Inför betäckningsfrågor!

roxanne

Trådstartare
Hej alla!
Här kommer en rad frågor som jag funderar över, hoppas någon vill/kan svara! :)

Bör vet undersöka stoet innan betäckning? (Har aldrig varit dräktig förut)

Hur många vetbesök kan man räkna med efter betäckningen, under dräktigheten?

Vad kostar dräktighetskontrollerna ungefär?

Hur länge kan man rida det dräktiga stoet ungrfär?

När och med vad ska man vaccinera?

Hmm, ja, det var vad jag kom på nu, kom igen nu! Svar! ;)

Bör vet undersöka stoet innan betäckning? (Har aldrig varit dräktig förut) Ja

Hur många vetbesök kan man räkna med efter betäckningen, under dräktigheten? Olika på hur många ggr du vill ultra

Vad kostar dräktighetskontrollerna ungefär? Min vet tar 400:-

Hur länge kan man rida det dräktiga stoet ungrfär? Till någon månad innan hon skall föla

När och med vad ska man vaccinera? Fortsätt på ditt vanliga vaccinations schema

Jag är ingen expert men några föl har jag fött upp. Om stoet inte är för gammalt eller har fått föl förut behöver inte vet. kontrollera henne. Efter betäckning kan man ultraljuda ca 17 dagar efter sista betäckningen och är hon dräktig kan det räcka med den undersökningen men ofta undersöker man igen ca 90 dagar efter bet. I bland kan det strula så att vet. inte ser om stoet är dr. eller inte. En undersökning kan kosta från ca 300 och uppåt. Hoppas att detta hjälpt något :banana:

Tack för era svar! Fler? :D
Kom på mer:

Vad kostar det att registrera fölet sen (arabiskt fullblod)?

Ska man ändra stoets försäkring på något vis? Hur funkar det?

Registreringen vet jag inte, det är nog olika mellan raserna.Fosterförsäkring går det att teckna om du dräktighetsundersöker stoet vid 90 dagar.Men störst risk att stoet kastar är ju innan 90 dagar. :bump:

Jag brukar ultraljuda mina på 17 dagar, 35 dagar och 90. Efter 90 kan man teckna försäkring, föl och foster.

Åker du med ditt sto till en seminstation så brukar kontrollerna ingå i kostnaden. Betalar du per gång kostar det som andra sagt ofta mellan 300-400 kronor.

Man kan rida sitt sto under i stort sett hela dräktigheten. Efter halva tiden bör man dock inte hoppa, tror iinte att man får tävla tex e månad 5.

En del vaccinerar mot abortvirus, det görs i månad 3, 5 och 7 har jag för mig. står du i ett stall där det är mycket tävlingshästar eller hästar som reser så bör du ta den vaccinationen.

Stelkramp och hästinfluensa är ju också vettigt att ha, men det har du säkert sedan tidigare.

Lycka till!
Piggy

Reg.avgift 600:-
Deponering 300:-
DNA-avgift (som går direkt till SLU) 550:-
Pass 500:-
Allt inkl. moms

Om Du vill ändra stoets försäkring är ju upp till Dig om Du vill ha en fosterförsäkring.
Jag brukar aldrig ändra något på mina stons försäkring men det är som sagt var helt och hållet individuellt hur man vill göra.

Ang. vaccinering rek. jag varmt att Du går över till Equiffa vet (R). Kombinerat vaccin mot både hästinfluensa och abortvirus. Kan ges till alla hästar, ston, valacker, hingstar, föl, unghästar.
Dock måste Du börja om grundvacc. men det blir billigare i det långa loppet + biverkningarna är mindre + ett bättre skydd (högre %) än "vanligt" abortvirusvaccin.
Man ger först en inj. - 2:a efter 1 månad - 3:e efter 6 mån. och sedan en gång om året.

Bör vet undersöka stoet innan betäckning? (Har aldrig varit dräktig förut)..
*Betäckt men ej dräktig =JA! Aldrig betäckt och har normala brunster =NEJ!*

Hur många vetbesök kan man räkna med efter betäckningen, under dräktigheten?..
*Ultraljud vid 16-17 dygn, brunstar hon sen igen vid ca 38-41 dygn så måste du 'ultra' innan en ev. ombetäckning, och som några skrivit ovan.. efter 90 dygn för att teckna fosterförsäkring samt vid vaccineringarna!*

Vad kostar dräktighetskontrollerna ungefär?..
*Min Vet. tar ca 500:- (2003)!*

Hur länge kan man rida det dräktiga stoet ungrfär?..
*Tills hon säger ifrån, vilket oftast blir under sista månaden.. då kan man promenera henne vid hand!*

När och med vad ska man vaccinera?..
*Cinas förslag låter intressant och bra, skall nog införa det i mitt program!* :)

Liknande trådar

Avel Hej! Jag behöver verkligen alla tips och råd jag kan få just nu. Jag har ett sto som jag har lämnat på betäckning i maj, och hon står...
Svar
16
· Visningar
2 077
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 657
Senast: Anonymisten
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 996
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 854
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka