Ingen analys

Sv: Ingen analys

Blanda med betfor kanske? Dela upp det på tre mål med 1 dl betfor (torr i massor med vatten) och 1/3 av muskel per utfodring. (3 dl torr betfor är ca 100 gram, gör inte mycket skillnad i foderstaten).

Kanske kan vara ett alternativ, men då måste jag åka å köpa betfot också, eller kanske kan köpa det av stallägaren, ska prova, Tack för tipset!!

Betfor åt han gladeligen! Men inte med muskel i...kanske hade i för mycket muskel..ska fråga hon som äger stallet om jag får köpa ett kilo eller ngt av henne, så har jag lite å exprementera med! Lucernen äter han iaf nu!

kan ju svänga förbi å kolla sen å se om det är något som faller heren i smaken...

Det hade vart en bra ide eftersom han verkar onormalt kräsen, inte ens betfor a naturelle gick i honom iag, la lite i krubban innan jag gick så vi får se imon...

Pratade med foderaffären i närheten och dem hade en öppnad sojasäck som jag kunde få köpa ett kilo av!:bump:Ska köpa det sen och se imon om han äter det! Det borde jag väl förhoppningsvis kunna blanda ner i betforen!

Äntligen går ngt vägen:banana:, soja åt han med god aptit! Men hur sakta ska man vänja in dom? Gav honom lite att smaka på igår, 50g till i eftermiddag, han ska upp till 300g per dag, tänkte ge allt på samma gång för då slipper jag ha två burkar per måltid eftersom han får betfor också å den vill jag inte ska stå för länge nu när det börjar bli varmt...

Soja är ju väldigt proteinrikt och har hästen haft proteinunderskott tidigare skulle jag vara lite försiktig med utforingen av det, en del hästar tål det inte riktigt. Och om jag vore du skulle jag dela upp soja givan på åtminstone två tillfällen/dag. Känns ju inte allt för omständigt även om det innebär att du får ha två hinkar per utfodring.

Har läst att soja inte ska ligga i blöt...

Sodapop: Kan absolut dela upp det på två tillfällen sen när jag kommer upp i givan han ska ha, men nu när han får max 100g så känns det ganska onödigt, ska vara väldigt försiktig så han inte reagerar på det!!

Undrar jag med? Jag har blött soja med betfor halva vintern utan problem. Men jag kanske har klantat mig där :o

Ärligt talat så vet jag inte, läste det någonstans, men det kanske inte spelar någon roll...haha, ska leta lite och se om jag kan hitta det och om det var någon tillförlitlig källa!

Har läst nu att många ger det blött, så då bode ju min häst också överleva, men hur länge kan man ha det blött? Vi ger kraftfoder två gånger per dag, jag är där en gång per dag, oftast på eftermiddagen/kvällen, jag skulle ju kunna blöta eftermiddagsmaten när jag kommer och ge den när jag ridit och låta morgonmaten stå över natten, klarar den sig så länge?

Precis så gör jag och det funkar alldeles utmärkt. Sen ska man naturligtvis alltid vara lite försiktig med blötlagt foder under sommarmånaderna när det är varmt och det är pga jäsningsrisken (speciellt betfor som innehåller socker). Då är det bra att försöka hitta ett så svalt ställe som möjligt att förvara på.

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
C
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från landets alla hörn om hur ni har det i er landsända med: Hö / Hösilage, har ni fått tag i...
Svar
15
· Visningar
1 437
K
Foder & Strö Hej! Måste fråga er på forumet - läser en del trådar om vad ni betalar för hö/hösilage per kilo. Nu varierar det ju hur många...
2
Svar
38
· Visningar
3 286
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Göra i Danmark
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Adventskalendertråden 2024