inför dop/namngivning, tips!

laeikinois

Trådstartare
hej! fick barn för tre månader sen och vi ska nu i sommar ha en namngivningsfest för honom. men då vill jag/vi gärna ha med någon låt och gärna dikt men hittar inget som vi båda (barnets pappa och jag) gillar. så jag tänkte att jag kan skapa en tråd på bukefalos!:idea::angel:;)

om du har tips på en bra passande låt/sång till dop eller namngivning och kanske ev. även dikter så kan du posta dina förslag här. eller ge tips på bra böcker eller hemsidor där man själv kan leta lite. har kollat lite efter böcker också men hittar inget så jag tar gärna emot förslag... (letar väll fördåligt.:p)

tack på förhand!:)
/Laeikinois

Sv: inför dop/namngivning, tips!

På sonens namngivning hade vi:

Ge en sol till jordens barn - Ted Gärdestad
Älskad från första stund - Peter LeMarc

Sen hade min syster som var Iggy's fadder fixat som en slags present till oss och Iggy att en kille kom och sjöng och spelade Eldkvarns "Min lille kejsare" (mina och sambons favoriter). Det var en kul överraskning som vi blev väldigt glada och rörda över.

Tycker även att Peter LeMarc's låt "Handens fem fingrar" är fin, även "Det gåtfulla folket" av Beppe Wolgers och Olle Adolphson som ovanstående skrev.

Vad gillar ni själva för typ av musik?

På sonens namngivning hade vi:

Ge en sol till jordens barn - Ted Gärdestad
Älskad från första stund - Peter LeMarc

Sen hade min syster som var Iggy's fadder fixat som en slags present till oss och Iggy att en kille kom och sjöng och spelade Eldkvarns "Min lille kejsare" (mina och sambons favoriter). Det var en kul överraskning som vi blev väldigt glada och rörda över.

Tycker även att Peter LeMarc's låt "Handens fem fingrar" är fin, även "Det gåtfulla folket" av Beppe Wolgers och Olle Adolphson som ovanstående skrev.

Vad gillar ni själva för typ av musik?
halft kl...

inte illa som något elakt mot någon, men de allra flesta av förslagen har jag själv hittat. har sökt runt lite på forum och annat. de är rätt vanliga och det är ingen som "klickar" sådär jättemkt hitills.^^ men självklart tackar jag ändå!:)

svar på det fetstilta...
jadu... vi, både jag och sambon lyssnar nästan uteslutande på metal, (jag är dock mera för punk, svensk trallpunk och likn.) så det är ju lite svårare att spela nått sånt.;) men t.e.x Thåström och lite "sånna" svenska artister går också hem.

jag hittade en låt från Ronja Rövardotter, vargsången, den lutar det åt nu. vi får se vad det bli, det är min syster som ska spela så hon ska också kolla upp lite vad hon hittar.:)

Nu har jag ingen som helst koll på punk, men är metaltjej sedan barnsben och kan tycka att det är en genre som handlar enormt mycket om kärlek och där man borde kunna hitta en låt som blir vacker i en mjuk version på dop. Den dagen jag får barn vill jag gärna sjunga själv på namngivningen eftersom sång är ett av mina största intressen, men kommer inte att välja någon av de där klassiska låtarna. Jag tycker att Modersvingen är jättevacker t.ex. men det skulle inte kännas naturligt och bekvämt för mig att välja en sån låt. I mitt fall sjunger jag ffa gamla folkvisor och där finns det ju gott om bra visor (Garmarnas Bläck för att ge ett konkret exempel i tråden) men annars skulle en metallåt vara det självklara valet och jag har inga tvivel om att det skulle gå utmärkt att hitta en vacker låt även i de tyngre genrerna.

Ska fundera lite på det, återkommer... Men vilken/vilka metalgenre gillar ni båda?

Glömde bort att vi hade en vän som sjöng Vaggvisa av Allan Edwall på vår dotters dop. (Sjöng själv Det gåtfulla folket på min systersons dop några månader tidigare så vi tog den sedan inte själva.) Vaggvisa är mycket mycket fin! Fast den var finare när någon annan sjöng den än Allan Edwall..

Utgå då från er musiksmak och vad ni tycker om så blir det mer personligt :) Vi är också mer åt metal/rock/punkhållet men fegade lite ändå :o Nu gillar vi båda Eldkvarn och LeMarc också så jag ångrar inte vårt val alls. Hmm, ska se om jag kan hitta listan på de lite tyngre låtarna jag letat fram till Iggy's namngivning.

Kom på att min syster läste även en text ur Iggy Pops "Real wild child" eftersom vår son är döpt efter Iggy Pop.

"Stjärna som är din", en ganska ny låt av Thåström har väldigt fin text.

Senast ändrad:

Nu har jag ingen som helst koll på punk, men är metaltjej sedan barnsben och kan tycka att det är en genre som handlar enormt mycket om kärlek och där man borde kunna hitta en låt som blir vacker i en mjuk version på dop. Den dagen jag får barn vill jag gärna sjunga själv på namngivningen eftersom sång är ett av mina största intressen, men kommer inte att välja någon av de där klassiska låtarna. Jag tycker att Modersvingen är jättevacker t.ex. men det skulle inte kännas naturligt och bekvämt för mig att välja en sån låt. I mitt fall sjunger jag ffa gamla folkvisor och där finns det ju gott om bra visor (Garmarnas Bläck för att ge ett konkret exempel i tråden) men annars skulle en metallåt vara det självklara valet och jag har inga tvivel om att det skulle gå utmärkt att hitta en vacker låt även i de tyngre genrerna.

Ska fundera lite på det, återkommer... Men vilken/vilka metalgenre gillar ni båda?

det första som är fetstilat håller jag med dig lite om, det är fint men inget som klickar för mig heller.

min sambo lyssnar på typ allt! alla slags genrer (allt från Anaal Nathrakh till BFMV till finntroll.:p)
jag är mera för typ industrial-metal, hardcore och lite typ "agrotech" och sånt, och en del japanskt. (nachtmahr, psyclon nine, agonnoize, angerfist, rammstein... som exempel)

jag tvivlar inte heller på att det finns en låt som man hade kunnat sänka i tempo osv för att få till att det passar till en namngivning/dop. det är ju just det här att hitta den här låten.:p dock inom punk tror jag det är svårare, iaf om man tar de band jag lyssnar på.
vi har tänkt att ha nån "vanlig svensk" som alla på sätt och vis känner igen, dock vill jag inte ha typ teddybjörnen fredriksson. därför sprang jag på vargvisan, och iom att jag gillar astrid lindgrens sagor så kändes den rätt.
men sen är det något mera vi skulle vilja ha, och det är just det vi leta efter nu.

halft kl...
tack igen för alla tips!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har aldrig varit särskilt synlig här på buke, men har varit desto mer aktiv i bakgrunden och följt med i några år nu och läst. Men...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 912
Senast: Johanna_B
·
Hemmet hej! jag och min pojkvän är väldigt trötta på våran soffa, den är hel och fräsch och skön, men ser inte så rolig ut i färgen. ny soffa...
Svar
4
· Visningar
1 912
Senast: laeikinois
·
A
Övr. Barn Igår bestämde jag och sambon att vi lite smått ska börja försöka bli gravida i maj -11. Jag är förväntasfull, nervös, pirrig och...
2
Svar
28
· Visningar
5 877
Senast: Druvan
·
Övr. Grenar Inför stundande hingstval 2011 är det många som grubblar vad de ska vända sig. Ifjol startades en liknande tråd och jag uppfattade...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
25 894
Senast: supercassie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Intressanta uppfostringsmetoder?
  • Vilken försäkring?