Inför hästköpet!

L

lliissaa

Hjälp mig om jag hamnar fel nu moderatorer... :p

I sommar är det dags för min första alldeles egna häst. Jag har tidigare gått på ridskola ca 8 år, samt haft foderhäst nu i drygt ett halvår.
Jag behöver råd till vad som ska inhandlas/fixas innan jag köper min pålle.
Dessa saker vet jag:
#Stallplats
#Utrustning
#Stallapotek

Nu får ni hjälpa mig! :D

Dessutom behöver jag råd till provridning, har inte speciellt mkt erfarenhet av det... Behöver jag ha med något/någon speciell när jag provrider? ;)

Snälla, snälla hjälp mig snarast! Ska ha "hästmöte" ikväll med familjen:D
Vi ska då gå igenom kostnader med mera.

Sv: Inför hästköpet!

# Försäkringen
- ta reda på vilka bolag som har villkor som passar er.
- kostnaden beror på ras på hästen bland annat, bra att tänka på.
- Bor man lantligt/långt ifrån DV-station eller klinik ska man nog se till att försäkringen täcker veterinärs resa, även vid jourtid(för det är alltid då hästrna blir sjuka), inte alla försäkringar har detta som standard.
- Detta med självrisk måste man också fundera på, hur mycket pengar klarar man att lägga ut om hästen blir sjuk? Jag har hellre haft en dyrare försäkring, men med fast självrisk, då vet jag alltid max hur mycket jag måste betala om något händer.
- Ska man ha livvärde på försäkringen? Är man beroende av att få "pengarna tillbaka" om hästen måste tas bort, eller är det mer värt att ha en lägre månadskostnad? Jag har mycket lågt livvärde på mina, för om någon av dem skulle tas bort så kommer jag enbart vara intresserad av att köpa föl/unghäst som ersättning, och de är inte så dyra. Då kan jag skippa livvärdet och spara lite varje månad istället.
- När man sedan hittat hästen är det viktigt att veta säkert ATT den är försäkrad i nuläget, och att man kan ta över försäkringen samt även ändra den om man vill, utan begränsningar. En ärlig säljare(tycker jag) tillåter intresserade spekulanter att prata med bolaget om hästens försäkring, så man vet att den iinte har reservationer osv. Det står inte alltid i papperen.

#Provridning
- det är vettigt att ta med en person som är "bra på häst" dvs som kan se rörelsestörningar, kan avgöra om fysiken ser ok ut, och som även känner dig och din förmåga som ryttare. En som inte bara fastnar för att hästen har vackra ögon typ ;)
- jag tycker att man vid provridningen vill få testa "allt", dvs hämta i hage, borsta, kratsa hovar, sadla/tränsa, leda osv. Kan vara trevligt om ägaren först visar hästen riden, sedan din medhavda person, och sedan du. Testa både uteritt, ensam och med sällskap, samt ridbana, allt det du vill kunna göra själv sedan.
- jag tycker också att det är lämpligt att få lov att provrida flera gånger, hästar kan ha bra och dåliga dagar.

Tack så jättemycket för ditt svar! :) jag är ännu ung och tonåring och inte så insatt i försäkringar och sådant, självklart är detta en superviktig punkt ju och jag ska skriva ut ditt inlägg så kan vi diskutera detta ikväll.
Tack än en gång! :)

Fortsätt gärna tipsa allihop! Vad är en bra grundutrustning tex.?

#Provridning
- det är vettigt att ta med en person som är "bra på häst" dvs som kan se rörelsestörningar, kan avgöra om fysiken ser ok ut, och som även känner dig och din förmåga som ryttare. En som inte bara fastnar för att hästen har vackra ögon typ ;)
- jag tycker att man vid provridningen vill få testa "allt", dvs hämta i hage, borsta, kratsa hovar, sadla/tränsa, leda osv. Kan vara trevligt om ägaren först visar hästen riden, sedan din medhavda person, och sedan du. Testa både uteritt, ensam och med sällskap, samt ridbana, allt det du vill kunna göra själv sedan.
- jag tycker också att det är lämpligt att få lov att provrida flera gånger, hästar kan ha bra och dåliga dagar.

Tack igen! :p Ska ta med mamma som är rätt duktig och även försöka få med min kompis mamma som är ridinstruktör och mycket duktig inom häst. Jättebra att du tog upp att man kan testa att hämta i hagen, borsta osv. Något som faktiskt är väldigt viktigt. :)

- Försäkring är en ganska viktig del.. Vi har agria på både våran häst & katt, vi är nöjda!

När du åker och provrider så fråga om tidigare sjukdommar hos hästen, och hur den beter sig i olika situationer ex. lastning, tävling/träning på annan ort, rida ut själv/i grupp osv.

Ta gärna med dig någon kunnig, gärna en tränare som du ridit för förut som vet hur du fungerar som ryttare och låt även denne provrida hästen. Sen tycker jag att du ska få be om att göra iordning hästen själv, hämta ifrån hage, borsta, kratsa hovar, sadla/tränsa osv. eftersom det är inte bara ridningen man ska gå efter! du måste trivas med hästen ifrån marken också (:
Provrid gärna hästen flera gånger! Rid ut, var i paddock osv.. och bestämmer du dig för köp så be att få ha hästen på prov c:a 1 månad .. då har du mer tid att lära känna hästen och se om det verkligen är rätt häst!
Det ända du behöver ha med dig till provridningen är hjälmen och ev. väst. Lycka till!

Hej!

Jag vet inte om mitt råd är redan tänkt på, men ett råd är att låta ägaren själv
rida hästen först i både dressyr, hoppning och alla gångarter så
att du ser hur hästen går.
Sen är det ju olika hur man rider också, du kanske rider bättre än
ägaren osv, men det är ändå bra att se från marken. Det är ett tips! :-)

Hoppas allt går bra med den nya hästen!!

Mvh

Du har fått många bra tips redan och här kommer några till.

Det är lättare att hitta rätt häst om man har specificerat vad det är man vill göra med hästen. Vad bör den kunna för att ni ska ha möjlighet att göra det du vill? Vilket temperament bör den ha för att passa dig osv? Det blir lättare att sålla bland annonserna om man har dessa saker klart för sig redan innan.

När det gäller ekonomin så kan jag tipsa om att lägga på mer pengar än vad ni tror att det kommer kosta. Det går nämligen åt mer än vad man tror :angel:. Det kan vara allt från veterinärbesök för att hästen fått ett sår till att ny sadel behöver provas ut.

Lycka till!

När det gäller försäkring vill jag säga att i stället för att leta reda på en egen ät det mycket bättre att ta över den som hästen eventuellt redan har. Det är det minst riskabla alternativet för framtiden. Byter man bolag finna alltid risken att man kan bli stående utan giltig försäkring om bolaget kan hänvisa till att felet fanns innan den började. Tyvärr många som gått på den niten och stått där utan giltig försäkring på sin nya häst.

Hej igen alla snälla som har gett mig så bra tips och råd! Jag tar till mig alla och dom kommer hjälpa mig och min familj mycket tror jag :D tack så mycket allihopa! Det är så lätt att man glömmer viktiga saker, nåt som inte är speciellt bra när man ska köpa en fyrfota vän som kräver både tid och pengar :D

Ta alltid med dig en kunnig person! Till exempel din tränare, han/hon känner dig som person och ryttare, och har förmodligen en mer objektiv syn på häst än vad du har. Låt gärna din tränare sitta upp på hästen och känna på den, framför allt om hästen verkar ha ganska mycket temperament. Då kan denne lättare avgöra hur mycket jobb det kan innebära för dig., och rid själv hästen inför tränaren, så du kan få input på hur du ska gå till väga med just den här hästen. :)

Utrustning köper man gärna på sig massor av, även om man inte behöver allt :)

Tips på vad jag tycker behövs:

Sadel (viktigt!) Ska passa dig och hästen, det är värt att lägga tid och pengar på en bra sadel.
Träns
Ev. benskydd
Schabrak. 2-3 räcker till en början, du kommer säkert samla på dej efterhand
Borstar
Grimmor, gärna två ifall en går sönder. En i läder att ha i transporten.
Grimskaft
Longerlina
Putsgrejer
Håltång
En bra sax
Stallboken! Perfekt att samla telnr, skriva hur man rider osv
En rulle silvertejp - bra till mycket!

Täcken: ev flugtäcke, flugspray och flughuva inför sommaren, två regntäcken, ylle och/eller fleecetäcke. Sen till vintern ett-två tjockare täcken och ev ridtäcke och broddsaker.

Transportskydd om hästen brukar ha det, stallbandage om du ska träna hårt.

Tips är att köpa begagnade grejer om du hittar, sparar mycket pengar vilket kan vara skönt om man ska köpa all utrustning på en gång.

Jag har säkert glömt något, men hoppas det hjälper till lite iaf!

Hejhej! Vad kul att det äntligen är dags för hästköp :D
Det första är (som redan sagts, men det skadar inte att ta't igen ;)) att du ska ha med dig en med ett riktigt "hästöga"! En erfaren hästmänniska som kan hjälpa dig. Kanske en ridlärare/tränare från ridskolan du känner dig trygg med?
Kommer själv nämligen från en familj som inte kan någonting alls om hästar & jag är såå tacksam över att jag fick den seriösa hjälpen av en jag red för när jag var yngre... :)

Sedan är det ju försäkring som det också redan har skrivits om, men ja...
Jag har agria på både häst & hund & tycker att dom är utmärkta.
Ring & prata med ditt närmsta ombud :)

& vid provridning; var kräsen! Det ska kännas helt, helt rätt
& be gärna att få komma & provrida ytterligare en gång...
Prova hästen både på ridbana & i skogen! & fråga gärna mycket om hästen.
Bakgrund osv... kolla temperament & agerande i de situationer som går när man är på besök.

Foder är ju också en grej du antingen kan ta med köparen eller om du vill höra med en som kan köra en foderstatsberäkning.

& ekonomiskt sätt så ja... det är ju dyrt att ha häst, men det behöver inte alltid vara det dyraste som är det bästa för just din :) Det är ju olika från häst till häst med mycket... t.ex med foder kan du ju passa på om det finns erbjudanden i hästshopar runt dig, eller åka till Ullared & shoppa smågrejer som f*n, så man har iaf något om det skulle krisa :idea:

Lycka till! :D:D

Nu skriver jag ett tack till er tre som skrivit här senast, det är jättebra att ni lixom fyller på med saker som andra glömt elr som ni anser är viktigt osv.. Ikväll ska jag dra med mig mammsen till datorn så hon får läsa den här tråden, hon lät mkt intresserad då det kommer bli hon som tar det mesta ekonomiska. Jag vill fråga er, eftersom många säger att sadeln är det man i princip ska lägga mest tid och pengar på så att den blir perfekt för en själv och hästen. Min fråga är då; vilken sadel skulle ni rekomendera? Är en begangnad sadel som använts ytterst lite okej att köpa elr blir den så formad efter hästen den legat på innan att det kan bli superfel? Jag har hört att det kan gå åt skogen men jag har också hört att det kan gå bra och att man sparar pengar på det. Eller, är en billigare ny sadel bättre att börja med istället för det första alternativet? Jag inser ju att det allra bästa, vilket ni redan påpekat är att lägga en ganska rejäl summa för att få en bra sadel och det tänker jag absolut göra om majoriteten säger det.. och!Hur mycket kostar en bra sadel egentligen?
Jag blir jätteglad för svar! :D

En bra sadel är en sadel som passar hästen. Det kan vara en begagnad Stübben för 2500 kr, eller en Amerigo för 22 000 kr. Att lägga på en sadel som inte passar blir dyrt i längden, veterinärräkningen när hästen är halt och har ont i ryggen brukar inte vara billig.

Kan man inte själv avgöra ryggform, rörelsemönster och passform så bör man anlita en bra sadelutprovare som hjälper en att hitta rätt sadel. Det är också viktigt att den passar ryttaren, sitter man fel blir hästen felbelastad.

jag tycker att man ska rida hästen flera gånger innan man bestämmer att man ska köpa hästen och det är också bra om man kan få ha den på prov i några veckor så att man får den perfekta pållen :D

Tack för ditt svar! Naturligtvis är passformen det viktigaste. :)

Ja, det tror jag också är bra. Så att det verkligen blir rätt :)

Ta över den försäkring som finns. Byt inte försäkringsbolag. Skulle ni hitta något fel på hästen som fanns innan bytet,står inte försbolaget för det om ni bytt. Vet flera (inklusive mig själv) som råkat illa ut.

du har fått väldigt många bra tips, men jag har inte sett att någon nämnt besiktning (ber om ursäkt om jag är blind och missat :D). kan ju vara bra att besikta hästen innan köp.
har själv inte gjort det då alla hästar vi haft varit så pass billiga samt att vi på den tiden (10 år sedan) aldrig hade hört talas om att man brukar veterinärbesikta hästar innan köp :crazy:.
men om du vill vara säker på att du köper en frisk häst är ju en besiktning helt klart att rekommendera :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 693
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Hej allihopa! Jag har sedan november 2019 haft ett enormt sug efter att köpa häst, men jag har alltid lyckats resonera mig själv att...
Svar
7
· Visningar
1 986
Senast: QueenLilith
·
Hästmänniskan Jag planerar att köpa häst eller ha en på foder om något år när jag fått lite mer ordning på min ekonomi. Jag har ridit i princip hela...
Svar
4
· Visningar
1 704
Senast: MiniLi
·
Skola & Jobb Hur ska jag hantera min kollega? För 6 veckor sedan började jag på ett nytt jobb. Jag fick dela rum med en man som verkade trevlig om...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
7 508
Senast: Stalone
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Reklamera häst