Info om importerade hästar

Annie__

Trådstartare
Hej! Jo det är så att jag har en ponny som kom till sverige från england -98.Vet ni hur man kan få reda på lite mer info om hur han hade det,om man kan kolla upp vilket ställe han kom från ,ja ALLT! Tack på förhand!:)

//Annie

Sv: Info om importerade hästar

Hej,

I England är det rena katastrofen med registreringar av häst, många där vet inte ens hur gammal deras häst är. Det anses det som väldigt exklusivt om man har en "stamtavla" på sin häst, vilket nästan bara importerade hästar har...
Så tyvärr är det nog svårt att spåra hästens bakrund, om du inte har ett namn på någon som har ägt honom och ringer och pratar med den personen.

Det finns en tidning som heter Horse and Rider, dom brukar ha annonser längst bak där man kan efterlysa information om sin häst om man lägger in bild, namn och det man vet om hästen osv. Vet inte vad det kostar men du kunde kolla.
Och/eller annonsera på någon Internetsajt? :idea:

Vi har importerat hästar/ponnyer från England (även andra länder) och jag vet att många kom utan papper. Det sägs att idag måste de ha pass, men sanningen är att det är samma pass som åker fram och tillbaka. De blir aldrig stoppad och kollade, möjligen tittar någon in i lastbilen men det är ytters sällan. Så mitt tips är att vända sig till den som har regat din häst här i Sverige eller den som har tagit in den om du vet det.

Lycka till! (om du vill kan du skicka lite info så kan jag kolla lite i våra papper om den har varit hos och vänt)

När jag var i England så skulle alla hästar ha pass - precis som vi i Sverige för 3-4 år sedan. (EU-påhitt ju)Grejen var bara att man fick hem alla papper och kunde själv rita av hästen och fylla i allting :confused: papprena fanns i tidningar som man kunde riva ut... Inte riktigt samma koll som i Sverige. Men de jag pratade med förstod inte alls varför de skulle ha pass och vägrade fixa det. :confused:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej, Någon som vet hur det fungerar att importera häst till Sverige från England. Behöver man exv betala moms 25% vid import? Har...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: Cambrie
·
Hoppning Hej! Jag har en 8 årig "slutmätt" D-ponny som min dotter som är 14 år tävlar i lätta klasser. Min syster som är över-årig tävlar samma...
Svar
2
· Visningar
792
Senast: Ketrawzc
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 375
Senast: mamman
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 243
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama