Införsel av häst från Nordafrika

Carambalover

Trådstartare
Jag har läst lite trådar om andra som försökt ta hem häst från Icke EU land. Det verkar superkrångligt men jag skall flytta hem och vill verkligen försöka få min älskade häst med mig.
Har förstått att speditör är bästa sättet. -Kan någon rekommendera en bra speditör av hästar?
Jag har varit i kontakt med Ingstad i från Skåne. -Hur skall man vet att de är seriösa, behandlar hästen väl osv?
Hur länge kan det ta till Sverige? (Resan inom Marocko tar väl ung 10 timmar )
4-5 dagar från Södra Spanier ?? -Hur sover hästarna på så långa resor? -Får de pauser? - Hästhotell?
-Kan man ta med stallådan, sadel etc och icke minst några säckar på transporten?
Massa frågor!!!!
Tacksam för minst strå av visdom i denna djungel som jag precis börjar ge mig in i...
 
Enligt forumets regler är det inte tillåtet att tipsa om speditörer, men förhoppningsvis kan någon hjälpa dig med dina andra frågor.
 
Senast ändrad:
Jag har läst lite trådar om andra som försökt ta hem häst från Icke EU land. Det verkar superkrångligt men jag skall flytta hem och vill verkligen försöka få min älskade häst med mig.
Har förstått att speditör är bästa sättet. -Kan någon rekommendera en bra speditör av hästar?
Jag har varit i kontakt med Ingstad i från Skåne. -Hur skall man vet att de är seriösa, behandlar hästen väl osv?
Hur länge kan det ta till Sverige? (Resan inom Marocko tar väl ung 10 timmar )
4-5 dagar från Södra Spanier ?? -Hur sover hästarna på så långa resor? -Får de pauser? - Hästhotell?
-Kan man ta med stallådan, sadel etc och icke minst några säckar på transporten?
Massa frågor!!!!
Tacksam för minst strå av visdom i denna djungel som jag precis börjar ge mig in i...
Jag har precis fått en häst transporterad till mig från Portugal. Resan tog 6 dagar, och det var ovanligt snabbt har jag förstått. (till södra Sverige) Alla dagar var inte resdagar, utan hästen stod på stall och väntade in andra hästar ett par vändor. Han stod dessutom på hästhotell varje natt - speditörerna har avtal med stall runt om. Jag tog referenser på ett par speditörer och googlade (på engelska, de flesta har ju internationella kunder). Jag fick sms från chaufförerna varje morgon med lägesrapport, ofta med bilder. Hur mycket utrustning du får skicka med varierar, det får du göra upp med aktuell speditör. En sadel verkar inte vara några större problem hos någon.
 
Jag har läst lite trådar om andra som försökt ta hem häst från Icke EU land. Det verkar superkrångligt men jag skall flytta hem och vill verkligen försöka få min älskade häst med mig.
Har förstått att speditör är bästa sättet. -Kan någon rekommendera en bra speditör av hästar?
Jag har varit i kontakt med Ingstad i från Skåne. -Hur skall man vet att de är seriösa, behandlar hästen väl osv?
Hur länge kan det ta till Sverige? (Resan inom Marocko tar väl ung 10 timmar )
4-5 dagar från Södra Spanier ?? -Hur sover hästarna på så långa resor? -Får de pauser? - Hästhotell?
-Kan man ta med stallådan, sadel etc och icke minst några säckar på transporten?
Massa frågor!!!!
Tacksam för minst strå av visdom i denna djungel som jag precis börjar ge mig in i...
Den du varit i kontakt med är seriös och stor på det här med internationella transporter.
Så här står det på Jordbruksverkets sida om införsel ifrån icke EU-länder:
"Hästarna ska föras in via en godkänd gränskontrollstation
Hästar från länder utanför EU förutom Norge, Andorra och Färöarna får bara föras in via en godkänd gränskontrollstation. Observera att gränskontrollstationerna bara tar emot hästar som kommer med flyg. Hästar som kommer med båt från till exempel Island måste åka till en dansk hamn för att den vägen komma in i EU.

  • Införseln ska anmälas senast en arbetsdag i förväg till gränskontrollveterinären vid gränskontrollstationen.
  • Om införseln från länder utanför EU sker via ett annat EU-land ska införseln anmälas till den gränskontrollstationen där hästarna kommer in i EU.
  • När hästarna passerar gränsen till Sverige ska du anmäla införseln till tullen."
Så hur det blir med tider m m beror mycket på om den kommer med flyg till Sverige eller båt till Spanien.
Tänk bara på att din häst kommer ifrån Afrika och det kan göra att det finns särskilda krav p g a olika smittor. Det är något du måste se att kolla upp innan så att alla undersökningar m m blir gjorda. Läs på Jordbruksverkets hemsida och även Tullverkets.
 
Varför är det inte ok att nämna transportör när man får tipsa om till exempel sprenger bett? Är det för att man inte köper bettet direkt av tillverkaren eller?

Min pålle åkte från Devon i England till Stockholm med bil via Holland, Tyskland, Danmark. Det tog från söndag eftermiddag till natten mellan onsdag och torsdag. Det pausades på stall ett par gånger.

Pålle var ordentligt uttorkad när han kom fram (tömde tre hinkar per natt första veckan) men jag kan inte skylla på transportören, vill inte hästen dricka så vill den inte.

Han som levererade körde som en dåre men hästen var ändå inte lika upprörd som när han måste åka släp, de hade bra lastbilar.

Jag fick med Sadel, träns och förbygel utan extra kostnad. Man kunde ta med mer men då mot avgift.
 
Varför är det inte ok att nämna transportör när man får tipsa om till exempel sprenger bett? Är det för att man inte köper bettet direkt av tillverkaren eller?

Min pålle åkte från Devon i England till Stockholm med bil via Holland, Tyskland, Danmark. Det tog från söndag eftermiddag till natten mellan onsdag och torsdag. Det pausades på stall ett par gånger.

Pålle var ordentligt uttorkad när han kom fram (tömde tre hinkar per natt första veckan) men jag kan inte skylla på transportören, vill inte hästen dricka så vill den inte.

Han som levererade körde som en dåre men hästen var ändå inte lika upprörd som när han måste åka släp, de hade bra lastbilar.

Jag fick med Sadel, träns och förbygel utan extra kostnad. Man kunde ta med mer men då mot avgift.
Ja, jag tycker också det är konstigt. Det var ju också en direkt fråga om ngn kände till speditören i fråga. Tack för ditt svar. Jag suger i mig all info jag kan och undrar om jag är egoistisk som tänker utsätta pållen för denna långa resa...? Fast jag oroar mig mer för att lämna henne här.
 
Ja, jag tycker också det är konstigt. Det var ju också en direkt fråga om ngn kände till speditören i fråga. Tack för ditt svar. Jag suger i mig all info jag kan och undrar om jag är egoistisk som tänker utsätta pållen för denna långa resa...? Fast jag oroar mig mer för att lämna henne här.
Vi gör så mycket annat egoistiskt med våra hästar så jag skulle försöka att inte tänka så. I mitt fall visste jag att pålle skulle få det bättre hos mig i Sverige, det gjorde det enklare att stå ut med planeringen av resan. Dock tror jag att det är bra att inte prispressa för mycket utan välja kvalitet på transportföretag.

Elithästarna reser ju kors och tvärs över världen och presterar på högsta nivå ett par dagar senare.
 
Jag tror det är bra om du kontaktar Jordbruksverket för att kolla vilka regler som gäller ang karantän och vaccinationer. Afrika har en hel del otäcka sjukdomar som inte finns här.
 
Jag har skickat en del hästar, och min erfarenhet är att ju dyrare, desto bättre och det kan göra stor skillnad för din häst.
Finns ett stort Holländskt företag som är väldigt skickliga och duktiga. Hästarna kommer fram pigga och utvilade.
Har skickat med andra och då har hästen kommit fram full med intorkad svett, rest runt alldeles för stora omvägar och stressade. Det var inte roligt :(
Tycker du ska kontakta olika företag men välj inte efter pris. De kommer veta allt du behöver veta.
 

Liknande trådar

A
Hästmänniskan Hejsan! Skulle vilja bolla lite tankar och funderingar med likasinnade här på forumet! Bakgrund! Jag själv 28 årig elit ryttare...
10 11 12
Svar
229
· Visningar
37 798
Senast: Lobelia
·
S
Träning För ca en vecka sedan kom det en ny häst till stallet. Hästen var ett imulsköp, inget hästöp var planerat. Vederbörande hade sett en...
2
Svar
38
· Visningar
2 801
Senast: Sirisiri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp