Inför eksem säsongen Islandshäst!

Sv: Inför eksem säsongen Islandshäst!

Varför i hela fridens dar ska de ta kontakt med ÅF? Man går väl inte till svansen när man kan prata med huvudet??

Ja visst har du helt rätt...:bow:

....Du sitter här och skriver att man inte alltid kan följa rekommendationen slaviskt för ett bra resultat, du menar att man måste kanske dubbla dosen för effekt. Självklart tar vissa av produkterna slut långt tidigare än de andra, OM man ger sig på att rekommendera att dubbla dosen så måste man väl ändå vara så ödmjuk att förstå behovet för enstaka kompletteringar under vägens gång.

.... Om nu en hästägare är beredd att betala för det här medlet, så bör man vara så ödmjuk att man bistår med support OCH kompletteringar vid behov.
Eller tycker du inte det?

Jag bifaller din åsikt om paketet, och det har jag skrivit i ett flertal inlägg, om du scrollar bakåt i tråden....:grin: Ska jag ta ÅFjobb menar du;)? Jag bistår gärna med Support, och gör det gratis för jag tror på produkten. Men jag tycker faktiskt de ÅF Sverige har, är så förbenat trevliga och hjälpsamma så det räcker och blir över.

Jag har som sagt funderat på ett bytes/köp/sälj forum för ökozon, där man kan byta till sig eller sälja det man inte behöver och köpa det man behöver som andra inte använt sig av. Tiden är bara problemet, men å andra sidan har jag ju faktiskt tid att sitta här och tjattra:D Men jag tycker det är så kul:o:p

Tar upp den här tråden igen..
Är det någon som har sett dom små sattygen än? Har funderat på när jag ska börja med täcke,bor nere i Skåne.

Jag provade Ökozon i tre år på min förra häst. Han kliade sej ändå.
Så det är inte alla hästar det biter på, bara att prova.

Tyvärr så är det inte billigt, Ökozon...

Så jag började med att tvätta med grönsåpa varannan dag och sen smörja på kylbalsam och sen ett rent exemtäcke. DET hjälpte. Ok. han blev inte fri från det men det var yttepytte lite som han kliade av.

Framförallt så var det billigt och så fick jag en gladare häst... :)

Måste bara få tipsa om ett schampo: galopp
Köpte detta förra helgen för att tvätta mitt ungsto med, som visat klåda i man och svans. Skrubbade in detta ordentligt i man och svans, hela roten. Och nu har hon inte kliat sig ALLS. svansen som annars stod som en tuppkam är nu helt liggande :) Fult med en kal fläck pga att hon kliat så mkt, men nu är klådan borta! Ska tvätta i helgen igen. Så för er som misstänker klåda eller exem tkr jag att galopp är värt att köpa :) Min flaska är vit, silverkork, grön text.

Bor själv 7 mil norr om Gbg, och min lilla har fått början till eksem verkar det som....kliat av sig all man och nu är det svansen hon har sikte på.

Så nu åker täcke på + smörjning å allt.
Är 16 grader varmt här ute nu å mkt av de små :devil:-arna har vaknat!

Tråkigt!!
Jag har faktiskt inte sett några än,men ska väl nog inte chansa då....
Säkrast att börja med täcket!

Igår åkte flugtäcke på samt smörjde in han med switch min lilla shettis.

Han har varit lite skorvig hela vintern (behandlad enl vets rekommendation) har dock blivit bättre men det försvann inte helt... Så nu har han flugtäcke.. Skorvet sitter mest "under sadeln" (fast han har aldrig haft en sadel på sig men på den ytan typ.) Så nu får han ha det tills han släpps hemma bakom huset. Då blir det riktigt eksemtäcke...

Ja de är lite shit att de verkar bli eksem. Men men, vi ska nog klara detta, Pållen å ja! ;)

Igår var här sååå mycket knott, de va stora svärmar hemma hos mig på kvällen!! :crazy:

Men hon verkade inte vara lika klibenägen efter att hon fått alger (som ska vara bra mot klåda, eksem osv) och sprayat henne med knottmedel.
I helgen blir de shamponering, och Horsol ska testas oxå nu när jag fått hem det!

Jag kan INTE sätta på eksemtäcket nu, han går med en liten hingst som ska uppfostras:devil:. Och han biter i allt :cool:. Så vi börjar med Switch.

Jag har allfall beställt täcke till min nyimporterade häst. Men än så länge *pepper, peppar ta i trä* har han inte kliat sig ngt.

Dock kliade han av sig ganska mkt man i januari, men den är på väg ut. Annars har jag inte sett ngt kli än:)

Min pålle klarade sig jätte bra första sommaren, inga tendenser till kli men denna våren har hon kliat av sig all manen + mkt av svansen så nu är de smörjning + täcke på.

Så är jag du så skulle ja få på täcket så fort som möjligt, för att förebygga. :)

Igår hade vi fult med knott här. (småland, Kalmar) Tog in och borstade halvblodet och han hade sår i hela öronen och knott överallt. Fick bli att åka och handla en flughuva direkt. Och vad glad han blev. :D Helt lugn.

Annars så går shettisen med eksem med heltäckande flugtäcke just nu samt switchad.. Ska sy in hans eksemtäcke i helgen förhoppningsvis så han kan ha det sen.. Maglappen är så stor så den täcker snoppen :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Jag säger bra, prova Probolja och prob schampo. Min häst blev jätte fin av det!!!!

Ökozon helt klart bäst. Har själv haft eksem häst som blev symtomfri. Vi har två hästar till i stallet som använt ökozon i fem sex år nu och klarar sig utan täcke på sommaren. Givetvis går dom in på nätterna. Det är inte så krånglit att använda man vänjer sig men man måste göra det varje dag.

Lycka till

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka