, tror jag det var. Kan vara 4 också. Har en sån hemma och täljstenen kan vara ljummen på morgonen om man eldar sent på kvällen. Komplettera med en takfläkt vid den om planlösningen är klurig så blir det hyfsat jämn temperatur.
Bra att räkna in att man behöver byta kamin om man ska flytta in och tänker ha uppvärmningen med till stor del med ved då.
 
Bra att räkna in att man behöver byta kamin om man ska flytta in och tänker ha uppvärmningen med till stor del med ved då.
Dubbelkolla först vad kommunen anser om eldning som uppvärmning i aktuellt område. Trist att lägga pengar på det och så riskerar du bannor pga frekvent eldning.

Beroende på vilken luftvärmepump som sitter kan det dock vara hyfsat ekonomiskt om du behöver köpa veden. Ved idag är inte helt gratis, om du inte tar hem hela träd folk vill bli av med och ägnar sommaren åt att hugga dvs.
 
Dubbelkolla först vad kommunen anser om eldning som uppvärmning i aktuellt område. Trist att lägga pengar på det och så riskerar du bannor pga frekvent eldning.

Beroende på vilken luftvärmepump som sitter kan det dock vara hyfsat ekonomiskt om du behöver köpa veden. Ved idag är inte helt gratis, om du inte tar hem hela träd folk vill bli av med och ägnar sommaren åt att hugga dvs.
Jag la in en bild längre upp om vad kommunen tycker om det. Så jag är rätt inne på att jag måste bo helt utan grannar eftersom att de inte definierar vad "olägenhet" är för något, och det känns väldigt godtyckligt. Alternativt acceptera hög elräkning - det går ju det med, även om det inte är optimalt.
 
Jag la in en bild längre upp om vad kommunen tycker om det. Så jag är rätt inne på att jag måste bo helt utan grannar eftersom att de inte definierar vad "olägenhet" är för något, och det känns väldigt godtyckligt. Alternativt acceptera hög elräkning - det går ju det med, även om det inte är optimalt.
Som sagt, kan du få luftvärmepump att funka kan det vara hyfsat ok ekonomiskt. Nu är ju vårt hus välisolerat osv men stämmer det att dagens luftvärmepump är ungefär lika ekonomisk som frånluftsvärmepumpen borde inte elräkningen bli jättedyr. Vi värmde 210 kvm plus nyttjande av belysning, kraftigare datorer etc för ~5000 den där apdyra vintermånaden för 1.5 år sedan. Hade runt 20-22 grader beroende på tid på dygnet osv. Går huset att isolera och greja med utan att sabba ventilation borde det vara ok prislapp en normalare månad att värma 48 kvm även på lägre energiklass. Åtminstone om du inte behöver värma som en bastu.
 
Som sagt, kan du få luftvärmepump att funka kan det vara hyfsat ok ekonomiskt. Nu är ju vårt hus välisolerat osv men stämmer det att dagens luftvärmepump är ungefär lika ekonomisk som frånluftsvärmepumpen borde inte elräkningen bli jättedyr. Vi värmde 210 kvm plus nyttjande av belysning, kraftigare datorer etc för ~5000 den där apdyra vintermånaden för 1.5 år sedan. Hade runt 20-22 grader beroende på tid på dygnet osv. Går huset att isolera och greja med utan att sabba ventilation borde det vara ok prislapp en normalare månad att värma 48 kvm även på lägre energiklass. Åtminstone om du inte behöver värma som en bastu.
Luftvärmepumpen finns redan på plats så den summan som står är med luftvärmepump. Men jag vet inte åldern på den, kan vara att man tjänar på att byta kanske?
 
Jag la in en bild längre upp om vad kommunen tycker om det. Så jag är rätt inne på att jag måste bo helt utan grannar eftersom att de inte definierar vad "olägenhet" är för något, och det känns väldigt godtyckligt. Alternativt acceptera hög elräkning - det går ju det med, även om det inte är optimalt.
Jag har hus utan grannar i kommunen bredvid.
Jordbruksfastighet utom detaljplan är ganska så skönt, i varje fall ibland.
 
Luftvärmepumpen finns redan på plats så den summan som står är med luftvärmepump. Men jag vet inte åldern på den, kan vara att man tjänar på att byta kanske?
Service, underhåll och extra isolering av ledningarna gör mycket.
Man kan ju börja med det.
 
Jag ska kika på hus, pytteliten stuga på 48 kvadrat, men den är så söt, och verkar kvadratsmart, så jag tror att det kan fungera för oss. Jag reagerade på elkostnaden i bostaden, finns kamin, luftvärmepump OCH direktverkande el.
Jag äger 2 små hus som bebos permanent.
Den ena har kamin och båda har luft-luftvärmepumpar.
Med 1½ boende per hus så förbrukar de mellan 10 000 kWh och 12 000 kWh.
De har vissa tider när den boende har varit bortrest mycket förbrukat betydligt mindre och andra tider när halva släkten har verkat bo där, med husvagn och massor av bilar, förbrukat betydligt mer.
17 000 kWh är rekordet, men då hittade jag en elkabel inkopplad till husvagnen.
Och huvudsäkringarna gick hela tiden.
 
Luftvärmepumpen finns redan på plats så den summan som står är med luftvärmepump. Men jag vet inte åldern på den, kan vara att man tjänar på att byta kanske?
Du brukar oftast inte tjäna på att byta en fungerande pump om det inte är så att den inte är gjord för nordiska marknaden. Använd så länge den fungerar som den ska och byt sen.
 
Luftvärmepumpen finns redan på plats så den summan som står är med luftvärmepump. Men jag vet inte åldern på den, kan vara att man tjänar på att byta kanske?
Vi bytte vår då 13 åriga pump förra året. Det var inget fel på den förutom åldern. Den gamla fick vi komplettera med element vid under -10. Nu hade vi -20 utan problem.
 
Du brukar oftast inte tjäna på att byta en fungerande pump om det inte är så att den inte är gjord för nordiska marknaden. Använd så länge den fungerar som den ska och byt sen.
Oj jag säger av egen erfarenhet tvärtom. Som jag skriver ovan vi bytte felfri pump. Det bästa vi gjort.
 
Vi bytte vår då 13 åriga pump förra året. Det var inget fel på den förutom åldern. Den gamla fick vi komplettera med element vid under -10. Nu hade vi -20 utan problem.
Det verkar inte vara så himla dyrt heller, kollade lite snabbt och det finns så billiga som 7000? Gissar att man får vad man betalar för dock, hittade en som ska fungera prickfritt ner till -25, kostade 25 000. Lär väl inte vara någon jättekostnad att installera heller eftersom det redan finns en? Tänker att man inte behöver såga i vägg osv då.
 
Luftvärmepumpen finns redan på plats så den summan som står är med luftvärmepump. Men jag vet inte åldern på den, kan vara att man tjänar på att byta kanske?
Kolla hur den mår först bara så du inte lägger onödiga pengar. Huset vi hyrde mellan boenden så att säga hade luftvärmepump som uppvärmning (minns tyvärr inte exakt kostnad för uppvärmning där men inte så farligt och ca 150 kvm). Det blev ju... Lite bättre effekt när man tömde den på dammråttor 🫣🤣
 

Liknande trådar

Hemmet Jag brukar roa mig med att kolla på lite hus emellanåt :D Vi letar inte aktivt men som sagt jag tycker det är kul att ha lite koll och...
Svar
10
· Visningar
2 095
Senast: _Maria_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp