Införa veckopeng

eyz

Trådstartare
Nu har vi bestämt att 9-åringen ska få veckopeng de veckor h*n är hos oss (varannan helg).

Vad är en rimlig summa? Har era barn fått börja köpa lördagsgodiset för veckopengen?

Vi är inte helt överrens om summan och upplägget så det vore intressant att höra (läs läsa ;)) hur andra gör.

Sv: Införa veckopeng

jag skulle vilja säga att det beror på ekonomin och vad ni tänkt att den ska gå till. ska den enbart gå till lördagsgodis tycker jag 20kr räcker i den åldern, men har ni tänkt att den ska gå till lite mer än så ex tidning eller någon annan småsak så passar det bättre med en 50lapp.
när jag var något äldre än så började mina föräldrar med månadspeng istället för att vi själva skulle planera vår månad, det skulle gå till lördagsgodis, ev bio tidningar- cdskiva eller liknande, och då vick vi syskon runt 300-400kr men då var vi som sagt något år äldre 10-12 där någonstans..

Min åttaåring får 30 kr i veckan, elvaåringen får 40. Jag köper lördagsgodiset.
Dom flesta av deras kompisar får ungefär samma.

Min dotter som är tolv får 200 i månaden plus 100 på telefonen, kommer inte riktigt ihåg när vi höjde från en hundring. Det ska räcka till godis och eventuella biobesök och liknande. Sparar hon till något speciellt så kan vi tänka oss att köpa godiset också. Vi satte förresten en maxgräns på 15 kr i veckan på godis i början.

Nu när hon fyller tretton ska hon få halva barnbidraget på sitt konto som hon ska få ett bankomatkort till. Då ska det även räcka till kläder (inte ytterkläder) och om hon vill ha en bättre telefon eller ett sms-paket får hon betala allt över 100 kr på telefonen.

Hon började tjata om att hon ville ha hela barnbidraget för det ska en del av hennes kompisar få men isf skulle hon få betala allt till TDB också så det var inte så intressant när allt kom om kring :p

EN jobbar komips har ett upplägg hemma hos dem att de har en lista med sysslor i hemmet, efter varje syssla står ett pris. När veckan är slut så sammanställs vad varje barn har gjort och detta får de i veckopeng.

Tex plocka ur diskmaskinen 5kr, dammsuga sitt rum 10kr, mm.

Även de minsta har "sysslor" hon får 1 kr när hon plockar undan sina leksaker. (oftast får hon samma pengar i omlopp men det har hon ingen aning om)

Det låter lite dumt för då lär de ju sig att bara göra saker mot betalning. Städa sitt rum och hjälpa till hemma ska man väl göra ändå...

Nu har vi bestämt att 9-åringen ska få veckopeng de veckor h*n är hos oss (varannan helg).

Vad är en rimlig summa? Har era barn fått börja köpa lördagsgodiset för veckopengen?

Vi är inte helt överrens om summan och upplägget så det vore intressant att höra (läs läsa ;)) hur andra gör.

Jag började få månadspeng när jag var fem, då fick jag fem kronor, vilket precis räckte till att gå och köpa månadens nummer av Bamse. Lördagsgodis fick jag först senare, då betalde mina föräldrar det. Månadspengen var tills jag gick i gymnasiet till nöjen, inte kläder eller liknande. Godis minns jag inte att jag köpte alls i den åldern, hade nog inte riktigt fattat att jag skulle kunnat handla det. :angel:

Jag tyckte det var bra med månadspeng, då blev det en lite större summa man kunde spara från eller köpa nåt fint för. Plus att det blev enkelt sen när jag blev äldre och flyttade hemifrån, eftersom jag redan var van vid att få pengar en gång i månaden, och hushålla med det.

Tack för era svar!

Det vi mest är oroliga är att om vi betalar godiset så kommer ändå vecko/månadspengen att till 90% läggas på godis då barnet med kompisar ofta brukar vara på en lekplats intill butiker med godis och att styra över vad pengarna ska gå till känns lite som att motarbeta själva idén med egna pengar. :confused:

Dottern som är 8 år, får 20 kr, eftersom vi bor som vi bor så kan hon inte handla på egen hand, så vi köper oftast lördagsgodiset. Men om hon ska iväg på tex bio med en kompis så betalar vi biobiljetten men hon får köpa godiset själv, åker vi hela familjen på bio betalar vi allt.
Hon lägger mest på hög och sparar, hon har siktet inställt på en viss leksak som jag inte anser är värt så mycket pengar som det faktiskt kostar, men om hon sparar ihop till det själv så är det självklart att hon får köpa det! :D

Sonen, 5 år får 10 kr i veckopeng, han lägger på hög, han har inte så mycket koll på pengar än, även om jag försöker få honom att engagera sig när vi handlar, men det kommer väl så småningom.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 836
Senast: Anonymisten
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 905
Senast: Nixehen
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 768
Senast: Cocos
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 189
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama