Inför eksem säsongen Islandshäst!

fettso

Trådstartare
Ja nu närmar sig knott peridoen åtminstone här i krokarna.

I år har jag bestämt mig för att verkligen få bukt med hennes eksem.

Så antingen blir det Ökozon(lutar åt det) eller Kortison spruta(var det va)?

Vilket är bäst?Är det stor risk för fång om man väljer sprutan?

Ska jag köpa stora eller lilla paketet med Ökozon?

Är det bara Manex som är återförsäljare på det?
Finns det ngt en veterinär kan ta hem som hjälper eksemet?Förutom
Kortison då och hur fungerar Kortisonet?
Ger man en spruta innan säsongen då eller?

Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Av mina veterinärer köpte jag förra året ett preparat som heter Killitch (tror jag), det var i alla fall att smörja med och den aktiva substansen är bensylbensoat. För först gången var min pålle i princip symptomfri:bump:
Problemet med exem är ju att det som funkar på en är verkningslöst på en annan, men det är mitt bästa tips i alla fall.

Du ska ha mången tack för tipset!:):bow:

Det känns ändå som att jag måste ha ngt att ge i maten också.. eller
spruta...

Min fick även ett preparat innehållande bakteriekultur och örter, för magen. Ett pulver som han fick i maten varje dag. Ska fortsätta med det iår också. Ger även det preparatet till de andra hästarna vid foderbyte/stress/mm eftersom det håller ordning på magen. Fungerar jättebra!

Jag har i några år nu kört med linfröolja varje dag året runt i förebyggande. Dessutom gav jag Probimin hela förra säsongen. Det bästa året hittills. Bara lite skorv under magen och mjällig i man och svans. Inga direkta sår, men de som blev läkte snabbt med lite Nylandersalva. Tidigare har det varit stora blödande sår i både man och svans. Avskrubbad man och de klassiska vågorna i mankammen. Ingen vacker syn direkt. Men i höstas var hela svansen kvar och manen var i stort sett helt utan klimärken. Vet man inte om att hon har eksem syns det inte.

Probimin är dyrt, men det hjälpte min häst i alla fall. Så det får bli samma kur i sommar.

Kortison skulle jag inte våga ge. Risken för biverkningar är för stora, (fång) och ingen garanti att det hjälper.

Självklart är min häst helt täckad från nos till svans dygnet runt hela säsongen. Hon kan få slippa det stundvis om det blåser mycket på dagen.
Även min andra häst som inte har eksem (ännu, islandsfödd) går med helt täcke och får även hon linfröolja året om. Ingen eksem ännu, peppar peppar.

Jag vet en som använder ökozon till sin exemhäst. Den är helt symptom fri när de använder de. De använder det lilla paketet.
Och ja de är manex som är försäljare till det.

Min fick även ett preparat innehållande bakteriekultur och örter, för magen. Ett pulver som han fick i maten varje dag. Ska fortsätta med det iår också. Ger även det preparatet till de andra hästarna vid foderbyte/stress/mm eftersom det håller ordning på magen. Fungerar jättebra!

Köpte du både smörjan+bakteriekulturen+örterna av veterinären?:)
Jag frågade distriktaren här men han visste inget.

Köpte du av Helsingborg?

Hittade detta på en sida där de säljer örter:

Islands hästar i Skåne som hade betydande sommar eksem. Tidigare måste de gå täckta för att inte exponeras för solljus, knott och mygg. De kliade sig i allafall. Nu kan de gå utan täcke hela sommaren och är i princip helt syptom fria. Deras ägare gav dem Hilton COOLER. Det gäller flera islänningar så ägaren är mycket nöjd.

Har du prövat Horsol och även Absorbine Ultra Shield samtidigt?

Jag gjorde det förra året på min islänning och så tar jag in på kvällen. Men har inget täcke. Och peppar, peppar min islänning kliade inte av sig manen eller svansen förra året. Det är ju kanon.
Kiselgur ger jag året om också. Vet inte om det är någon skillnad för det.

Hittade detta på en sida där de säljer örter:

Islands hästar i Skåne som hade betydande sommar eksem. Tidigare måste de gå täckta för att inte exponeras för solljus, knott och mygg. De kliade sig i allafall. Nu kan de gå utan täcke hela sommaren och är i princip helt syptom fria. Deras ägare gav dem Hilton COOLER. Det gäller flera islänningar så ägaren är mycket nöjd.

Dom örternar har jag prövat på min islänning. Blev ingen skillnad.

Jag kommer köpa Ökozon fast det lilla paketet till att börja med.:)

:laugh: Jättebra val, och börja så snart som möjligt så du håller ditt vackra sto fin hela sommaren. Ett tips, ge sprutan med 10 ml i munnen och sedan ger du fodertärningarna som "belöning". Min valack med grav eksem letar efter sprutan för han vet han får belöningen sen =) Likadant gjorde vi med hingsten som sades INTE kunna sprutas i munnen... men det går nu :p (Avmaskade honom med spruta förra veckan t.o.m:o). Jag hjälper gärna till om du undrar något. Moskitozonet kan du späda med ljummet vatten och sätta i "Ultra Shield" flaskor (de har så bra sprutgrej:D, kostar dock 249 för att köpa första flaskan förstås:crazy:). Våran valack fick behandlas med endast Kostmetozon till att börja med innan såren hade läkt, annars reagerade han på Moskitozonet. Men när såren var läkta så var det inga problem. Vi gasade även på för fullt med tärningar (6st) även om det var lite mulet på valacken och även drog upp mängden flytande till 20 ml. Tror de som är värst drabbade måste få lite mer än "normaldos". Vi använde täcke ganska mycket under de varma månaderna, men till hösten kunde vi ta av täcket veckovis utan reaktion. Hingsten betäckte sina ston utan täcke och utan att överhuvudtaget klia sig ett dugg..:laugh:

Jag är glad för din skull och jag hoppas verkligen att du blir lika lycklig som jag är och för att inte tala om våra vackra hästar som inte kommer ha ont längre... Lycka till!!

Tack:)
Tycker du jag ska köpa stora eller mellan förpackningen?

Beroende på hur mycket eksem du tycker hon har, men det är klart, det är ju bättre att ha mer hemma än att det plötsligt tar slut och det tar en vecka att få nytt per post.... Jag skulle nog köpa in mig på det stora, det håller ju att använda nästa år också... Vi köpte två stora paket och har massor av vissa preparat kvar och slut på andra, men som många säger är det ju lite trist att det inte går att köpa enstaka förpackningar när just "den" eller "den" tagit slut. Men jag har lagt in idén till manex att de ska starta någon sorts bytessight, där jag kan köpa/sälja de produkter jag behöver/inte behöver och på så vis kan man ju lägga pengarna för sålda preparat på ett nytt paket. Men detta är nog något i framtiden än så länge, tyvärr :grin:

Som sagt, jag skulle rek. dig att köpa stort paket på en gång, men det beror helt på hur man har det med ekonomin förstås.

//Malin

Senast ändrad av en moderator:

hejsan! lånar de här tråden lite, ökozon... någon som kan skicka mej hemsidan till försäljaren ? eller så?
jag har en isis med grymma exem (skap,mage,framben,man,svans,öron,under ögon,mellan kinder) och jag är villig att prova ALLT
har provat probemin, vita block m.m m.m och de ända som ja kan säga funkat någorlunda är Horsol +tvätta häst plus täcke ofta...
men blev nyfiken på ökozon.... funka de bra på era hästar?

min häst får fula stora kött sår på skapet... nån som har nå tips på hur man skyddar skapet ? funderade på att göra nån engångs"trosa" till honom i myggnät.. typ stringtrosa... hehe... men kom fram till att de blir allt för ohygieniskt även om ja byter en gång om dagen...

har provat en hel RAAAD med salvor... de ända som ja tycker funkar på den fronten är canoderm (hur den nu stavas) får av min mamma som hon får av läkaren för extrem torr hud.......

ha de bäst!

Låter som det vore våran valack.... Han bet sönder stora köttsår på skapet men ökozonet tar bort kliandet och därmed läker huden, ingen trosa behövs, tro mig, har även jag funderat på nåt sådant, även ett par "shorts" som jag kunde sätta på frambenen där han bet sönder sig också:crazy:

Men han blev så fin i sommar. Men till en sån här häst måste du nog gasa på som vi gjorde, med 20 ml flytande ökozon och 6 tärningar för det mesta varje dag.... i slutet av sommaren gav vi varannan till var tredje dag och då behövde han inget eksemtäcke, men man ska ju inte vara snabb att ta bort det, hellre låta det sitta kvar en tid och prova lite utan när det regnar eller dylikt. Jag köpte Bucashuvor med öron på granngården för 99-199 kr styck sedan köpte jag spillbitar från Boett som jag då sydde på ett "rör" fram över nosen som man fäster med karborrband(?) eller så så sydde jag in lös resår så han kunde tugga utan att det stramade, började med vanligt bommullstyg som jag mätte och sydde ihop under hakan, men på en trekant på ganaschen och mellan ganascherna var han sårig ändå. Men allt det här gick bort med Ökozon. Jag fick sitta klistrad vid symaskinen och laga täcken och huvuor förra året, detta året satt vi och prata strunt på balkongen istället. Jag tror jag fick laga ett täcke två gånger, men sen har det inte varit mer. Boetts är ju klart bätte än då jag provat. Kostar lite mer men attans va bra dom är!!!

Det ÄR jobb i början, lättast är om man gör upp ett fyra veckors schema och lägger upp det framför sig, då blir det lättare att komma ihåg vad man gjort och När man ska göra nästa sak. När man ser resultaten kan man gråta av lycka... Jag kommer sätta på täcke och min specialhuva även i år, för att skydda dom mot solen som faktiskt steker rätt rejält nu på sistone...

Jag pm'ar dig om deras hemsida. Hoppas du ger det en chans, undrar du över något står jag gärna till tjänst.

//Malin B

Jag har en fråga.. Köpte islandshäst nu för drygt 2 veckor sedan. Svenskfödd. Svansen såg ut som om hon hon hade kliat lite överst, och lyfter man på manen ser det ut som om hon även kan ha skavt av lite där. Bör jag köpa ett exemtäckte till henne och behandla henne som en exemhäst? De sade bestämt att hon inte hade exem när jag frågade om svansen. Jag såg inte manen förren hon kommit hem eftersom det enbart är på undersidan av manen.
Eller räcker det att vara mycket noga med typ Ultrashield, switch, tvätta mm? Funderar även på att ge linfröolja.

Du bör nog snarare kolla hur det ser ut på parasitsidan i form av mask.

Okej.. Hur tänker du då?
Låter lite okunnig här men lika bra o fråga.. Får ta ett träckprov kanske..

Vi har ju insekter(knott) större delen av året här där vi bor.:(

Ända fram i December flög dom små :devil:asen omkring.

Ska jag börja redan i Mars?April?
Vill verkligen vara på den säkra sidan så att säga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka