inflammation och skada

TheHorseLover

Trådstartare
Heej på er tänkte kolla med er hur länge era hästar har fått stått min medryttarhäst har/hade en super liten (den märktes knappt) skada på ytliga böjsenan och även en inflammation i kotsenskidan vet ville inte ge han någon spruta för inflammationene för att han va "för gammal" hästen är en isis och 23 år så så gammal är han inte vi vet inte riktigt när han fått skadorna men han har stått i cirka 1,5år så han kanske fick dem för 7-8mån sen började ta hand om honom för cirka 3månader sen och i början låg han mest bara ner och det gick inte att få upp han för han hade så ont och han ville inte gå osv nu så är han fortfarande svullen men inte lika mycket och jag har aldrig sett han legat ner och han har blivit super stark när vi ska promenera och vill bara tölta brevid och så fort man släpper han i hagen springer han iväg i full galopp och bockar ;) så glad är han iaf haha men är det någon som vet ungefär hur lång tid sånna skador brukar ta? eftersom att vet inte ville göra nått så ger vi honom djävulsrot för inflammationen vilket verkar hjälpa massor dock har inte svullanden gått ner som sagt men han är inte varm alls längre

Om det är djävulsklo du menar så är det ett mycket starkt naturmedel som
Dämpar smärta ganska drastiskt . Det har i studier jämförts med Fenylbutazon .
Eftersom hästen är gammal, inte varit igång innan skadan, som även om
den veterinärt bedömts som
"liten" så är det ändå en skada på en sena. Dessa är tråkiga i det att det tar tid att läka och kräver en del gällande hur igångsättning/rehab/belastning bör ske. Inflammation i kotsenskidan är ju tråkigt ovanpå det som ytterligare aspekt och påverkar givetvis ytterligare helhetsbilden.

Du måste rådfråga veterinär som bedömt hästen gällande dina frågor för att få bäst och mest korrekt vägledning.
Jag hade inte velat ge djävulsklo pga dess smärtstillande effekt om inte veterinär rekommenderat det, eftersom den smärtstillande effekten kan bidra till att hästen överbelastar sig, alternativt att ni missar hur den egentligen mår .

Heej på er tänkte kolla med er hur länge era hästar har fått stått min medryttarhäst har/hade en super liten (den märktes knappt) skada på ytliga böjsenan och även en inflammation i kotsenskidan vet ville inte ge han någon spruta för inflammationene för att han va "för gammal" hästen är en isis och 23 år så så gammal är han inte vi vet inte riktigt när han fått skadorna men han har stått i cirka 1,5år så han kanske fick dem för 7-8mån sen började ta hand om honom för cirka 3månader sen och i början låg han mest bara ner och det gick inte att få upp han för han hade så ont och han ville inte gå osv nu så är han fortfarande svullen men inte lika mycket och jag har aldrig sett han legat ner och han har blivit super stark när vi ska promenera och vill bara tölta brevid och så fort man släpper han i hagen springer han iväg i full galopp och bockar ;) så glad är han iaf haha men är det någon som vet ungefär hur lång tid sånna skador brukar ta? eftersom att vet inte ville göra nått så ger vi honom djävulsrot för inflammationen vilket verkar hjälpa massor dock har inte svullanden gått ner som sagt men han är inte varm alls längre
Ditt inlägg är lite rörigt.
Ni vet alltså inte när hästen skadade sig? Var veterinären där när hästen låg ner utan att ge smärtlindring?
Om hästen har så ont att den ligger ner låter inte som en "liten" senskada, en häst ska ha väldigt ont för att inte vilja stå upp. Veterinären borde ha gett NSAID. Är skadan diagnosticerad med ultraljud?

Har inte veterinären givit er något schema för igångsättning? Hästen bör inte springa så länge den är skadad, det kan förlänga läkningen.

En inflammation i kotsenskidan är hopplöst svårt att få bukt med. Det är lätt att det blir sammanväxningar och då är det smått på kört då det påverkar senorna väldigt. Är hästen kollad med UL?

Ni ger hästen djävulsklo vilket dämpar smärtan, men låter den springa och bocka trots att den är svullen? Mitt tips är att senskadan blivit större, men är numera maskerad av smärtstillande.
En senskada ska behandlas genom liten hage/begränsad rörelse (absolut INTE bocka och springa! Inte under några som helst omständigheter) samt skritt vid hand på hårt underlag. Är skadan liten så tar det ändå 4-6 månader. Nu hade denna häst ytterligare en skada ovanpå detta så jag skulle tro att läkningstiden tar det dubbla. Om det ens blir bra. Luriga skador båda 2 och hästen är till åren kommen trots att det är en Islandshäst.
Jag har aldrig varit med om att en senskadad häst haft så ont att den inte velat stå.. Då måste nästan senan vara av? Svullnaden ska minska/försvinna väldigt snart efter att skadan inträffat. Man måste använda sig av ultraljud för att kunna diagnosticera en senskada. Innan man sett skadan på ultraljud så finns ingen chans att säga hur det ser ut.

Nu är detta inte din häst så jag förstår om du har begränsad/obefintlig möjlighet att påverka.

Vi hade en liten senskada på min isis, han var knappt halt. Om hästen har så ont att den inte vill stå är det antingen en rejäl skada eller så hade han ont någon annan stans.
Tyvärr låter det inte som att han får lämplig behandling för en senskada, med vår lilla senskada så var det liten hage i massor med veckor och skritt på plant underlag.
Så, tyvärr är det omöjligt för oss att gissa. Jag skulle rekommendera att du tipsar ägaren om en second opinion från en annan veterinär + sluta absolut att ge annat än det som veterinär godkänt.

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har ett ungt sto på 5 år som nyligen fått diagnosen skada/inflammation i Manica Flexoria (stödstruktur till ytliga böjsenan) utan...
Svar
0
· Visningar
1 027
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 460
Senast: tuaphua
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 345
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
3 236
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama