Infohjälp med tyska hingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare vainglory
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 3
  • Visningar Visningar 952
V

vainglory

Hej! funderar på att betäcka mitt sto och har kikat lite på hingstar och det kommer att bli tyskt. Blev hemskt förtjust av Daddy Cool, Samarant och kanske även Sunny boy efter att ha kollat på lite dvd från Schokemöhle.
Nån som har mer ingående fakta eller erfarenhet av dessa?
Nån som vet nån svenskspråkig sida om dessa hingstar och nån i Sverige som förmedlar dessa? eller är det endast kontakt med "tyskarna" som gäller? kan noll tyska :o
Mycket tacksam för svar!

Sv: Infohjälp med tyska hingstar

Ingen av de du nämner är godkända i Sverige, ingen tar in på dem.

Om du kollar på asvh.se och sen hingstar = > faktablad, så kan du se vilka tyska hingstar som är godkända i Sverige i år. Det är ett rätt rejält gäng.

Om du vill avla och registrera fölungen i SWB så är det godkänd hingst här som gäller. Det funkar alltså inte att ta in på den själv genom egna tyska kontakter. Är inte hingsten godkänd av ASVH så får du inte regga fölungen med gröna papper.

Det finns ganska mycket info om alla dessa herrar om du googlar på dem!

Märkligt att de inte är godkända i Sverige har ju sett avkommor efter dem i Sverige när jag googlat runt lite, har de varit godkända förut?

Om det är nån som har lite bra tips på bra dressyrhingstar så är det bara att skriva, alltid bra att få lite tips av folk som har erfarenhet av nån viss hingst.

Det ska vara en ren dressyrhingst då mitt sto är det, hon har tre bra gångarter och är snygg med en rejäl hals,maffig men inte grov, svagt exteriört är att hon är lite kohasig och kunde gärna vara lite mer högrest, men är absolut inte väldigt låg. Är efter Palermo-Marino.

Liknande trådar

M
  • Låst
Avel Hej! Nu i vår så ska jag betäcka mitt sto med mammas föl (hingst) som hon fick förra året dvs att han snart är 1 år. Han är ogodkänd men...
2
Svar
27
· Visningar
3 763
Senast: Görel
·
A
Avel Behöver hjälp med att välja hingst. Jag har ett sto född 02, som aldrig har varit dräktigt. Hon reds in som 4åring (och hade bara gått i...
Svar
4
· Visningar
1 348
Senast: angeeliicaa88
·
Avel Hej! Jag är "nybörjare" på vad det gäller att välja hingstar och vilka papper som behövs.. Är hingstvan unghästvan och även ridit in...
2
Svar
23
· Visningar
2 387
Senast: Candy00
·
B
Avel Jag är helt ny vad det gäller det här med avel och hoppas jag kan få lite hjälp! Jag har ett 16 årigt sto e. Fontaine - Master Spiritus...
Svar
11
· Visningar
2 038
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka