Ingen analys

miiiiiiia

Trådstartare
Jag har precis köpt häst och därmed stallat in honom i ett nytt stall, där fanns ingen analys på grovfodret som jag efterfrågade, har nu på eget initiativ tagit tag i detta och ska skicka in i dag eller imon, men han behöver ju lite att äta till dess..

Så min fråga är, hur mycket bör jag ge honom, enligt ägaren till stallet är det ett "bra" hösilage, men det säger ju inte så mycket. Har börjat med 11kg per dygn plus lite morötter till krubbskrammel när de andra får sitt kraftfoder, Kan det vara lagom, i förhoppningsvis en vecka..., till en 5-årig ganska smäcker p.r.e valack?

Mvh Mia

Sv: Ingen analys

En vecka är ju inte så lång tid.Jag tycker 11 kg låter lagom om det inte är mycket blött.Då hade jag gett lite mer.

Om det är ett torrt hösilage så hade jag bara gett 8 kg + vitaminer o mineraler eftersom en PRE valack är VÄLDIGT lättfödd. När du har fått analysen får du göra en ordentlig foderstat men 11 kg är mycket till en sån här ras. Står han på halm kan du dra ner det ytterligare när du vet vad hösilaget innehåller.

Är inte jättetorrt heller..., och han äter upp allt samt att han behöver lägga på sig lite till... Känns det inte ganska onödigt att köpa massa mineraler och vitaminer när jag inte vet vad han behöver..?

Jag gjorde som du, gav typ 11 kg hö och morötter som krubbskrammel tills analysen kom :) Det gäller ju bara en vecka och hellre att man ger för mycket hösilage under tiden än för lite.

En PRE kommer aldrig att lämna ett strå... :p Du får väl avvakta och se vad analysen säger. Har du något kort på din häst? Skulle vara kul att se vad du har köpt! :) Du kanske kunde lägga ut det på "Spanska hästar" på gnäggsidan?

Haha, jodå några finns allt kvar... Kan jag absolut göra, har antagligen fotograf med mig imon när jag ska dit! Då kan ni få se bilder på honom!!

Känner lite så också! Förhoppningsvis är det väl inte högtryck hos dem som gör analysen just nu så då kanske jag får den i början på veckan!!

Nu fick jag analysen, vilket inte var någon trevlig läsning, tyvärr...Knappt något protein eller kalcium...

Ts 72%
Smb RP 21
Mj 7,6
Ca 0,2
P 1,1
Mg 0,6

Jag har börjat fundera på vad jag ska stoppa i hästen, och krafft muskel innehåller ju väldigt mycket protein, men där står Ca & P i procent, hur omvandlar jag det. Sen behöver jag ju få upp Ca/P kvoten, men hur f*n rent ut sagt ska jag göra, jag hade ju hoppats på att han skulle klara sig på grovfoder och mineraler på sin höjd...men icke..

Ja, försök hitta kvarnbyfoders lusern som har lite mer protein än tex Krafft. Då tror jag det kan bli bra.
// Linda

Efter en del räknande....

Skulle han kunna få i sig detta tror ni?

9kg Hösilage
1kg Luzern, hackad strå
0,8 kg Krafft Muskel
170g Miner grön

Hade gått att gå ner till 0,7kg muskel, men då har jag knappt något protein överskott att bygga av, vad tror ni?

Efter en del räknande....

Skulle han kunna få i sig detta tror ni?

9kg Hösilage
1kg Luzern, hackad strå
0,8 kg Krafft Muskel
170g Miner grön

Hade gått att gå ner till 0,7kg muskel, men då har jag knappt något protein överskott att bygga av, vad tror ni?

Det finns ju rent foderkalk att ge, det kanske hade hjälpt kvoten?

Ang mängden är det nog inga problem att få i honom, dela upp på morgon och kväll. Kolla Hippo Grow Alfa, jag ger det till mitt dräktiga sto nu och har fått bra resultat.

Om hästen vill äta 3 kg lusernpellets så spelar det väl ingen roll att det *låter* mycket...frågan är om din plånbok tillåter det. Lusern är ju ganska dyrt per kg.

Kom på det också, en säck i veckan springer iväg i kostnad... Gick på LucernHack och Krafft muskel, blir inte så farligt dyrt och blev inga större mängder kraftfoder att äta heller!

Det finns ingen möjlighet att köpa in eget grovfoder? Det borde bli mkt mer ekonomiskt (och enklare) än att mixtra med proteintillskott, men det kanske inte funkar att göra så om du är inhyrd?

Det skulle säkert funka, men detta är egentligen bara en snabblösning, då jag så småningom ska flytta honom närmare hem, och dem säger att dom sk aha bra silage, och detta är en kompis så henne litear jag mer på! Så han och jag får väl kanske stå ut med detta trixande i en månad, MAX!!

Nu till nästa problem, han verkar inte vilja äta krafft muskel, trots att han åt det hos sin förra ägare...vad gör man nu,

Liknande trådar

Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 563
Senast: mackan
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 528
Senast: moonstruck
·
C
Foder & Strö Jag skulle gärna vilja ha synpunkter från landets alla hörn om hur ni har det i er landsända med: Hö / Hösilage, har ni fått tag i...
Svar
15
· Visningar
1 437
K
Foder & Strö Hej! Måste fråga er på forumet - läser en del trådar om vad ni betalar för hö/hösilage per kilo. Nu varierar det ju hur många...
2
Svar
38
· Visningar
3 286
Senast: Jaba
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II