Inför eksem säsongen Islandshäst!

Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Det vet väl varken du eller jag, egentligen??? Jag har tre helt olika hästar och alla har svarat perfekt på medlet, men däremot har jag fått ändra mängden för de värst drabbade.

Jag får för mig att folk följer måtten slaviskt och därefter dömer produkten. Att vara öppen för små ändringar tänker man inte på, utan förkastar det och säger det inte fungerar... (jag höll på att göra så också och jag är sååå glad att jag tog kontakt med återförsäljaren innan jag förkastade produkten)

Som medicin för oss människor, vi får olika dos för olika människor, så ser jag det.

Att det inte går att köpa enstaka produkter styckevis är oerhört tråkigt och det tycker även återförsäljarna, men reglerna kommer från tillverkarna och man kan ju inget annat göra än att följa reglerna, eller hur?

Tänk om Jag hade uppfunnit botemedel mot eksem!!! Jag skulle trots min snällhet och kärleksfulla sätt till medmänniskor och djur ALDRIG ge det gratis till folk och folk skulle ALDRIG ge det till mig gratis för att jag är snäll eller de tycker synd om mina hästar...

Alla finner sätt att tjäna pengar. Hur ser man på veterinärena som faktiskt tar betalt för att laga trasiga djur... Har man inga pengar får man ingen behandling, då får djuret dö... det är väl hemskare, än att tjäna pengar på att sälja produkter för lindring av eksem?? Det är ju inte billigt att longera häst inför veterinär... 800 + moms fick jag betala sist och då stod veterinären och tittade medan jag longerade... Det kallar jag för att pressa pengar av folk, men o andra sidan ska vi väl ha försäkring och det är ju jättebilligt, ännu ett sätt att tjäna pengar på folk... så dumt:devil:!!

Som medicin för oss människor, vi får olika dos för olika människor, så ser jag det.

Och jag ser även ett annat scenario, nämligen att på vissa människor hjälper inte DEN medicinen utan man får prova något annat.

Som den betraktare jag är, så har inte det här funkat på alla hästar trots att de befunnit sig i samma miljö och trots att ägaren faktiskt förbrukat långt mycket mer än vad rekommenderat intag har varit och då på inrådan av ÅF.

Så jag måste hålla med Alexandra, det hjälper helt enkelt inte på alla hästar eller menar du att detta är det ultimata eksem medlet och ägaren har helt enkelt varit slarvig?

hejsan! lånar de här tråden lite, ökozon... någon som kan skicka mej hemsidan till försäljaren ? eller så?
jag har en isis med grymma exem (skap,mage,framben,man,svans,öron,under ögon,mellan kinder) och jag är villig att prova ALLT
har provat probemin, vita block m.m m.m och de ända som ja kan säga funkat någorlunda är Horsol +tvätta häst plus täcke ofta...
men blev nyfiken på ökozon.... funka de bra på era hästar?

min häst får fula stora kött sår på skapet... nån som har nå tips på hur man skyddar skapet ? funderade på att göra nån engångs"trosa" till honom i myggnät.. typ stringtrosa... hehe... men kom fram till att de blir allt för ohygieniskt även om ja byter en gång om dagen...

har provat en hel RAAAD med salvor... de ända som ja tycker funkar på den fronten är canoderm (hur den nu stavas) får av min mamma som hon får av läkaren för extrem torr hud.......

ha de bäst!

På skapet smörjer jag med Tjärsalvan. Och då kletar jag in väldigt mycket varje morgon. Så att insekterna inte kommer åt :devil: Det brukar hjälpa oss ialla fall. Ok dessutom någon slags myggspray förstås.

Det vet väl varken du eller jag, egentligen??? Jag har tre helt olika hästar och alla har svarat perfekt på medlet, men däremot har jag fått ändra mängden för de värst drabbade.

--

Tänk om Jag hade uppfunnit botemedel mot eksem!!! Jag skulle trots min snällhet och kärleksfulla sätt till medmänniskor och djur ALDRIG ge det gratis till folk och folk skulle ALDRIG ge det till mig gratis för att jag är snäll eller de tycker synd om mina hästar...

Alla finner sätt att tjäna pengar. Hur ser man på veterinärena som faktiskt tar betalt för att laga trasiga djur... Har man inga pengar får man ingen behandling, då får djuret dö... det är väl hemskare, än att tjäna pengar på att sälja produkter för lindring av eksem?? Det är ju inte billigt att longera häst inför veterinär... 800 + moms fick jag betala sist och då stod veterinären och tittade medan jag longerade... Det kallar jag för att pressa pengar av folk, men o andra sidan ska vi väl ha försäkring och det är ju jättebilligt, ännu ett sätt att tjäna pengar på folk... så dumt:devil:!!

Tja, du menar att de djurägare som provat, gett sin ponny dubbla dosen man utan effekt, de har bara gett 'fel dos'? Troligt värre..

Det är väl LIKA illa om du ska tjäna pengar på ditt eksemmedel som om ägaren inte har råd med det leder till att hästen får tas bort för sitt eksem, som att veterinärerna kräver betalt för sin insats, och har äg inte råd kan enda alt vara att ta bort djuret. Vari ligger skillnaden menar du?

Sen ser jag inget fel i att folk har vinstdrivande verksamheter, men det är en helt annan sak att ta ut ÖVERPRIS för ngt. Och sett till ingredienser och framställningskostnad anser jag det tas ut överpris för Ökozon.

Om man brydde sig om HÄSTARNA i första hand skulle man pressa priset så långt det var möjligt, så skeptikerna provade. Det skulle ju skeptikernas hästar vinna på enligt ditt (fanatiska) resonemang..

Sen är tre hästar ett ganska dåligt statistiskt underlag..

Men givetvis är det ju hästar som faller ur detta resonemang, givetvis!! Att säga att alla blir bra av Ökozon är ju naivt, men det är nog väldigt många som följer normaldos slaviskt som jag skrev i tidigare inlägg och pga detta inte får rätt dos som deras häst egentligen skulle behövt. Så om fallet ovan där det inte hjälpte med dubbel dos, kanske bäst skulle behöva somna in rent realistiskt, eller fungerar jättebra med linolja...:grin:

Men att bara för envisheten skull låta bli att prova produkten och förkasta den för att "den" eller "den" personen sa att det inte var bra, det tycker jag är tråkigt, framförallt för hästens skull. Tid är pengar och har man all tid i världen kan man ju få hålla på att räkna allt hästen får i sig och därtill smörja hästen två till tre gånger om dagen, sy täcken som har blivit sönderkliade, schamponera hästen minst en gång i veckan, spraya myggmedel och ta in och ut vid myggtider... Har man den tiden och hästen håller sig bra, så är ju det jättebra och då behöver man ju inte gnälla.

Men att säga att eksemhäst är jobbigt och besvärligt och sen inte överhuvudtaget ens vilja prova ökozon för att det är för dyrt, tänker jag inte svälja, eller att anklaga återförsäljarna/tillverkarna för att kunna leva på sitt preparat som säkert kostat en hel del att överhuvudtaget få fram till marknaden?? Jag är ju inte återförsäljare av denna produkt, jag är en konsumet av denna och trots att jag själv bara har ynka 3 hästar som är besvärsfria med ökozon så vet jag hur många som helst ytterligare som svarat bra på det och det verkar ju som ni har vänner som ändå köper prylarna och då är det väl ett tydligt bevis på att det fungerar överlag, eller?? En produkt som inte fungerar försvinner ur marknaden förr eller senare och Ökozon har ju sålts i årtionden och än har jag bara hört enstaka som inte varit nöjda, och några av de har följt instruktionerna och säger att det inte fungerar... jo, just det.... Att säga att de slarvar är fult tycker jag, det du putte_nutte insinuerade att jag menade, okunnighet är inte slarv...:mad:

Så vi är nu överens om det jag sa från början - att du är medveten om det faktum att Ökozon INTE hjälper alla eksemhästar, tyvärr?

Det jävliga med eksem är ju som HH beskrev, att det som hjälper en häst är resultatslöst på en annan, och vice versa. Haken är också att för varje misslyckat test, har hästen lidit ytterligare ett tag, eller blivit ytterligare lite sämre.

Och när man provat sjuttiofjorton saker som inte fungerar, och vet att nästa grej är typ 50-50 att det fungerar, men det kostar X tusen. Ja då anser jag inte du ska hacka på den djurägare som tar till de BEPROÖVADE, BEVISADE sätt som finns att lindra för hästen, och om det inte ger hästen tillräckligt med lindring för att uppfylla djurskyddskraven, låter hästen somna.

De enda bevisade sätt som att minska lidandet finns är fysiskt skydd - dvs eksemtäcke, samt installning under den period då knotten är som värst, dvs gryning och skymning. Och kortison, men kortisoninjektioner för att hålla en eksemhäst är jag kluven till, och det är bara att behandla/ta bort symptomen.

I övrigt så av alla smörjor och så vidare finns det tyvärr inget med dokumenterat bevisad effekt för samtliga hästar. Jag lägger hellre 4000 kr på att köpa nya eksemtäcken, än att prova något som det är lotteriodds på om det fungerar. Är det ett mer moderat pris kan jag tänka mig att prova även om det är tveksamma odds. Hade jag 4000 kr att kasta bort, utan att det märktes, hade jag provat Ö med. Men nu är ekonomin inte sådan, och då lägger jag de 4 tusen på beprövade saker.

Jag resonerar för övrigt exakt likadant när det gäller mig själv. Säg att jag skulle ha problem med akne. Där är det också så att det som hjälper en av de receptfria mer kosmetiska produkterna inte hjälper en annan. Men sålänge priset är moderat kan jag ju prova, men jag skulle inte lägga 2000 kr på någonting som hade 50-50 chans, utan då istället gå till läkaren och lägga pengarna på det. För det är mer beprövat.

I övrigt läser du tidvis inlägg som fan läser bibeln. Om jag hittade ett BOTEMEDEL mot eksem, som gör 75% av alla hästar som får det helt besvärsfria. Det kostar exakt 100 kr att tillverka en säsongsförbrukning. Visst har jag fått lägga ner tid osv på att få fram rätt formula, göra reklam och förpackningar etc - men anser du då det är korrekt att jag tar 6 000 kr för en säsongsförbrukning om verklig kostnad inkl allt är 500 kr. Allt över 500 kr är ren vinst. Är det okej, för jag vill ju givetvis 'göra vinst'? Dessutom så i en säsongsförbrukning kommer jag att se till att en av produkterna inte räcker säsongen ut, men enbart sälja sakerna i paket, ej styckesvis.
Jag anser att i exemplet ovan är ett försäljningspris på 1500 kr betydligt mer rimligt. Det är ett påslag på 200%.

Alla summor är påhittade, men DÄR har du det jag anser Ökozon gör, tar ut ett fruktansvärt överpris, och dessutom har en försäljningsstrategi som är rent vedevärdig. De VET att vissa av produkterna tar slut fortare än andra, och att folk måste köpa ett helt paket till för att komma åt det. Man kommer aldrig ikapp heller, hur många paket du än köper kommer du alltid ha 'för mycket' av vissa grejer men ha för lite av andra.

Och det kostar INTE skjortan att producera rent tillverknings och råvarumässigt en produkt innehållande:

Råvaruinnehåll:
Majs, vete, veegluten, malda majsgroddar, vetemjöl, johannisbröd, asiatiskt vete, sojabönor, kalciumkarbonat, majsglutenfoder, vetekli, peruansk plantbark, vitlök, lök

alt

Örtsaft, fruktättika, alkohol , honung, vitlök

I det lilla paket ingår 1 l flytande. I normaldos så:
Första fyra veckorna går det åt 210 ml. 1000 - 210 = 790 ml kvar. 20 ml/vecka sen = det räcker i 40 veckor. Det räcker ju hela säsongen.

Samtidigt, så alla som smort någon häst med någonting vet vilket antal flaskor man tar sig igenom på en sommar. I lilla paketet skickas det med 0.5 liter smörja soms ka smörjas på varje dag. Hur stor är oddsen att det ens på en minishettis räcker i 40 veckor?

Eller att 0,2 liter shampoo räcker för bad varje vecka i 7 månader. Om vi enkelt räknar med att alla månader har 4 veckor, så blir det 28 bad. 200 ml/28 = 7 ml/bad. Har du kollat hur mycket sju milliliter är, eller försökt shamponera en hel häst/ponny från topp till tå med sju milliliter shampo? Det ingår dessutom inte mer shampo i det stora paketet.

Eftersom du inte kan köpa löst, så säg Ökozon fungerar, men du får slut på shampo, då får du hosta upp minst 2300 kr för att köpa 0,2 liter shampo till. Du kommer bada i flytande ökozon som du inte hinner göra av med, medan det inte räcker med shampoo och smörja.

Anser du på fullt allvar att detta är en rimlig försäljningsstrategi från tillverkaren?

Här är det ibland du som läser bibeln.....

Jag har skrivit att jag inte är så förtjust i att det säljs i paket, men det är vad dom har beslutat och eftersom jag använt preparaten till tre hästar och alla tre har olika eksemtendenser så ser jag bredden på användningen. Schampot är otroligt drygt och man ska inte schamponera hela hästen, har du läst bruksanvisningen? Nu tar den där futtiga flaskan slut på en gång för oss alla som använt oss av Proben i "dunkformat"....:grin:

Men jag motsätter definitivt dig när du nämner 50-50, det är absolut inte bara 50% chans att det fungerar, mer åt 80-90% och då beroende om man följer måtten slaviskt eller ej. Trots att det inte är dokumenterat eller beprövat (MYCKET synd tycker jag), har jag ännu inte pratat med någon som haft häst det inte fungarat på, förrutom enstaka som faktiskt följt måtten slaviskt och sedan kastat bort produkten för de inte trott de fungerat. Sen finns det säkert massor där ute som pga priset och det du säger, det du TROR, att det är 50% chans att det fungerar.... Då tvekar folk, men så är det ju inte.. Det är ju därför jag fortfarande diskuterar här i tråden.. Varför vill man inte förstå att det, läs ordagrant, fungerar för DE FLESTA hästar, och då menar jag inte 50% chans utan mer att det är FÅ som faller bort och kanske har de något annat i kroppen som inte är helt ok, vem vet?

Det är ju för att jag tidigare lyssnat på tveksamheter som jag varit snål i mitt tankesätt och därför hellre provat med andra produkter, läs tidigare inlägg, och det är SYND att mina hästar lidit HELT i onödan när jag som du skriver provat det ena, dels det andra, för att komma undan billigare än med ökozon.

Jag skriver än en gång, visst är det tråkigt att det säljs i paket, men att som du föreställer detta,undrar jag om du varit med i en produktion av någon produkt överhuvudtaget, ditt utlägg var ju löjligt... Om det ändå var så lätt att tjäna pengar??? Produktionen från sådd till färdig produkt är så fruktansvärt mer kostsamt än du ponerar här i ditt inlägg...

Och Appropå eksemtäcken, det här var intressant? Har du någon länk till dokumentationen att eksemtäcke hjälper ALLA hästar? Eller faller några ur där med? 50-50 ? Jag har använt div olika eksemtäcken innan användningen av Ö (Tack för förkortningen:p) och jag har suttit som jag skrev innan och sytt täcken MINST en gång i veckan och då har det varit både billigare och dyrare sorter. Efter andvändande av Ö, har jag sytt två täcken 1 gång, i början av sommaren sen inge mer... och då går mina hästar ute DYGNET RUNT och i ett ganska knottberikat område(vet fler som gör som jag och med samma reslutat).

Innan Ö, kliade två av hästarna av sig manen om jag tog in dom på box(trots eksemtäcke= mer att sy), så det har aldrig varit ett alternativ, men de har ju alltid haft ett bra vindskydd förstås. Det skulle också vara beprövat? Stämmer inte för ALLA...

Så att lägga ner de 3700 ett paket kostar är löjligt med den TIDEN jag fått spendera med att laga täcken, schamponera hästarna minst en gång i veckan, smörja hästen flera gånger om dagen och trots detta sett den plågas av knotten, bitit sönder hela skapet trots Tjärsalva, skillingaryd, Nylanders mfl

Med ökozon slutade han klia sig?? Hur förklarar du det?

Senast ändrad av en moderator:

Jag har knappast insinuerat något alls, jag ställer en fråga till dig baserad på rekommendation av ÅF. Jag frågar dig om då resultatet blir, vad ska man tolka det som då. Framgår det tydligare nu att det inte är en insinuation.

Sen tittar jag på Alexandras uträkning och inser snabbt att detta kan bli hur dyrt som helst, speciellt om dosen ska ökas till det dubbla mot rekommendation det ökar även min förståelse för att vissa produkter bör alltså ta slut väldigt snabbt och att det sen medför ett krav på nytt inköp för att fullfölja behandlingen.

Nu börjar jag uppfatta dig som en ÅF, och det verkar ju till trots som att kunderna har ett annat önskemål än vad leverantören uppfyller. Som ÅF bör det ju finnas ett ansvar att förmedla vidare kundernas önskemål, det är ju ett sätt för leverantören att kunna utveckla sin verksamhet.

Sen måste det ju vara plånboken som styr, jag kan inte se att det är ett problem att köpa Ökoson från annat håll om priset är rätt. Man kan väl få hjälp även från den ÅF, eller menar du att det bara är här i Sverige som man kan få support på sin inköpa produkt?

Schampot är otroligt drygt och man ska inte schamponera hela hästen, har du läst bruksanvisningen? Nu tar den där futtiga flaskan slut på en gång för oss alla som använt oss av Proben i "dunkformat"....:grin:

Ur bruksanvisningen:

Inled kuren med att tvätta hästen grundligt med Schampozon.

Sen står det iofs inte att det behöver upprepas, men vi som varit med vet ju att det är täta bad som gäller för eksemhästarna. Visst det kanske går att göra med ett vanligt shampoo och få samma effekt, men då kan man undra vad man ska med Ökozon till övht då?

Men jag motsätter definitivt dig när du nämner 50-50, det är absolut inte bara 50% chans att det fungerar, mer åt 80-90% och då beroende om man följer måtten slaviskt eller ej. Trots att det inte är dokumenterat eller beprövat (MYCKET synd tycker jag), har jag ännu inte pratat med någon som haft häst det inte fungarat på, förrutom enstaka som faktiskt följt måtten slaviskt och sedan kastat bort produkten för de inte trott de fungerat.

Och jag, som förra året GRUNDLIGT kollade upp folks erfarenheter, insåg snabbt att det var ungefär 50 - 50 (kan ju varit 45 - 55 eller 40 - 60 med) ang vad folk hade för erfarenheter. De som var nöjda var VÄLDIGT nöjda, och var ungefär hälften, den andra halvan var tyvärr inte nöjda då det inte gett NÅGON effekt alls.

Sen omd e 'slaviskt' följt bruksanv eller ej kan jag inte uttala mig om i samtliga fall, men det fanns flera fall där de dubblat doserna utan resultat.

läs ordagrant, fungerar för DE FLESTA hästar, och då menar jag inte 50% chans utan mer att det är FÅ som faller bort och kanske har de något annat i kroppen som inte är helt ok, vem vet?

Eftersom JAG efter att ha googlat i snudd på en vecka i sträck och läst folks erfarenheter, frågat i bekantskapskretsen, frågat i islandsforum etc insett att det finns ungefär lika många det fungerat för, som det inte gjort det för. Rör sig totalt om 200 - 250 hästar. Så, det är SKITSNACK att de fungerar på sisådär 90%.

Jag skriver än en gång, visst är det tråkigt att det säljs i paket, men att som du föreställer detta,undrar jag om du varit med i en produktion av någon produkt överhuvudtaget, ditt utlägg var ju löjligt... Om det ändå var så lätt att tjäna pengar??? Produktionen från sådd till färdig produkt är så fruktansvärt mer kostsamt än du ponerar här i ditt inlägg...

Du missade raden med påhittade summor? Dessutom så sist jag kollade så odlade manex inte, och grossistpriset för ingredienserna är LÅGT.

Och Appropå eksemtäcken, det här var intressant? Har du någon länk till dokumentationen att eksemtäcke hjälper ALLA hästar? Eller faller några ur där med? 50-50 ?

Eksemtäcken lindrar garanterat ja. Dock inte nödvändigtvis så hästen är besvärsfri. Men att förhindra att knotten kan bita, är det enda där man kan vara säker på att ha NÅGON effekt garanterat. Sen, vissa klarar sig med bara täcke och inget annat, andra kliar mindre med täcke men fortfarande alldeles för mycket och långt över godtagbar nivå.

Jag har använt div olika eksemtäcken innan användningen av Ö (Tack för förkortningen:p) och jag har suttit som jag skrev innan och sytt täcken MINST en gång i veckan och då har det varit både billigare och dyrare sorter. Efter andvändande av Ö, har jag sytt två täcken 1 gång, i början av sommaren sen inge mer... och då går mina hästar ute DYGNET RUNT och i ett ganska knottberikat område(vet fler som gör som jag och med samma reslutat).

Tja, jag sydde inte speciellt mycket i somras heller. Skogshage, där herrn kliade av kvistar så de blev vassa och kliade på. Att jag inte fick sy täcken säger dock tyvärr inte mer än att han inte kliade sönder täcket, han kliade fortfarande mer än jag 'mår bra' av. Han har lindrigt eksem, jag skulle inte stå ut med att leva med en med gravt eksem.

Med ökozon slutade han klia sig?? Hur förklarar du det

Mycket enkelt, Ökozon hjälpte DIN häst. Vilket är kanonbra. Men tyvärr finns det hästar/ponnyer Ökozon INTE hjälper alls på.

Alexandra och Putte-nutte. Är ni möjligtvis ÅF av Bojs linfröolja. Eller säljer ni täcken?

Alexandra, du kollade upp folks erfarenheter grundligt? Har du någon rapport du kan skicka till den tyska tillverkaren så skulle de säkert bli grymt imponerade. Jag lovar att du slår deras egna undersökningar med hästlängder :). Nej, tacka vet jag google, det är ett analysverktyg av klass.

Och tror du verkligen att återförsäljaren odlar? HAHAHA
:banana::banana::banana::banana::idea::idea::eek:

Alexandra och Putte-nutte. Är ni möjligtvis ÅF av Bojs linfröolja. Eller säljer ni täcken?

Alexandra, du kollade upp folks erfarenheter grundligt? Har du någon rapport du kan skicka till den tyska tillverkaren så skulle de säkert bli grymt imponerade. Jag lovar att du slår deras egna undersökningar med hästlängder :). Nej, tacka vet jag google, det är ett analysverktyg av klass.

Och tror du verkligen att återförsäljaren odlar? HAHAHA
:banana::banana::banana::banana::idea::idea::eek:

Inte ÅF av någonting alls.

Och du skrev: Produktionen från sådd till färdig produkt är så fruktansvärt mer kostsamt än du ponerar här i ditt inlägg... Jag svarade med att de odlar inte själv, och grossistpriset är lågt på samtliga ingredienser, det är billiga ingredienser.

Jag skulle kunna göra den där ökozonen hemma i köket för en spottstyver av vad de tar för den, om jag bara visste proportionerna. Till och med JAG kan köpa ingredienserna, billigt. Som simpel privatperson utan möjlighet att köpa i bulk.

Jag kollade upp erfarenheterna grundligt ja. Det finns ingen vetenskaplig eller kontrollerad studie på Ökozon ALLS. Varken gjord av tillverkaren eller annan. Så - källhänvisning ang 'deras egna undersökningar'

Jag kollar upp allt grundligt, speciellt när det handlar om något som innehåller saker som i sig saknar verksam substans. Nog kan det hjälpa ändå, men det vill jag ha referenser till först i sådana fall.

Förglöm inte att veterinärmedicinen forskar och kämpar och försöker för att hitta någonting som kan hjälpa eksemhästarna. Ett preparat med den verksamhet du drömmer om att Ökozon har hade slagit igenom STORT, patenterats, rek av veterinärer världen över osv.

Linfröolja saknar dokumenterad effekt, de studier som gjorts är inte på linfröOLJA. Därmed inte sagt det inte kan fungera för det. Jag är i grunden lika skeptisk, på samma anledningar, att prova linfröolja som Ökozon. Skillnaden är att om linfröoljan är verkningslös, så har man inte ruinerats sig komplett. Så jag provar hellre linfröoljan, där det finns studier som iaf ger en rimlig, teoretisk möjlighet som stöder att det skulle kunna ha effekt.

Så, det är SKITSNACK att de fungerar på sisådär 90%.

Menar du helt rätt upp och ner att mina erfarenheter av, dels mina egna hästar, och dels andra som jag känner till, är skitsnack?? Det du skriver är att jag snackar skit???? Uj uj uj....:eek::mad:

Men att förhindra att knotten kan bita, är det enda där man kan vara säker på att ha NÅGON effekt garanterat.

Men om du läser från trådens början har jag och en till erfarenheten av att eksemtäcke inte räcker till, då GRAVT eksem går på skapet och på frambenen, inte bara man och svans, vilket jag skulle säga är eksem av lindrig art!

Tja, jag sydde inte speciellt mycket i somras heller. Skogshage, där herrn kliade av kvistar så de blev vassa och kliade på. Att jag inte fick sy täcken säger dock tyvärr inte mer än att han inte kliade sönder täcket, han kliade fortfarande mer än jag 'mår bra' av. Han har lindrigt eksem, jag skulle inte stå ut med att leva med en med gravt eksem.
Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, jag kan ta din häst och behandla h*n med Ökozon och så får vi se om det hjälper eller ej. Jag skulle var den första att erkänna om det visar sig att det inte fungerar.... Jag betalar för Ö-behandlingen... och för att påminna ER så betalar jag ur EGEN ficka och är alltså INTE återförsäljare. MEN... Fungerar det, så betalar Ni mig det hästen har kostat i uppstallning och behandlingskostnad + Ö-preparatet som inhandlats åt just DIN häst.

Jag har ännu inte fått ett enda PM eller mail ang. detta och då är det ett ruggigt bra erbjudande, eller hur eftersom det är ett himla gnäll här på att det kostar så mycket...:confused:

Mycket enkelt, Ökozon hjälpte DIN häst. Vilket är kanonbra. Men tyvärr finns det hästar/ponnyer Ökozon INTE hjälper alls på.
MINA ALLA TRE eksemhästar vill jag påminna dig om. Ponnyer kan jag inte uttala mig om, men där kan du kanske komma med dina erfarenheter, inte bara ett uttalande om en grundlig undersökning. Mig har du ju inte tagit kontakt med och surfar man en vecka på google borde mitt namn dyka upp då jag hyllar Ökozon som det vore gud själv :angel::D Då kan den inte ha varit sååå grundlig??

Ö är guds gåva till både mig och mina hästar, varför skulle jag inte förmedla denna glädje till andra?? Varför vara så skeptisk när det finns folk som det förändrar livet på? Låter man bli att försöka, har man missat en så stor möjlighet.

Återigen, jag sover gott om nätterna för jag vet att mina hästar inte mår dåligt längre, det är värt varenda krona spenderad på Ö.

KL
Jag har i ärlighetens namn inte stött på ngn som säger sig haft bättre effekt av Ökozon än av ett insektsrepellerande medel (där en liter för ett par 100lappar räcker flera år åt en häst) och vanlig mjukgörande salva.

Det är möjligt att något i Ökozon är insektsrepellerande. Tyvärr finns det ingen fullständig förteckning över innehållet, vilket strider mot regelverket för både foder, livsmedel eller naturmedel.

Det finns en tysk avhandling som testat om Ökozon minskar den allergisk reaktionen. Det gjorde den inte. (Bruennlein, Hannover 2001). Därmed inte sagt att det inte kan innehålla effektiva insektsrepellanter och mjukgörande medel. Men oförskämt dyra sådana. HH

Menar du helt rätt upp och ner att mina erfarenheter av, dels mina egna hästar, och dels andra som jag känner till, är skitsnack?? Det du skriver är att jag snackar skit:???? Uj uj uj....:eek::mad

Nej, jag menar att ditt statistiska underlag är för litet. Och en enkel googling bevisar att om man kikar på ett större antal hästar är inte 90% hjälpta.

Men om du läser från trådens början har jag och en till erfarenheten av att eksemtäcke inte räcker till, då GRAVT eksem går på skapet och på frambenen, inte bara man och svans, vilket jag skulle säga är eksem av lindrig art!

Ja, och? Jag har sagt två gånger nu att eksemtäcke dokumenterat ger lindring, men att det inte behöver vara ens i närheten av tillräcklig lindring. Men oavsett, så MED eksemtäcke får hästen mer lindring än UTAN. Därmed inte sagt att alla hästar blir symptomfria med täcke, eller ens blir såpass att man är på rätt sida av djurskyddslagen igen. Vad är det du inte förstår?

Det är DU som står för mirakelpåståendena här.

Jag har skrivit det förr och jag skriver det igen, jag kan ta din häst och behandla h*n med Ökozon och så får vi se om det hjälper eller ej. Jag skulle var den första att erkänna om det visar sig att det inte fungerar.... Jag betalar för Ö-behandlingen... och för att påminna ER så betalar jag ur EGEN ficka och är alltså INTE återförsäljare. MEN... Fungerar det, så betalar Ni mig det hästen har kostat i uppstallning och behandlingskostnad + Ö-preparatet som inhandlats åt just DIN häst.

Fin tanke, tyvärr faller den. Om min häst är symptomfri hos DIG hjälper inte mig här. Jag kan flytta honom till ett blåsigt ställe med mindre extremt insektstryck än här, så kommer han vara bättre. Men det hjälper som inte mig härhemma.

Men du får gärna göra ett Ökozonförsök med honom här, jag ska utan att blinka betala Ökozonet plus ett prispåslag på det om det fungerar. Men det ska liksom fungera HÄR.

MINA ALLA TRE eksemhästar vill jag påminna dig om. Ponnyer kan jag inte uttala mig om, men där kan du kanske komma med dina erfarenheter, inte bara ett uttalande om en grundlig undersökning. Mig har du ju inte tagit kontakt med och surfar man en vecka på google borde mitt namn dyka upp då jag hyllar Ökozon som det vore gud själv :angel::D Då kan den inte ha varit sååå grundlig??

Vad behövs tas kontakt med. Du har tre hästar hjälpa av Ökozon, är tre hästar på 'hjälptakontot'. Sen kommer det en hästägare som INTE haft effekt av Ökozon, och den hästen hamnar på 'hjälpte inte'.
Sen summerar man, av X hästar är Y hjälpta, vilket ger Z% som inte blev hjälpta alls, och M% som blev hjälpta. Behövs inga djuplodande analyser alls för det.

Och TRE HÄSTAR ÄR EN PISS I NILEN i statistiska sammanhang. Kom igen när du har TREHUNDRA hästar och kan tala om hur många av de som blev hjälpta.

Men återigen är du arrogant, varför detta tonläge? Att mina erfarenheter av mina tre egna och fler jag känner som provat detta är en "Piss i Nilen"??:confused: Om det fungerar på en häst som annars skulle tas bort pga eksem, har det då inte varit värt de 4000?? Men att överhuvudtaget kasta bort tanken för att det inte är "beprövat" enligt Era mått mätt osv anser jag är absurt.

Jag utläser ur era inlägg att Ö är en produkt som man egentligen kan göra själv i köket, innehållet är inte värt pengarna för det KANSKE inte fungerar?

Javisst är det jag som kommer med mirakelpåståenden, för att det är just ett mirakel för de jag känner till. Vi borde kanske dela med oss av våra vänner till varandra så kanske jag ser det du ser, och du ser det jag ser Alexandra??

Tackar för förtroendet att jag skulle få behandla din häst, men som du förstår måste jag ha den under uppsikt och det skulle kräva att jag bor hos dig och det hade fungerat för 15 år sedan innan dottern var född, eller om 15 år framöver när sonen är utflugen =) och då är det försent...:grin:

Jag är arrogant för du var det. Och det är jättebra att dina tre hästar är hjälpta, men du måste förstå att tre hästar är i sammanhanget en piss i nilen. Det är som jag skulle säga för att två hästar hos mig blivit hjälpta av ringskor och jag vet minst fem till som är hjälpta av det, så är ringskor något som hjälper mot strålbensproblem till 90%. Tyvärr är det inte så. Det hjälper vissa men inte andra. Jag är kanonglad att mina var hjälpta, men inser att jag helt sonika haft 'tur', och att det tyvärr hjälper långt ifrån alla.

Jämför med vilket insektsmedel som helst. Switch fungerar SUVERÄNT på vissa hästar. Finns folk som har 10 hästar switchade och knotten knappt ser åt dem. Sen går du till ett annat stall där det är 10 sönderbitna hästar, trots switch. Det första stallet kan konstatera att det hjälpt alla DERAS hästar, men inte påstå att switch hjälper alla hästar. Det andra stalle kan konstatera att det inte hjälpt någon av DERAS hästar, men kan inte påstå att switch är verkningslöst på alla hästar.

Allt som jag provat t ex, har hjälpt X andra hästar. Men tyvärr varit verkningslöst på Y hästar.

SÅ är det med allt. Du hävdar 90% sucess rate, med vägledning av en handfull hästar, och vägrar acceptera att sucess rate är lägre än så, för det hjälpte ju DINA.

Och sen, minns det HH sa, att just omgivning, insektstyp, insektsflora osv spelar roll. Ett av de mer beprövade sätten på en eksemhäst helt symptomfri är ju att (iaf innan växthuseffekten) skicka iväg den till område med betydligt mindre knott, eller ställa den på bete långt från vatten och skog och gärna på en blåsig kulle. SOm lite spinoff, så här är insektstrycket EXTREMT,d et går eksemfria hästar med eksemtäcken, och flugtäcken säljer som smör i solsken. Helt enkelt för att det är överjävligt med ffa bromsar/blinningar här. Mina går in dagtid under den säsongen, går inte ha dem ute. En bunt internetbekanta tyckte att SÅDÄR illa kan det knappast vara, de sprayade med medel X och det fungerade utmärkt. Jag hade provat både X och Y och Z och inget hjälpte mot bromsen, alls. Utom installning. Jag brukar säga, och jag MENAR DET, att den dag jag hittar ngt som fungerar på bromsarna här kommer jag köpa det om det så kostar 1000 kr litern.

Iaf, nämnda bekanta var upp på kurs häruppe. Och började inse nä det var fler och fler påklädda UFO-hästar i hagarna. Sen insåg de under kursen på det PLÅGSAMMA sättet hur vidrigt med broms de var. Och förstod plötsligt precis att varken ditt eller datt hjälpte, utan det var installning som återstod. Men de var tvugna att själva uppleva det för att verkligen 'tro på mig'.

Och sådär är det med allt, om något alltid fungerat, så tror man gärna det fungerar för alla andra med. Tyvärr är det inte så, och det gäller att vara ödmjuk nog att inse det. Att hästar är individer och inte likriktade, att var man geografiskt är belägen spelar in osv. Och gärna rekommendera, men ha förståelse för att det - tyvärr - inte behöver fungera.

Varför tror du det finns så många eksemprodukter och så många insektsmedel? Helt enkelt för att det inte finns ett som hjälper alla.

Du får gärna citera min arrogans mot dig då jag inte finner den..:o Men du kanske uppfattar det så och då vore jag tacksam för påminnelse...:)

Det var ett bra inlägg och jag har mycket större förståelse för hur du tänker, även om jag kanske i dina ögon är "naiv" nog att tro att det fungerar till 90% ändå :p Förbenat envis är jag.

Självklart har du rätt i, att har man det rent för dj**ligt runt sig som du skriver, så spelar det kanske ingen roll vilket medel man änvänder sig av. Men vill även påpeka att jag har det likadant, som du beskriver det i ditt inlägg. Dock har jag lösdrift som hästarna går in i på sommaren och därmed slipper bromsen och den otäcka solen. Bromsar har jag ännu inte hittat 90% botemedel åt dessvärre:p Jag återkommer när jag funnit det:D

Men du måste även vara ödmjuk nog att inse om jag nu har 100 vänner som använder sig av Ö och 3 är missnöjda pga brist på angagemang eller att de inte vetat det går att öka div dos, så ser jag det till 90% verkningsbart, om inte mer då det endast är brist på angagemang eller ovetskap(Hittar inte ett bättre ord, sorry:angel:?)...

Så när du kommer med ditt påstående att det är fifty-fifty så måste du också inse att de erfarenheterna är DINA och inte mina. Då förstår du att jag, i mitt stilla sinne först tänker att, Hm... vad kan hon missat, för att Ö inte fungerat för henne?

Visst är kanske mina vänner och bekanta en piss i Nilen mot hela världen, men förbrukningen av Ö är inte lika stor som Nilen och jag har en ganska stor vänskapskrets. Islandsvärlden är inte så stor:grin:. Hade den varit det, hade nog inte Ö kostat så mycket i inköp, men det är vad JAG tror...

Jag kontaktade ÅF och de är mycket intresserade av din grundliga undersökning och jag tycker det är konstigt att ni här inne klankar ner på priset och har undersökningar hit och dit och Boj hade till och med ganska allvarliga anklagelser och ännu är det INGEN som kontaktat ÅF om detta? Då måste jag faktiskt fundera hur det ligger med sanningshalten i era påståenden.

Det måste ni vara ödmjuka nog att förstå...

Senast ändrad av en moderator:

sluta nu :( inge kul att läsa a4 sidor me tjaffs i en så intressant och viktig tråd

Jag kontaktade ÅF och de är mycket intresserade av din grundliga undersökning och jag tycker det är konstigt att ni här inne klankar ner på priset och har undersökningar hit och dit och Boj hade till och med ganska allvarliga anklagelser och ännu är det INGEN som kontaktat ÅF om detta? Då måste jag faktiskt fundera hur det ligger med sanningshalten i era påståenden.

Det måste ni vara ödmjuka nog att förstå...

Aha ja, den gamla historian, är rätt känd i islandskretsarna. De ston som inte slutade blöda efter fölning, vet du att ett av de stona var en av våra inackorderingar. Kliniken som tog hand om dessa hästar har varit i kontakt med tillverkaren, varför i hela fridens dar ska de ta kontakt med ÅF? Man går väl inte till svansen när man kan prata med huvudet?

I varje fall är den största troliga orsaken till detta, vitlöken enligt uppgift, i varje fall är det svaret som hästägarna fick.

Att priset är högt är väl en sak, men metodiken att sälja produkten i paket ska man ta som kritik ja. Att man inte kan komplettera paketet. Om inte hästägare med eksemhästar kan lämna den kritiken, så läs den här då.

Du sitter här och skriver att man inte alltid kan följa rekommendationen slaviskt för ett bra resultat, du menar att man måste kanske dubbla dosen för effekt. Självklart tar vissa av produkterna slut långt tidigare än de andra, OM man ger sig på att rekommendera att dubbla dosen så måste man väl ändå vara så ödmjuk att förstå behovet för enstaka kompletteringar under vägens gång. Eller är det helt enkelt ett sätt för att sälja?

Tänk att nu börjar jag faktiskt på att bli riktigt upprörd.:mad:

Sen så tycker jag att fler har behovet av att vara ödmjuk, och inse att alla hästar inte kan få hjälp av det här sk dundermedlet. Jag ser det som eksemmedel i allmänhet, för vissa fungerar det och för andra inte. Det är dyrt att ha eksemhäst, så mycket begriper till och med jag. Om nu en hästägare är beredd att betala för det här medlet, så bör man vara så ödmjuk att man bistår med support OCH kompletteringar vid behov.
Eller tycker du inte det?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka