Inge roligt...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare LillaRosen
  • Startdatum Startdatum
L

LillaRosen

Den som inte tycker om att läsa om döda djur, sluta läs då detta handlar om en död häst!

En bekants ena häst dog i natten/morgonen till onsdan, slaktbilen kunde inte komma på direkten så den fick ligga 1 dag där den dog. Men igår kväll kom slaktbilen och den döde hästen är borta..

Det är 2 hästar som gått tillsammans i 7 år, han såg den andre hästen död.
Nu är hästen själv i en annan hage och springer omkring och skriker och är orolig. Han får ingen ro! Det är så att den finns risk att han går egenom stängslet.
Mina frågor är då; Visst fattar väl hästen att kompisen är död? Men vill ändå inte förstå..

Har aldrig vart med om att en häst dött i hagen så jag undrar också när hästarna som mist sin kompis lugnar ner sig? Ska man bara ge det tid och den får låta det sjunka in eller vad ska man göra? Vad har ni andra gjort som har vart med i en liknande situation?

Jag personligen känner att hästen måste ju fatta först att kompisen inte kommer tillbaka förns han får en ny kompis. Eller känner jag fel?

Ni får gärna ge mig tips o råd, så ska jag framföra dessa till min bekant.

Sv: Inge roligt...

Jag skulle se till att få få dit en ny kompis till den som går själv nu. En häst ska inte behöva vara ensam, antagligen därför den springer och skriker.

Se till att få dit en annan häst snabbt, hästen ska inte behöva vara ensam.
Hästen springer inte för att han inte fattar utan för att han är ensam.

Vår arabvalack sörjde min häst något fruktansvärt när hon dog, han gick ner i vikt och var så tunn att jag var rädd att han inte skulle klara sig:cry:

Han tyckte inte om sin nya kompis så hon fick åka hem igen och jag lånade en annan häst av en här på buke (glömmer det aldrig och är evigt tacksam:bow:)
Han började äta lite men det var först när han fick en kompis som han verkligen föll för som han började äta normalt, men det tog tid innan han var sig själv igen så att han sörjde kunde man inte ta fel på.

Hästen sörjer men måste ha en ny kompis snabbt.

Se till att den hästen som är kvar får en ny kompis så fort det bara går. Det är ju för att den är ensam som den springer runt och ropar. Förmänskliga inte hästar, ge den en kompis!!

MVH Russin8

Tack alla för svaren! Vi har faktist vart o tittat på en starthäst idag (innan ja läste era svar) så hästen får snart en kompis!

Liknande trådar

Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
681
Senast: Badger
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 807
Senast: Willys
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
25
· Visningar
2 148
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 856
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar