Ingå i stallhyra?

Sv: Ingå i stallhyra?

Förutsatt att hyran är det samma för hela året och att hästen går ute 5månader så vill jag att det ska ingå

• Box
  • Strö (typ 1spånbal/vecka el 2halm/vecka)
  • In/utsläpp vardagar (helger hjälps man åt samt vid behov övrig tid))
  • Fodringar vardag (helger hjälps man åt, natthö ges av stallägaren)
  • Ridbana och ridhus
  • Sommar och vinterhagar
  • Bra ridterräng
  • Sadelkammare + förvaring till annan utrustning som täcken m.m.
  • Plats för grovfoder
  • Plats för transporten

Jag bryr mej inte om ifall det är spolspilta eller inte (använder ändå aldrig det) men rinnande vatten i stallet vill jag absolut ha!

Visst, det är dyrt i Stockholmsområdet.runt 6000 för fullservice på anläggning med ridhus och anställd personal..men, det säger inget om att det är överpris...snarare att stallägare i andra delar av landet faktiskt "sponsrar" sina inackorderingar av olika skäl. För rent krasst så är det knappt ens rimligt med en kallhyra på mindre än 1000:- /månad oavsett var i landet det är. Kallhyra bör ju åtminstone täcka elen till hage, vatten, elen till den uppvärmda sadelkammaren, underhåll för boxen, diverse markunderhåll som varje extra häst på gården medför, bortförande av gödsel, diverse snöröjning etc..Lägg därtill foder och strö, ca 1000 (10 kg /dag samt 5 balar spån) Ingår det dessutom service i detta och man ändå står för 2000 i månaden skulle jag nästan skämmas för då skulle allt arbete någon utför vara helt gratis. Sen om man tar in någon till självkostnadspris för sällskapet och för möjligheten till en pålitlig stallhjälp....det är något helt annat. Bara man inte tror att någon tjänar några pengar på en.

QUOTE]För rent krasst så är det knappt ens rimligt med en kallhyra på mindre än 1000:- /månad oavsett var i landet det är. Kallhyra bör ju åtminstone täcka elen till hage, vatten, elen till den uppvärmda sadelkammaren, underhåll för boxen, diverse markunderhåll som varje extra häst på gården medför, bortförande av gödsel, diverse snöröjning etc..Lägg därtill foder och strö, ca 1000 (10 kg /dag samt 5 balar spån) Ingår det dessutom service i detta och man ändå står för 2000 i månaden skulle jag nästan skämmas för då skulle allt arbete någon utför vara helt gratis. Sen om man tar in någon till självkostnadspris för sällskapet och för möjligheten till en pålitlig stallhjälp....det är något helt annat. Bara man inte tror att någon tjänar några pengar på en.
[

:bow: Mycket bra att någon äntligen vågar skriva det rent ut.

Själv har vi pållar som sällskap och tar lägre grundhyra (strax under 1000 lappen) + extra avgift för in/utsläpp vardagar, dessutom tillkommer strö och foder. Det är inte lätt att bli rik på stallplatser :grin:, men pållen har åtminstonne sällskap. Bor nära mellanstor stad och inte i heta områden där markpriserna ligger högt såsom ofta är fallet i tex Göteborg, Malmö och Stockholm.

Ja va sjutton, det är ju sant!:)En del verkar ju tro att om de som har stallet även tar in eget hö, så är det låga priser även på det. Dom har troligtvis aldrig varit med om att ta in hö en sommar! Själv har jag insett att bonden vi tar hö ifrån, bara är schysst emot oss för vi envisas med att vilja ha torrhö. Så mångar timmar det ligger mot att de kan ta typ 2 kr per kg för superkvalitet....Att någon ens vill vara bonde numera:bow: Nä, för mindre än 1000 i kallhyra, så är det i princip en förlust att ha inackorderingar. Men ändå "tävlas" det nästan i hur låg stallhyra man kan ha.....fast kraven på denna stallplats är ändå lika höga hos den som hyr, som folk som hyr i dyra stall...lite rubbat faktiskt:D

Folk verkar inte fatta vad det kostar att ha en anläggning.

Tänk på detta:

Hyr du in för 2000:- /mån så är det ca 67:- / dag du betalar för din häst.

Vad tror ni ström till hagar, belysning i stall, varmvatten, underhåll av staket, hagar, markerna, boxarna, ligghallarna, halm/spån/torv, foder, uppvärmning av sadelkammare mm mm vad nu det finns på anläggningen kostar eg samt hemtransport av foder mm?? Sen ovanpå det måste man ju räkna in arbetstiden det tar att göra allt, byta täcken, släppa ut och in, laga staket, fodra, mocka, hålla allt iordning mm...

Vad tror ni det kostar eg att hålla ett ridhus och ridbana igångt???

Jag tycker det är för sorligt att folk inte tar betalt för sitt arbete...
Man riskerar ju trots allt sitt liv varje gång man tar hand om någon annans häst, både vid In/utsläpp, täckesbyten mm. Varje gång man hanterar en häst finns skaderisken där. Det är ju en levande varelse....

Vem har eg ett arbete och klarar sig på de summorna??

Sen dessutom så har man som stallägare fått avstå sitt privatliv till ganska stor del då hästägaren skall ha tillgång till stallet/anläggningen och hästen 365dagar per år och när de vill i princip. Samt släpa med sig vem de vill till stallet/anläggningen...

Nä, klaga inte på stallhyrorna innan ni själva haft en anläggning och jobbat häcken av er för att göra hästägaren nöjd och oftast är de inte ens tacksamma... Då vet ni att ni måste ta betalt för det jobbet ni utför...

:bow: till alla er som verkligen tar rimligt betalt för ert arbete:bow:

Box, bra hagar, alla in- och utsläpp samt alla fodringar (även helger), fyra balar spån i månaden och 10 kg grovfoder om dagen.

Som infödd stockholmare förväntar jag mig som en del andra i princip bara boxen. Men som utflyttad ( till liten ort lååångt från stora städer ) får jag stor box, duschspiltor, varmvatten, uppvärmd sadelkammare, utbildad personal, strö, grovfoder, in och utsläpp, ridhus med hinderpark, upplyst paddock samt tillgång till billiga tränare för samma pengar. Jag blir ganska galen när folk i mitt stall klagar på att det är så dyrt att stå där. Bortskämda lantisar är dom i mina ögon;)

Här gnäller folk oxå om att det är dyrt :grin:

Betalar 400 kr/mån för uppvärmd sadelkammare, belyst ridbana, tillgång till foderkross och tvättmaskin, rinnande vatten, stort trevligt stall, elen ingår.
Vi köper grejer ihop och sånt min häst förstör betalar jag men dock inte alla som tycker de är så dyrt ändå så då ska de ingå (hagmaterial, grepar, skottkärror m.m :o ) + att höet är hemkört för 2 kr/kg.
Jag betalar gladeligen mina pengar och skulle gärna betala mer för detta stall.

KL och till TS

Kan säga att för 2000 får du här allt jag skrev ovanför + allt foder, ridbana, ridhus, mockning, in och utsläpp, täckesbyten m.m.

Vi är oerhört bortskämda här i småstäderna med att allt är billigt och nära, 4 min till stallet och 5 min till att köpa allt krafftfoder :D

Låter som kallhyran i ett kollektivstall här omkring men med en hyfsat vettig hage vintertid (utan utsläpp, insläpp, foder eller strö). Eller möjligtvis en lösdrift exkl. foder. Kan också vara hyra för ett skapligt sommarbete. (Tyresö/Haninge). Hade det varit i Småland som jag också känner till lite bör det vara på en toppanläggning inkl. allt!

Ja va sjutton, det är ju sant!:)En del verkar ju tro att om de som har stallet även tar in eget hö, så är det låga priser även på det. Dom har troligtvis aldrig varit med om att ta in hö en sommar! Själv har jag insett att bonden vi tar hö ifrån, bara är schysst emot oss för vi envisas med att vilja ha torrhö. Så mångar timmar det ligger mot att de kan ta typ 2 kr per kg för superkvalitet....Att någon ens vill vara bonde numera:bow: Nä, för mindre än 1000 i kallhyra, så är det i princip en förlust att ha inackorderingar. Men ändå "tävlas" det nästan i hur låg stallhyra man kan ha.....fast kraven på denna stallplats är ändå lika höga hos den som hyr, som folk som hyr i dyra stall...lite rubbat faktiskt:D

Ja, det är en svår balansgång det där med hyra och få in stallgäster. Instämmer helt i det du säger här för det stämmer så himla bra. Vi har en del småfix kvar att göra på gården men till hösten kommer nog hyrorna höjas får se vad hyresgästerna säger om det. Har haft en del diskutioner om detta med maken då han är "snällare" än jag, men det är ändå en hel del jobb med eget stall och tillkommer mycket kostnader som många inte tänker på tex för skottning och sånt. Så många :bow: till dig och ditt inlägg.

Folk verkar inte fatta vad det kostar att ha en anläggning.

Tänk på detta:

Hyr du in för 2000:- /mån så är det ca 67:- / dag du betalar för din häst.

Vad tror ni ström till hagar, belysning i stall, varmvatten, underhåll av staket, hagar, markerna, boxarna, ligghallarna, halm/spån/torv, foder, uppvärmning av sadelkammare mm mm vad nu det finns på anläggningen kostar eg samt hemtransport av foder mm?? Sen ovanpå det måste man ju räkna in arbetstiden det tar att göra allt, byta täcken, släppa ut och in, laga staket, fodra, mocka, hålla allt iordning mm...

Vad tror ni det kostar eg att hålla ett ridhus och ridbana igångt???

Jag tycker det är för sorligt att folk inte tar betalt för sitt arbete...
Man riskerar ju trots allt sitt liv varje gång man tar hand om någon annans häst, både vid In/utsläpp, täckesbyten mm. Varje gång man hanterar en häst finns skaderisken där. Det är ju en levande varelse....

Vem har eg ett arbete och klarar sig på de summorna??

Sen dessutom så har man som stallägare fått avstå sitt privatliv till ganska stor del då hästägaren skall ha tillgång till stallet/anläggningen och hästen 365dagar per år och när de vill i princip. Samt släpa med sig vem de vill till stallet/anläggningen...

Nä, klaga inte på stallhyrorna innan ni själva haft en anläggning och jobbat häcken av er för att göra hästägaren nöjd och oftast är de inte ens tacksamma... Då vet ni att ni måste ta betalt för det jobbet ni utför...
:bow: till alla er som verkligen tar rimligt betalt för ert arbete:bow
:

PRECIS! :bow:

Ja, det är en svår balansgång det där med hyra och få in stallgäster. Instämmer helt i det du säger här för det stämmer så himla bra. Vi har en del småfix kvar att göra på gården men till hösten kommer nog hyrorna höjas får se vad hyresgästerna säger om det. Har haft en del diskutioner om detta med maken då han är "snällare" än jag, men det är ändå en hel del jobb med eget stall och tillkommer mycket kostnader som många inte tänker på tex för skottning och sånt. Så många :bow: till dig och ditt inlägg.

Ja, det är verkligen en massa jobb.....och till slut blir man grinig när det inte täcker kostnaderna ens...än mindre jobbet. :( Stå på dig och ta vettigt betalt, håll undan maken om han är för snäll :D

Jag betalar det för min c ponny (samma pris för alla ponnysar. 2200 för storhäst o då får dom lite mer hösilage).
Det som ingår är:
Hösilage (7kg med bra värden & det är torrt. Dock köper jag extra hö med lite sämre värden för att han blir lätt uttråkad)
Box
Hagar (sommar och vinter)
En spånbal i veckan
4 fodringar
Uttag
Ridhus
Skåp (hur många man vill inprincip)
Sadelhängare.
Det är lika kallt ute som inne på nätterna så dom har samma täcke men jag tycker det är rätt bra. Det blir inte fuktigt och äckligt i stallet.
Det är varmt på dagarna när man är där.
Plats för grovfoder
Plats för transporten
Spolspilta
omklädningsrum
kök med kyl-frys o micro
skottning varje dag

Senast ändrad:

Vad jag tycker är nog lite olika, det är så relativt på vart man bor etc. men vad man får där jag bor är ungefär:

Box, 8kg hö/12kg hösilage, halm ibland (eller spån i vissa stall men för det priset tycker jag inte strö måste ingå), nån liten ridbana, hagar (fast kasnke inte så bra alltid), morgonfodringar och kanske lite annan fodring eller utsläpp, men inte alla för det priset.
Ofta blir det lite kollektivt då där dom som hyr sköter det mesta av sånt förutom morgonfodringar då.
Någon slags sadelkammare, dock inte nödvändigtvis så fin/bra.
Kanske nån spolspilta.
Vatten, dock inte nödvändigtvis varmt eller så bra på vintern.

Senast ändrad av en moderator:

kl

Jag som har ett litet eget enkelt stall (utan några bekvämligheter förutom en mindre uppvärmd selkammare) funderar ibland på att hyra in mig när jag ser hur mycket som ingår i hyrorna (dock inte i stockholm...).

Skulle vara suveränt med en sovmorgon någon endaste gång och ha foder&strö hemma, att någon fixade stängsel och skottade snö etc.
Skiljer inte många ören mellan mina kostnader och vad som ingår i 2000kr enligt vad jag läst här.

Blir lite avundsjuk en kort stund:D

Oavsett var ni bor, vad tycker ni ska ingå i en stallhyra på 2000:-?

Det är den summan som jag betalar för hel-inackordering. Då ingår....

Grovfoder obegränsat
Kraft, Müslie, betfor, havre, mineraler, morötter, salt. Vill man något annat foder så får man betala det själv.
In/utsläpp
Box
Utfodring 4 gånger/dag
Byte av täcke och avtaganing av benlindor.
Mockning
Allmän kontroll över hästen hälsa
Ridhus/Ridbana/Terrängbana/travbana
Hinder finns att tillgå i ridhuset men även på ett sandjordsgärde.
Uppvärmt sadelkammare
Fikarum
Tillgång till duktiga hopp, dressyr och tömkörningstränare (dock inte gratis ^^)
Om hästen ska skos så säger du bara till någon anställd så fixar dom med hovslagare och in/uttag (400kr).

Har jag glömt något?

Just nu går min två åring på lösdrift med till inridningen så kommer jag att flytta tillbaka till "lyxen" ;)

Senast ändrad:

kl

Jag som har ett litet eget enkelt stall (utan några bekvämligheter förutom en mindre uppvärmd selkammare) funderar ibland på att hyra in mig när jag ser hur mycket som ingår i hyrorna (dock inte i stockholm...).

Skulle vara suveränt med en sovmorgon någon endaste gång och ha foder&strö hemma, att någon fixade stängsel och skottade snö etc.
Skiljer inte många ören mellan mina kostnader och vad som ingår i 2000kr enligt vad jag läst här.

Blir lite avundsjuk en kort stund:D

:) Jag har tänkt precis samma sak, he,he....men man ska komma ihåg att det är skillnad på vad man får och tycker ska ingå i 2000:- För vi som har eget VET att det inte täcker kostnaderna fullt ut för stallägaren som erbjuder stallplatser för 2000 och under där allt ingår i foder och strö-väg och att jobbet blir gratis. Bara så jäkla tragiskt att att det ska behöva vara så. Alla gnäller på Stockholmspriserna.....men, kanske de är de enda som åtminstone har vett nog att försöka att inte sponsra alla hästägare hela vägen i alla fall. :) Undra hur många som står inackorderade som skulle ha råd om de fick betala allt det verkligen kostade med kringkostnader och framför allt för någon annans service med ens häst?

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Det här skymtade förbi i mitt FB flöde...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Keb71
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 703
Senast: Grazing
·
Ekonomi & Juridik För att inte kapa en annan tråd … Vad kostar det egentligen att ha häst idag? Priset varierar ju kraftigt beroende på var man bor och om... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 492
Ekonomi & Juridik Hej! Har lite frågor ang. hästar som inte blivit färdigregistrerade och vad som kan vara viktigt att tänka på i detta fall. Kikar...
Svar
11
· Visningar
953
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka