Inga ridgrenar på RHC

Elanor

Trådstartare
Jahapp. Här har man gått och varit sprudlande glad för att Ranch Horse Classics blev av trots allt krångel mellan RHA och High Chaparall.

Men säg den lycka som varar. Det ska tydligen inte vara en endaste ridgren år 2009. KANSKE en Ranch Trail, men det är inte säkert. Jag är sp besviken så.... åh jag vet inte vad.

Så att rida på RHC är ett minne blott. Jag vet inte ens om jag har lust att åka dit...

Sv: Inga ridgrenar på RHC

Ja. Boskapsgrenar, timed events och ranchgrenar. Vad som menas med ranchgrenar vet jag inte riktigt? Ranch Cutting osv kanske men det är ju kogrenar det också.

Helt sjukt tråkigt tycker jag då RHC tidigare var årets händelse. Nu vet jag inte längre... Visst kan vi åka ner och värma läktaren men det blir ju verkligen inte samma sak. Och vi är nog inte helt redo för kossegrenar än..

Jag är så besviken så jag kan gråta.

Oj glömde svara på varför!
För att citera:

"jag måste nog tyvärr medela att det blir färre ridgrenar 2009,
faktiskt inga alls! Eventuellt blir det en Ranchtrail men det är inte
bestämt ännu.

Vi måste göra detta, antalet deltagare bara ökar och ökar, 2008
var det 270 ekipage som gjorde över 700 starter. Det håller inte,
så vi satsar på det vi är bäst på boskap, timed event och
Ranchgrenar."

Dock tycker jag att det funkade bra förra året. Tävlingen gick inte till senare än 21 på kvällen och det är ju bättre än vissa andra arrangemang har lyckats med.

Dessutom tror jag RHC kommer tappa en hel del folk i och med bortbantningen av ridgrenar.

Måste få peppa lite!!!
Såg en film på er här på Buke, kan inte ni rida Ranchtrail så tror jag inte att det är lönt för så många av oss andra glada amatörer heller:bump:

Är det så att ni inte tränat på kor än så är det bara att köra, gjorde det själv med ett tokigt halvblod för ett tag sedan och det är det bästa jag gjort! Kan lägga till att jag var totalt handlingsförlamad hela veckan innan av nervositet. Men när vi väl kom dit visade det sig att hästen älskade det hela:laugh:

Det är så få tävlingar med kossor i Sverige så visst måste man väl få åka till HC trots ringa erfarenhet?! Skulle du vilja ha en lagkamrat i någon av grenarna så hojta till.

MVH My

Varför låta så snorkig? Det är bara att läsa på rhc's hemsida :(

"Nu är det boskapsgrenar, ranchgrenar och timetevent som gäller.
Mer tid för det vi gillar bäst"

"Ranch Horse Classic har för varje år lockat fler och fler tävlande och mer och mer publik.
2008 gjorde 270 ekipage över 700 starter och en betalande publik på 18500 personer gör Ranch Horse Classic till Sveriges fjärde största ridsportarrangemang.
Tävlingen har alltid dominerats av boskapsgrenar, timedevents och ranchgrenar, och dessa grenar har också varit de mest populära bland publiken.
Därför satsar vi nu helt på att bli en tävling med dessa grenar. 100% boskap, 100% timedevent och 100%ranchgrenar. 300% av det bästa under 4 dagar!
I mitten på december kommer tävlingsprogrammet och i februari propositionen."

Se längst ner på denna sida
http://www.ranchhorseclassic.se/doc.asp?M=100000523&D=600001997&L=SE

Men det där måste du väl ha drömt eller??

Du kanske inte läste mitt citat?
jag måste nog tyvärr medela att det blir färre ridgrenar 2009,
faktiskt inga alls! Eventuellt blir det en Ranchtrail men det är inte
bestämt ännu.

Vi måste göra detta, antalet deltagare bara ökar och ökar, 2008
var det 270 ekipage som gjorde över 700 starter. Det håller inte,
så vi satsar på det vi är bäst på boskap, timed event och
Ranchgrenar.

Personligen mailat till mig från Ulf Owenede :grin:
Tror inte jag drömde.

Jag snorkig?? Närå. Jag tycker bara att det låter helt jäkla otroligt om dom gör om det på detta viset..

åke/ som troligen stannar hemma nästa år.....

Måste få peppa lite!!!
Såg en film på er här på Buke, kan inte ni rida Ranchtrail så tror jag inte att det är lönt för så många av oss andra glada amatörer heller:bump:

Är det så att ni inte tränat på kor än så är det bara att köra, gjorde det själv med ett tokigt halvblod för ett tag sedan och det är det bästa jag gjort! Kan lägga till att jag var totalt handlingsförlamad hela veckan innan av nervositet. Men när vi väl kom dit visade det sig att hästen älskade det hela:laugh:

Det är så få tävlingar med kossor i Sverige så visst måste man väl få åka till HC trots ringa erfarenhet?! Skulle du vilja ha en lagkamrat i någon av grenarna så hojta till.

MVH My

Jag menar inte att vi inte kan rida ranchtrail, men jag kan inte direkt åka ner med hästen i fem dagar och betala massa pengar för att rida en gren. :)

Själv har jag bara tränat på kossor en gång, och de av den slöa sorten! Jag vet inte om jag vågar ställa upp i en herd work till sommare, då behöver jag massor av mer träning :o Visst kan man ju också tänka bar "GO FOR IT!" men jag vet inte.... Det känns lite väääääl saftigt kanske :p

i och för sig gick syrran in förr-förra året och red en western riding utan att ens veta vad grenen gick ut på :rofl: 14 galoppombyten :D

Ni kan änmala dig till dom Time Events, Barrel Racing och Pole Bending.
Eller häng med publikan och heja på dom andra :bump:. Det finns massa av rid gren hella summern, ni behöva inte förkasta RHC bara för att dom har inte just DIN GREN!
Arizona

Jag är inte så intresserad av att rida timed events, vi har aldrig provat roping och JAG har tränat en gång på kor, hästen har dock mer erfarenhet. Så jag dissar inte RHC, det är bara fakta att jag inte har någon gren som jag kan rida :( Visst kan vi ställa upp i barrel race och göra bort oss, men det är varken värt pengarna eller tiden som man behöver lägga för att ens komma dit.

Givetvis kommer jag rida andra tävlingar i sommar, men RHC var liksom årets händelse....

Tråkigt att dom ska tabort ridgrenarna men jag tror ändå inte dom tappar så mkt folk för att det är inte så mkt boskapsklasser på tävlingarna. Jag vill va med i Herdworken fast jag har bara tränat på kossor en gång men nästa gång är i början på maj tror jag. Fast pållen har tävlat på kor i Team & sort penning med fin fina resultat, fast man ska ju hitta någon som vill bilda ett lag också;) Barrel race har jag lust att va med på :D

Jag är inte så intresserad av att rida timed events, vi har aldrig provat roping och JAG har tränat en gång på kor, hästen har dock mer erfarenhet. Så jag dissar inte RHC, det är bara fakta att jag inte har någon gren som jag kan rida :( Visst kan vi ställa upp i barrel race och göra bort oss, men det är varken värt pengarna eller tiden som man behöver lägga för att ens komma dit.

Givetvis kommer jag rida andra tävlingar i sommar, men RHC var liksom årets händelse....

Ah, så när du är buden på en fest du tacker nej för att dom servera inte din älsklings rätt.
Hmm, jag tävla inte själv men ser främemot Chappis dar jag kan träffa gamla bekanter och se lite tävling.
Man kan har kul utanför arena.
Tråkig att vissa känna sig att om dom inte stå i center ringen, då kan det kvitta.
Arizona

Ah, så när du är buden på en fest du tacker nej för att dom servera inte din älsklings rätt.
Hmm, jag tävla inte själv men ser främemot Chappis dar jag kan träffa gamla bekanter och se lite tävling.
Man kan har kul utanför arena.
Tråkig att vissa känna sig att om dom inte stå i center ringen, då kan det kvitta.
Arizona

Alltså ursäkta mig men detta har ingenting att göra med att jag vill rida de grenar jag är bra på för att kunna vinna! Jag har tränat på kor EN gång! Då går man inte precis in på en tävling med A-nivå och tror att det ska gå finemang. Och varför ska jag betala massa dyra staravgifter för att rida Barrel Race när jag vet att min häst är relativt långsam?

Jag har inte påstått att man inte kan sitta på läktaren, men jag föredrar att sitta i sadeln. Läktaren ger mig träsmak i arslet.

Det är inte det det handlar om, utan att det är så förbaskat kul att tävla men att man kanske inte tycker det är värt att åka för att tävla klasser man vet går åt pipsvängen.

Under den tid RHA har arrangerat RHC har tävlingen mer och mer börjat likna en D-tävling av kollosalformat med stora startfält i Pleasure, Trail, Ranch Trail och Reining och tyvärr väldigt ofta har mer än halva startfältet bestått av ryttare som inte hållit rätt "nivå" utan varit där lite på kul sådär. När nu Team RHC satsar stort på att höja kvalitetsnivån för att möta den standard som europeiska tävlingar har, är det en logisk åtgärd att ta bort de klasser som dragit ner nivån till en (ibland) D standard. Det har satsats tiotusentals kronor på att promota tävlingen i Tyskland och Danmark och att visa upp det som varit föregående fem år är en omöjlighet om utlandslanseringen ska lyckas! Vi måste också inse att HC varje år lägger ut stora pengar för att arrangemanget ska bli så lyckat som möjligt och de kostnaderna måste ju täckas av tävlingen själv. För att komma vidare med arrangemanget och undvika stagnation är en större andel utländska ryttare nödvändig och då är en satsning på enbart kogrenar och timed events det enda möjliga.

Jag tycker det är synd att ändrar konceptet för jag skulle vilja säga att just det koncept man kört med är ju det som gjort tävlingen så stor.
Folk åker till Chappen och tävlingarna just för att "det är en kul grej" och för att alla kan vara med.
Det är det som lockar folk, både ryttare och publik, och gör det så stort som det faktiskt är.
Varför ändra på något som för varje år ger mer och mer starter och mer och mer publik?
Var hade tävlingen varit idag utan dessa " D-nivå" ryttare?
Sätt en gräns på startantalet i stället, först till kvarn får först mala.

Varför är det så viktigt att ha in utländska ryttare? Det har vi ju andra tävlingar här i Sverige som står för.
Är det inte bättre att satsa på just ryttarna i Sverige? Att ha ett bra arrangemang som verkligen lockar ALLA, oavsett nivå?
Den här tävlingen har verkligen varit kanon för det har funnits allt och de flesta ridgrenar. Alla har varit där och det har varit årets höjdpunkt.

Nä, jag tror inte tävlingen kommer bli densamma mer om man börjar ändra för mycket. Man förlorar den gemenskap som har varit.

Då hoppas jag RHA tar in några ridklasser på sin nya tävling och så får vi njuta där i stället.

Jag förstod också att det handlade om att ekipagen blev för många och klasserna för stora, men varför inte, precis som Lakrits säger, sätta en gräns? Eller lägg en kvaldag på tex torsdagen, där man får kvala vidare till ridgrenarna om det nu är så fruktansvärt att det kommer ryttare av lite lägre klass.

Sen finns de ju de som rider trail och pleasure på chappen och som inte är "D-nivå ryttare", och vi drabbas ju också.

Och att det kostar massor av pengar förstår jag självklart, men borde det då inte vara bra med fler ekipage som kommer och sprider hundralappar omkring sig bara för att få vara med och rida inne på arenan?

Men jag antar att det är för sent för att påverka nu. Även om jag fortfarande anser att ridklasserna borde få stanna kvar i programmet. De är ju trots allt bara fyra stycken om det skulle vara som förra året.

Visst, RHA har sin stortävling. Men det är inte High Chaparall.
Om det nu blir ett rent kosse/tidsår 09 hoppas jag verkligen att det blir ändring på det till 2010, och att Chappen-tävlingen åter öppnas för oss med kosseskräck.

Jag tycker det är synd att ändrar konceptet för jag skulle vilja säga att just det koncept man kört med är ju det som gjort tävlingen så stor.
Folk åker till Chappen och tävlingarna just för att "det är en kul grej" och för att alla kan vara med.
Det är det som lockar folk, både ryttare och publik, och gör det så stort som det faktiskt är.
Varför ändra på något som för varje år ger mer och mer starter och mer och mer publik?
Var hade tävlingen varit idag utan dessa " D-nivå" ryttare?
Sätt en gräns på startantalet i stället, först till kvarn får först mala.

Varför är det så viktigt att ha in utländska ryttare? Det har vi ju andra tävlingar här i Sverige som står för.
Är det inte bättre att satsa på just ryttarna i Sverige? Att ha ett bra arrangemang som verkligen lockar ALLA, oavsett nivå?
Den här tävlingen har verkligen varit kanon för det har funnits allt och de flesta ridgrenar. Alla har varit där och det har varit årets höjdpunkt.

Nä, jag tror inte tävlingen kommer bli densamma mer om man börjar ändra för mycket. Man förlorar den gemenskap som har varit.

Då hoppas jag RHA tar in några ridklasser på sin nya tävling och så får vi njuta där i stället.

Även om jag kan förstå RHC tankar och vilja att höja nivån så håller jag med Lakrits om att risken är stor att gemytet försvinner. Man åker ju till Chappen lika mycket för att se på tävling som träffa folk och uppleva westermiljön på HC. Känslan av att man vet vem de flesta tävlande är bidrar till den familjära stämningen. Westernsverige är trots allt så litet att man har stött på de flesta utövarna på något sätt (i riktiga livet, på tävlingar eller kanske som reportage i LR mfl), det gör att det är extra roligt att titta på tävlingarna och heja på sina favoriter.
Jag vill dock inte ha en massa ridgrenar, för det finns det andra tävlingar för, men någon gren är omväxling och visar den icke frälsta publiken på westerns mångfald. Ranchtrailen måste ju vara med, den är ju så sällsynt på andra tävlingar.
Begränsa antal startande istället men lägg huvudpunkten på ko och tidsklasser som innan.

Liknande trådar

F
Western Läste till min förtvivlan på RHA:s hemsida "Efter samtal med High Chaparall ang Ranch Horse Classic 2009 har parken tyvärr avböjt...
2
Svar
36
· Visningar
4 010
Senast: Quinie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka