Inga hingstar kvar...?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare CaBang
  • Startdatum Startdatum
C

CaBang

I Sverige finns det ingen godkänd isabellfärgad hingst kvar, det finns ju en avelsvärderad vad jag vet, - Arro Bell.
Tänk om de helt och hållet försvinner från Sverige. Vi måste ju hålla kvar denna vackra färg.
Om man vill betäcka sitt sto nu så får man ju åka till Danmark typ å ta någon av deras hingstar.

Någon som vet om det är någon isabellfärgad hingst "påväg" in i halvblodsaveln?

Sv: Inga hingstar kvar...?

beror helt på vilken ras du är inne på..förmodar att det är Sv hbl du är inne på??

Annars finns det ju en hel del Quarter hästar som är isabeller :love:

Bland hbl-hingstarna finns Bernstein 761 och hans son Ravell 959 som båda bär på gulanlaget (Bernstein är gulbrun och Ravell svartgulbrun). Båda har dessutom fuxanlag och kan således, med ston som också har anlag för fux, lämna isabeller! Så färgen är inte alls på väg att "dö ut" bland halvbloden.

Dessutom finns mängder av gulbruna/isabellston som kan föra färgen vidare, så du behöver nog inte oroa dig...

//Kristin

Joo, Bernstein finns ju, men jag menar en "ren" isabell. Har sett att han har flera avkommor som är isabeller, men det lutar mest åt borkar hos honom.
Menmen, vi får hoppas på att han lämnar ngn fin isabellfärgad hingst ;)

MissFideli skrev:
Är det nån ny färg, svartgulbrun? Aldrig hört om nån sån färg.

Oj, förlåt, precis som hanna_shetland skriver är han förstås mörkgulbrun! Jag har heller aldrig hört talas om svartgulbrun om jag ska vara ärlig :smirk:. Tur att ni är uppmärksamma :bow:.

//Kristin

Det finns ju fortfarande ston som är isabeller!

Förutom redan nämnda hingstar finns ättlingar till Dragon, Pegasus, Pompe, Regulator, och inte minst Bella-stammen som har färgen!

CaBang skrev:
Joo, Bernstein finns ju, men jag menar en "ren" isabell. Har sett att han har flera avkommor som är isabeller, men det lutar mest åt borkar hos honom.
Menmen, vi får hoppas på att han lämnar ngn fin isabellfärgad hingst ;)
Så länge GULANLAGET finns i någon form så kommer det finnas isabeller. SÅ du behöver inte vara orolig! ;)

Att flera av Bernsteins avkommor blivit gulbrun kan ju kanske bero på att han har 50 chans att lämna sitt bruna anlag vidare till avkomman. Sen beror det ju också på vad MAMMAn har för färganlag..

MissFideli skrev:
Är det nån ny färg, svartgulbrun? Aldrig hört om nån sån färg.

Svargulbrun är väl den gamla benämningen men nu heter det väl gulsvart, alltså en svart häst med gulanlag?

Nu då? När Bernstein är borta... Vilka hingstar i halvblodsaveln som fortfarande lever har gulanlag?
Vet att Bernstein har lämat fryst sperma(?)...

hans son Ravell...
Sen finns ju, som sagt, gulanlaget kvar genom en attans massa gula ston!
Och eftersom halvblodsstamboken är öppen så kan ju även nya gula linjer komma in.

CaBang skrev:
Nu då? När Bernstein är borta... Vilka hingstar i halvblodsaveln som fortfarande lever har gulanlag?
Vet att Bernstein har lämat fryst sperma(?)...

Va? Är Bernstein död? När dog han?
Hade ett sto inackorderad hos mig för ett par år sedan. Hon var en ren isabell, jättefin efter Bernstein.

Aaaa... Tror han fick tarmvred eller nått å var tvungen att avlivas samma dag... När kan det ha varit? Mars eller april kanske...

Lena_B skrev:
Svargulbrun är väl den gamla benämningen men nu heter det väl gulsvart, alltså en svart häst med gulanlag?

Det heter gulsvartbrun = en svartbrun häst med gulanlag.

Ge

Bernstein dog 14 april i år, det var någon muskel eller senskada som gjorde att han måste tas bort omedelbart.

Jag skulle nog aldrig våga köpa en "gul" häst. Halvblod alltså.

Efter att ha hört resonemang på nära håll, då avelsmålet att få fram hästar med "rätt" färg är överordnat alla andra egenskaper...Huga. Kanske är det lättare att sälja en häst med ovanlig färg, att överse med annat som inte är lika bra?

Nu säger inte jag att alla resonerar så, men blotta misstanken gör att jag nog håller mig till hästar av mer vanlig färg...
*hukar mig och tar på hjälmen*

Görel skrev:
Bernstein dog 14 april i år, det var någon muskel eller senskada som gjorde att han måste tas bort omedelbart.

Oj! Stackaren, det har jag precis missat. Inte läst det någonstans. Hur gammal blev han?
Han var väl dålig länge och fick stå i box utan att få gå ut, vad jag har hört?

Han blev 21 år! Det stod om det i Ridsport.

Jag har hört att han skadade sig som ung och därför inte kunde tävlas. Mer vet jag inte, och jag såg honom aldrig.

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 972
Avel Hej! Skulle jag kunna få lite råd angående val av hingst? Är heeeelt ny på detta med avel och det är ju bokstavligen en djungel...
Svar
12
· Visningar
2 372
Avel Jag har en fundering och feel free att idiotförklara mig för jag har ingen aning om hur det fungerar. Har en hingst som blir tre till...
Svar
12
· Visningar
2 270
Senast: MaRomer
·
Avel Funderar på att betäcka mitt sto igen:) Skulle egentligen velat sälja henne till avel men har inte hittat någon jag vill sälja till än...
Svar
5
· Visningar
1 644
Senast: Jealle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Lymfangit