inflammation i tillväxtzonen

skogstomten

Trådstartare
:) Ja det har min ena lilla skrutt fått.
Så att ingen börjar gorma, ja han är röntgad och står på behandling ;)

Men jag funderar lite på vart kan man hitta mer om det här?
Skulle vara intressant att läsa lite mer om det.

(råkade skicka iväg innan det var klart)

Sv: inflammation i tillväxtzonen

Finns en hel del engelska texter på nätet.Googla på epiphysitis eller physitis och equine. HH

HelenaHandberg skrev:
Finns en hel del engelska texter på nätet.Googla på epiphysitis eller physitis och equine. HH
oj tackar, då får jag ta och skriva ut det jag hittar så man kan läda det i lite mer lugn och ro.
Har lite tvivel angående min engelska nivå på det området :o

vad tråkigt! Tyvärr har jag inga länktips att ge men undrar om du eller någon har lust att förklara lite anärmare för en okunnig vad det innebär..

Kramar från Cattis

skogstomten skrev:
:) Ja det har min ena lilla skrutt fått.
Så att ingen börjar gorma, ja han är röntgad och står på behandling ;)

Men jag funderar lite på vart kan man hitta mer om det här?
Skulle vara intressant att läsa lite mer om det.

(råkade skicka iväg innan det var klart)

Behandling??? JAg frågade 4 olika veterinärer i somras/höstas och de tyckte att vår åring bara skulle gå i hagen och inte springa för mycket. Och så klart inget kraftigt sommarbete och vara inne på nätterna.

Vad har han fått för behandling?

ghost skrev:
Behandling??? JAg frågade 4 olika veterinärer i somras/höstas och de tyckte att vår åring bara skulle gå i hagen och inte springa för mycket. Och så klart inget kraftigt sommarbete och vara inne på nätterna.

Vad har han fått för behandling?
"bara" antiinflammatioriskt.
Jag hoppas verklgien att det hjälper. Fick tyvärr ingen större förklaring till varför, han fått det, men antagligen blitt någe vajsing eller smäll när han växte som värst.

Jag hade en annan unghingst för nårgha år sen, som fick sig en (antagligen flera) rejäl smäll på ena framknäet vilket resulterade i artros i övre carpus och cysta i ett av carpalbenen.
Han beordrades till samma som din...
Fick även boxvila vilket resulterade i fullkomligt energi explosion när han väl fick komma ut, trots mini liten hage.
Det gick tyvärr åt pipsvängen med den underbara hästen.
Hans slutbedömning var att han skulle kunna hålla för ett liv i hagen ungerfär 1 år, sen skulle han få för ont. :(

Hoppas det går bättre för din åring och min lille skit med för den delen.

Liknande trådar

Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 069
Senast: Sassy
·
Hästvård Hej! Min ponny har nu stått i sjukhage i två månader och gått 20 minuters - promenader. Orsaken är inflammation i hovled och kotled...
Svar
9
· Visningar
1 109
Senast: Sirap
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 017
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
468
Senast: cassina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama