Inga utställningar för kuperade

Jozze

Trådstartare
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=22620&a=843172&lid=puff_843171&lpos=lasmer

Kommentarer?

Om det kan påverka länder som har tillåten kupering att förbjuda detta, så är det bra. Men jag tycker nog att man kunde ha börjat med att dela upp det i två olika klasser, så att kuperade inte får ställas mot ickekuperade, då det nästan alltid döms till fördel för de (estetiskt) kuperade. Ett totalförbud kanske var att ta i. Eller?

Å ena sidan är det ju bra att man tar stort avstånd från kupering, men kommer det å andra sidan betyda färre importer och mindre internationellt blod bland våra kuperade raser?

Sv: Inga utställningar för kuperade

Man kan också när man köper valp från annat land, där de kuperar svansarna på hundarna be att de inte kuperar svansen på den valp man ska köpa :cool:

Jag tycker det är bra, även om jag har vänner och bekanta som importerat kuperade hundar, som nu alltså inte får ställas ut längre.

Fast jag upplever inte att det är så att de kuperade döms fram mer än okuperade. Orsaken är att man oftast importerar en snygg hund, sällan man tar in någon dålig. Men på DS har inte kuperade dömts annorlund av vad jag har märkt.

Till en början kommer vi säkert att förlora nytt blod. Det är svårt att veta på nyfödda valpar vilka som ska exporteras och inte, och alltså vilka man ska kupera/låta bli. Men på lång sikt tror jag även att de länder där man idag kuperar kommer att sluta göra det då de vill exportera hundar. Ju fler som inför kuperingsförbud desto bättre.

Fast man får väl ställa ut kuperade hundar som man tar in innan 2008? De som därefter kommer in i landet får inte deltaga på utställning. Var iaf så jag fattade det.

Lite luddigt tycker jag att underlaget är, men det lär väl säkerligen läggas ut fullständigt på skk's sida inom kort, så då får man läsa där :)

Inte så länge man köper valp iaf. Men unga och vuxna hundar då? Vuxna kanske man inte behöver ställa ut så mycket i Sverige, då de säkert redan tagit sina meriter i andra länder, men unghundar?

Men jag är inte så jätteinsatt; man kanske mest bara importerar valpar?

fast kuperar man inte svansarna på valparna innan 3 dagar? Var inte med under kuperingsperioden här i Sverige men har för mig att jag läst det någonstans... Inte vet man då vilken av valparna man ska kupera och inte?

Man kan också när man köper valp från annat land, där de kuperar svansarna på hundarna be att de inte kuperar svansen på den valp man ska köpa :cool:

Jag tycker det är bra, även om jag har vänner och bekanta som importerat kuperade hundar, som nu alltså inte får ställas ut längre.

Men vet du redan när dina valpar är 3 dagar gammla vilken som ska till vilket hem?

Om man väljer att köpa kuperat får man helt enkelt åka ner i Europa och meritera den. Som uppfödare bör man ju ändå veta om hunden är tillräckligt bra utan annans bedömning.

Lånar...
Vill man ha in nytt blod så tycker inte jag utställningsmeriten är det viktigaste. Då kan man gå på vad föräldrarna har för meriter. Sen kan man ju meritera hunden i annat och inte bara utställning..

Är det intressanra linjer och föräldrarna är välmeriterade, mentalt korrekta och rastypiska, så spelar det egentligen inte så stor roll vilken valp det blir egentligen :cool:

Importerar man från australien/usa, så är det inte många som åker över och handplockar ut en valp i alla fall..

Förbudet kommer om jag förstått saken rätt att gälla kuperade hundar födda efter 1/1-08 samt att vissa raser kommer att få dispens från förbudet.

Exempelvis vorsteh och weimaraner samt vissa raser med stubbssvansanlag t.ex. breton och australian shepherd .
Vilka raser som omfattas av undantaget/får dispens fastställs av SKK tillsammans med respektive rasklubb.

Kuperade hundar kommer att kunna ställas i kv, men inte i kk är en annan sak som jag hört, men vet inte om det är sant.

Bara att vänta på att skk lägger ut det på hemsidan mao :D

Det stod ingenting om kupering av öron. Gäller det bara svanskupering?

Jag säger bara TACK för att man kommit iaf så långt. Det är sjukt och det bör inte uppmuntras, alls. Hoppas att kupering av öron också ska innefattas i detta.

Exempelvis vorsteh och weimaraner samt vissa raser med stubbssvansanlag t.ex. breton och australian shepherd .

Är inte stubbsvans ett fel? Det låter ju idiotiskt att man får ställa hundar med extriöra fel och få höga poäng om de är kuperade. Man ska inte avla på en sån hund och man ska inte uppmuntra det genom att ge den höga poäng, och man ska verkligen inte uppmuntra kupering! Min åsikt. Hundvärlden är bra underlig ibland. Detta är tillåtet men att låta bladraser delta i bruks det går inte alls för sig. Fundersam...

Förbudet kommer om jag förstått saken rätt att gälla kuperade hundar födda efter 1/1-08 samt att vissa raser kommer att få dispens från förbudet.

Vilka raser som omfattas av undantaget/får dispens fastställs av SKK tillsammans med respektive rasklubb.

Kuperade hundar kommer att kunna ställas i kv, men inte i kk är en annan sak som jag hört, men vet inte om det är sant.

Bara att vänta på att skk lägger ut det på hemsidan mao :D

Men om jag fattade det rätt så gäller dispensen inte utställningar. Men däremot tex jaktprov....

Stubbsvans är inte fel. Vissa raser kan ha både stubbsvans och längre svans.

Är inte stubbsvans ett fel? Det låter ju idiotiskt att man får ställa hundar med extriöra fel och få höga poäng om de är kuperade. Man ska inte avla på en sån hund och man ska inte uppmuntra det genom att ge den höga poäng, och man ska verkligen inte uppmuntra kupering! Min åsikt. Hundvärlden är bra underlig ibland. Detta är tillåtet men att låta bladraser delta i bruks det går inte alls för sig. Fundersam...

Stubbsvans och kupering är inte samma sak.
Innan du blir irriterad så läs på lite ;) :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattras som rävar inte tar?
  • Förbereda hundar inför bebis?
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka