Inga tårkanaler?!

limona

Trådstartare
Jag undrar om det är någon som har erfarenhet av följande.

Idag skulle veterinären komma och kolla upp ett öga, som hästen haft återkommande besvär med. Mest att det rinner, ibland kleggar.

Ögat är sedan tidigare nogrannt undersökt på klinik och har inga sår eller skador. Veterinären skulle idag spola genom tårkanalen men döm om vår förvåning när det inte fanns någon öppning alls för tårkanalen i nosen!!

Inte i någon av näsborrarna. Trots att det bara är det ena ögat som får besvär. Klinik konsulterades och det verkar som det är en oerhört stor grej att åtgärda, och som troligtvis ej betalas av försäkringsbolag.. Att det är bättre att låta det vara och behandla ögat istället, när det behövs.

Någon som varit med om något liknande? Hur gick det?

Sv: Inga tårkanaler?!

Jag har haft en häst med väldigt trånga tårkanaler. Hans ögon rann lite hela tiden men jag torkade bara rent det med lite vatten på en bomullstuss varje dag. På sommaren så hade han flughuva. Jag upplevde aldrig att hästen hade några problem.

Skönt att höra..

Jag vill inte behöva operera, söva och kasta en två-åring i onödan...

min ponny har också rinnande ögon, ena ögat det alltid klegg under och på sommaren så svärmar flugorna runt honom konstant. jag gör rent så gott det går med bomull och ljumet vatten och så har han flughuva på sommaren. dock så hatar han att man ska tvätta honom vid ögonen så det blir små bumulls tussar och lite i taget.

Jag har en inhyrning i stallet som har trånga tårkanaler. Hans ögon rinner ständigt och är kladdiga. Ögonen är klara och fina dock och han verkar inte må dåligt på något sätt. Ägaren tvättar ögonen med ljummet vatten då och då men inte så ofta.

Vår ena pålle har trånga/igensatta tårkanaler.
Han är enögd sedan sju år tillbaka och var enögd när vi köpte honom. Tydligen fick han en så elakartad ögoninfektion att ögat inte gick att rädda (hur mkt detta påverkades av hans igensatta tårkanaler vet jag inte, men de verkar ha blivit mer trånga med åren får enligt journalerna spolade vet. tårkanalerna på honom då...).

Hur som helst är han ganska känslig i det andra ögat, han har fått nån mindre infektion som vi har behandlat och det rinner lätt från ögat.
Jag tänker inte operera en 19-årig häst så vad vi gör är följande:

1) Tvättar vid behov och är noga med att se efter så att ögat inte är rött eller svullet (i så fall kontaktar vi såklart veterinär som behandlar ögat). Ett ögat som inte har nån tårkanal blir lättare irriterat, inbillar jag mig.

2) Har flughuva på hela sommaren och tvättar den med jämna mellanrum så den är ren.

3) Han har lång pannlugg och sen jag började fläta den så den inte ligger mot ögat rinner ögat betydligt mindre än innan.

Vet du om det var pga tarkanalerna som han fick sa svar ogoninflammation?

Jag har pratat med kirurg nu och han anser att man absolut maste operera min hast..Hon ar ju bara tva sa hon har ju hela livet framfar sig och han menade att ogoninflammationerna kommer komma tillbaka standigt om man inte oppnar kanalerna. Hon har ingen oppning alls i nosen, det ar nagon form av missbildning...

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min pappa har en kallblodstravare vars öga plötsligt började rinna kraftigt för ca 2 veckor sen. Veterinären sa att han troligt...
Svar
5
· Visningar
1 269
Senast: Ajda
·
Ekonomi & Juridik Har ju sett här att många är rädda för att köpa häst utan försäkring. Uppfödare är rädda för att sälja häst utan dolda fel försäkring...
3 4 5
Svar
98
· Visningar
10 149
Senast: nullo-modo
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
7 608
Hundhälsa Igår började det rinna lite grönt klegg från min hunds högra öga. Så långt ingen fara men sen blev det värre, vitan knallröd, lätt...
Svar
2
· Visningar
705
Senast: MikaTela
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka