ingen balans på bakkärran

jennan

Trådstartare
Hej!

Är nu orolig och ledsen över min älskade kille sigge, Han är en kastrerad hankatt på 10 år som plötlsigt idag började få problem med bakkärran :cry:

Han är annars som vanligt, kelig, äter och dricker + pigg men kommer ej långt förrän han ramlar omkull eftersom bakkärran är jättevinglig. Han skakar även ordentligt på huvudet och verkar irriterad över öronen.

Satte honom vid favoritmaten bara för att se om han åt och jo det gör han, äter samtidigt som bakkärran vinglar men blir dock stående utan att ramla. Ramlar för han när han går speciellt i svängarna.

Blir veterinären imorgonbitti så fort de öppnar, men hoppas att ngn kan lugna mig och säga jag slipper avliva han för han är mitt allt!!! Jag är dock rädd för att han måste somna in :(

Känns konstigt eftersom han annars under hela sitt liv vart en aktiv och frisk katt. Klättrar i träd högst upp och sedan ner igen. Får sina ryck då han springer mellan träden, far upp o ner i dem och håller på. Har pga sin aktiva sida aldrig vart tjock fast han är kastrerad sedan han var 1 år gammal, han består bara av muskler förutom nu när han gått ner i vikt och blivit omusklad (trodde det var pga hans ålder) är ej mager eller så men är man van att han är megatung att lyfta och han plötsligt går att lyfta utan att man får ont i ryggen eller behöver anstränga sig så börjar man fundera.
Vet han ej ätit som han ska under 5 dgr nu men pga han ej fått den mat han velat ha pga den var slut i affären. Var tvungen köpa annan mat och den äter han bara pyttelite av pga han ej gillar den...

Håll tummarna för min älskling att det ej är ngt allvarligt. Han åt idag när han åter fick sin favoritmat så hoppas kanske han blir mindre vinglig då snart!!

Jenny
 
Sv: ingen balans på bakkärran

hej!

är nu orolig och ledsen över min älskade kille sigge, han är en kastrerad hankatt på 10 år som plötlsigt idag började få problem med bakkärran :cry:

Han är annars som vanligt, kelig, äter och dricker + pigg men kommer ej långt förrän han ramlar omkull eftersom bakkärran är jättevinglig. Han skakar även ordentligt på huvudet och verkar irriterad över öronen.

Satte honom vid favoritmaten bara för att se om han åt och jo det gör han, äter samtidigt som bakkärran vinglar men blir dock stående utan att ramla. Ramlar för han när han går speciellt i svängarna.

Blir veterinären imorgonbitti så fort de öppnar, men hoppas att ngn kan lugna mig och säga jag slipper avliva han för han är mitt allt!!! Jag är dock rädd för att han måste somna in :(

känns konstigt eftersom han annars under hela sitt liv vart en aktiv och frisk katt. Klättrar i träd högst upp och sedan ner igen. Får sina ryck då han springer mellan träden, far upp o ner i dem och håller på. Har pga sin aktiva sida aldrig vart tjock fast han är kastrerad sedan han var 1 år gammal, han består bara av muskler förutom nu när han gått ner i vikt och blivit omusklad (trodde det var pga hans ålder) är ej mager eller så men är man van att han är megatung att lyfta och han plötsligt går att lyfta utan att man får ont i ryggen eller behöver anstränga sig så börjar man fundera.
Vet han ej ätit som han ska under 5 dgr nu men pga han ej fått den mat han velat ha pga den var slut i affären. Var tvungen köpa annan mat och den äter han bara pyttelite av pga han ej gillar den...

Håll tummarna för min älskling att det ej är ngt allvarligt. Han åt idag när han åter fick sin favoritmat så hoppas kanske han blir mindre vinglig då snart!!

Jenny


tillägger att han när han vägde "normalt" vägde 8 kg och nu väger 6 kg...
 
Sv: ingen balans på bakkärran

Men har han verkligen rasat två kg på en vecka?
Hade det inte varit för viktraset så hade jag gissat på skabb eller öroninflamation. De kan då bli väldigt vingliga och skaka mycket på huvudet. Oavsett så håller jag tummarna för att ni får bra hjälp hos veterinären i morgon.
 
Sv: ingen balans på bakkärran

Låter lite som diabetes på katt.

Men det får vet avgöra för det kan vara så enormt mycket.
 
Sv: ingen balans på bakkärran

Hej!

Imorse var han ännu värre, ingen balans överhuvudtaget, ramlade hela tiden och det var ej bara bakkärran nu utan hela kroppen, även huvudet hade han okontrollerade rörelser på + ögonen likaså. Ringde vet och fick tid. Halv 11 kom vi till veterinären och 10.35 drog han sitt sista andetag.

Min älskade sigge blev bara 10 år gammal, en katt som vart älskad av alla.

Veterinären såg direkt vad det kunde vara när jag kom in genom dörren med han i famnen, hjärntumör som satt sig på nervsystemet eller hjärnblödning.

Mina "ögonmått" när det gäller vikt är totalt fel, hos vet vägde han 7 kg och vet sa att det ej var ngt fel på hullet eller annat utan man såg på huvudets rörelser och ögonens vad felet var.


Jag trodde utgången skulle bli en annan, tex öroninflammation eller skabb, men enl vet sätter det ej så mycket på hela katten.


Jenny
 
Sv: ingen balans på bakkärran

Mina föräldrars katt fick samma symptom, också trolig hjärnblödning. Hon blev 17 år dock.

Tröstkram till er!
 
Sv: ingen balans på bakkärran

Beklagar sorgen. :(
Läskigt när saker kan drabba våra älsklingar så plötsligt.
 
Sv: ingen balans på bakkärran

Hej!

Ja det blev en chock för mig, utgången en helt annan än vad jag tänkt mig. Trodde att katter kunde bli mycket vingliga av tex öroninflammation fast de andra symtomen stämde förståss ej med det.

Symtomen han hade var iaf likadanna som hos människor med hjärnblödning om man har den allvarliga varianten. Vet människor som blivit friska efter lång tid men även människor som dött direkt av det.

Kommer sakna han alltid och är glad för den tid jag fick med han! Helt underbar katt! Aldrig sjuk eller skadad innan så detta blev en chock.

Tack för er förståelse!


Jenny
 
Sv: ingen balans på bakkärran

Jag vill bara beklaga sorgen.
Fy vad jobbigt, jag känner med dig, sov så gott lilla kissmissen
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 526
Senast: Ramona
·
Övr. Katt Ja hur lång tid tar det normalt för en katt att anpassa sig till ett nytt hem? Vi fick i söndags hem en kastrerad honkatt på ca 10...
Svar
9
· Visningar
9 240
Senast: Shark
·
Hundhälsa Jag blir INTE klok någonstans. Nu vänder jag mig hitåt och kollar av eftersom här finns det fler åsikter än om man frågar en...
Svar
7
· Visningar
1 595
Senast: muppia
·
Hundhälsa Riesenhanen, 4½ år, kastrerad för ca ett halvår sedan, ger mig gråa hår. Han gick upp i vikt efter kastreringen, dels pga...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp