Information om B-vitamin tillskott!

M

Midnightwalker

Jag har köpt Shy feeder-B flaska ("smakligt B-vitaminkoncentrat för häst") Min fråga är, kan man överdosera detta? Kan det vara farligt vill säga?

Min häst är en som stått i boxvila och ska nu ut på de större markerna och få börja vänja magen vid gräs, han har inte fällt den täta pälsen riktigt ännu, och han är jätte super känslig vid pälsfällningen, och blev därför informerad om att jag borde ge honom detta, det rekomenderades varmt.

Tacksam för svar!
 
Sv: Information om B-vitamin tillskott!

B- vitaminer kan man inte överdosera. Det som inte kroppen tar upp kissas ut. Men större dos än den som rekommenderas på flaskan har inte bättre effekt.
 
Sv: Information om B-vitamin tillskott!

Då B-vitamin är vattenlösligt, utsöndras överskottet med urinen, det är därmed ofarligt.

Under normala förhållanden finns inget tillskottsbehov, då hästens microorganismer själva tillverkar tillräckligt för att täcka behovet av b-vitamin, dock kan högpresterande hästar behöva ett tillskott.

Mvh Linda
 
Sv: Information om B-vitamin tillskott!

Jag har läst att man ska inte ge koncentrerat b-vitamin för att det försämrar hästens produktion av det kroppsegna b-vitaminet.

Tydligen är det bättre med foderjäst.
 

Liknande trådar

Katthälsa Letar efter lämpligt B12 eller multi B tillskott till katter men hittar inget. Vill helst att det ska vara flytande eller en väldigt...
Svar
4
· Visningar
2 214
Senast: MJLee
·
C
Foder & Strö Måste iväg o köpa extra b-vitamin idag då pälsarna rasar här. Lite vilsen undrar jag vilket ni rekomenderar fytande Shy feeder eller...
Svar
8
· Visningar
1 444
Senast: SannaG
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp