Inför operation, hus ska man göra med hovarna?

Intejag

Trådstartare
Hejsan!

Mitt sto ska på operation nästa vecka( steloperation av ett bakben).
Konvalescensperioden är lång, ca 3 mån i box och det kommer vara gipsat ett tag efter operationen.:cry:

Nu till min fråga:
Vad är bäst ur hovsynpunkt :confused:
ska hon vara barfota?
"Normalt" verkad ,( traditionell barfotaverkning, inga barfotametoder)
eller kanske ganska rejält verkad( tänker på om det kan ta ett tag att verka henne igen pga gips)
Eller ska hon vara skodd?
Med speciella skor?

Hon är normalt skodd, men har varit barfota en period då hon bara gått i hagen, har inte ont av att vara barfota så länge hon inte rids...

Hon har fina fötter i bra balans( har en toppen hovis)

Glömde disskutera detta med honom när han var här senast och verkade, men ska väl ringa honom imorgon ang detta.

Hur påverkas hovarna av en boxvila så länge? :confused:

Någon som vet?

Sv: Inför operation, hus ska man göra med hovarna?

Min dam har box vila nu, hon har stått sedan Oktober -07.
Henne har jag haft barfota, det ända jag har märkt är att tån har blivit lite längre.

Jag kunde ju inte be min hovis att verka hennes bakhovar efter hon hade sådan smärta pga att hon hade fång på frambenen + en fin belastningshovböld på vänsterfram så hon vägrade ju helt enkelt att lyfta på bakbenen eftersom hon belastade dem mer än fram.

Jag verkade hennes bakhovar för första gången den 4 Januari -08.
Då hon blivit verkad för fång och hovbölden öppnats upp på stömsholm.

/ R

De kliniker jag har erf av söver inte hästar med skor (skaderisk).
Så jag skulle se till att hon är verkad (normalt).
Verka kortare än normalt skulle jag inte göra ifall hon bli öm.

Lycka till!

ok tack för svar!

så hovarna växte inte lika mycket som när de går ute normalt?

De kliniker jag har erf av söver inte hästar med skor (skaderisk).
Så jag skulle se till att hon är verkad (normalt).
Verka kortare än normalt skulle jag inte göra ifall hon bli öm.

Lycka till!

Nej jag tror väl att de helst inte söver med skor, ffa inte med broddar...:angel:
Fast det är ju konstigt att de inte påtalar det vid bokning av operation.
Kanske drar de då av skorna själva innnan om man kommer med skodd häst?

Tack för ditt svar, tänker nog som du, men ville höra vad andra haft för erfarenheter just vid konvalescens, vad som funkar bäst för att hovarna ska må så bra som möjligt....

Och tack för lyckönskingen håller tummarna för att operationen blir lyckad!

Eftersom blodcirkulationen har längst till bakbenen så växer fötterna långsamt och ännu långsammare vid boxvila .

Jag skulle ta av skorna och inte oroa mig för verkningen eftersom de som sagt var växer ännu långsammare vid boxvila och att pålle även kan få sämre kvalite på fötterna en period efter denna tid .

Mvh Mia

Nej jag tror väl att de helst inte söver med skor, ffa inte med broddar...:angel:
Fast det är ju konstigt att de inte påtalar det vid bokning av operation.
Kanske drar de då av skorna själva innnan om man kommer med skodd häst?

Tack för ditt svar, tänker nog som du, men ville höra vad andra haft för erfarenheter just vid konvalescens, vad som funkar bäst för att hovarna ska må så bra som möjligt....

Och tack för lyckönskingen håller tummarna för att operationen blir lyckad!

Precis, kommer du in med skodd häst drar de skorna innan sövningen.

Ang skor eller ej ang konvalescens så låter jag läget avgöra. Är det vinter och hästen ska promeneras = skor och brodd på.

Ska hästen bara stå på boxvila - skor av.

Är det halkfritt underlag för barfota och hästen klarar gå barfota - sko av.

Är det halkfritt underlag för barfota men hästen tenderar att ömma, om än lite, på det underlag den ska exvis promenera på - sko på.

Således, jag skor gärna av om det passar, men situationen får avgöra.

Mitt val att "rekomendera" barfota och verkad innan op baserade jag på att om benet är stelopererat och gipsat torde det bli svårt att Verka/sko/brodda... Säkert seå nyttigt för det som ska läka heller.

Liknande trådar

Hästvård Vad kan det bero på? Hästen skoddes idag och hovis kläckte ur sig: -Vad har ni gjort sen jag var här förra gången? Så här mycket har...
Svar
14
· Visningar
2 957
Senast: skuggi
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 898
Senast: skuggi
·
Hästvård Gammelman fick en otäck hovböld som vi var in på klinik och öppnade förra Fredagen. Veterinären gipsade sen hoven,och sa att han bör ha...
Svar
2
· Visningar
880
Senast: Fibusen
·
Hästvård min häst har den söta lilla egenskapen att så fort skon börjar klirra pytte lite så sparkar hon av den, trevligt att vakna till bankande...
Svar
9
· Visningar
1 514
Senast: Buck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka