Inflammation i tarmen, erfarenhet?

xMyDeadx

Trådstartare
Hej!
Min älskade häst har fått konstaterat att hon lider av en inflammatorisk tarmsjukdom och enda behandlingen är kortison. Det har, efter 14 dagars behandling visat sig att hon inte klarar av ens den mildaste variant av kortison och står nu på boxvila med fång som komplikation av medicineringen.

Jag undrar om det finns någon är på buke som har erfarenhet av just inflammation i tarmen. Hur gick det för den hästen? Vill läsa såväl positivt, som negativt.

Jag har en häst som pga av dåliga avmaskiningsrutiner hos uppfödaren har fått en skör tarm, diagnosen löd typ "kronisk tarminflammation". Han klarade kortisonbehandlingarna men hade fortsatt problem med diaree. Lösningen har varit att hitta ett grovfoder som är så tunt och mjukt som möjligt, hö/hösilage ska helst vara som "änglahår". Då blir han bra i magen över två dagar. På samma sätt blir han dålig i magen igen om stråna är för grova.

Träffade på en häst för snart femton år sedan, som hade inflammatorisk tarmsjukdom.
Den hästen behövde avlivas, tyvärr.

Hej!
Min älskade häst har fått konstaterat att hon lider av en inflammatorisk tarmsjukdom och enda behandlingen är kortison. Det har, efter 14 dagars behandling visat sig att hon inte klarar av ens den mildaste variant av kortison och står nu på boxvila med fång som komplikation av medicineringen.

Jag undrar om det finns någon är på buke som har erfarenhet av just inflammation i tarmen. Hur gick det för den hästen? Vill läsa såväl positivt, som negativt.
Det låter fruktansvärt, hoppas ni hittar någon lösning för den stackars hästen.
Har tyvärr ingen erfarenhet av tarmsjukdom på häst, eller lyckligtvis kanske jag ska säga.

Inflammerad tarm har problem med att hantera grov fiberrik mat, problematisk när man är häst och lever på fibrer... Men försök att ge så lättsmält mat som möjligt!

Om det vore min häst skulle jag ge det finaste höet jag kunde uppdriva, ersätta delar av givan med betfiber- och luserngröt med linfrön, samt ge mald rödalmsbark. Och självklart behandla med akupunktur minst en gång i veckan, båda för att hjälpa magen och pga fång.

Jättetråkigt att din häst har fått fång, när ska veterinärer fatta hur farligt det är att ge hästar kortison? :(

Hej!

Min förra häst fick inflammerad tunntarm när hon var tre. Det upptäcktes genom att ponnyn magrade av väldigt mycket på betet och blev benig. Ultraljud av buken visade att tunntarmsväggen var 10 mm tjock som tjockast, mot normala några mm. Hon fick en dunderkur av det mest potenta kortisonet direkt i muskeln under tre dagar, sedan skulle avtrappning ske under i totalt 4 månader. Efter en vecka fick hon en böld på halsen (jag hade väl fått med något skit i kanylen, trots att jag var noggrann), och fång på det som ett brev på posten. Hon fick tarmdiagnosen i mitten av/sen juli och behandling som startade bums. Vid fånget så avbröts kortisonbehandlingen och hon fick metacam istället. Nu hade jag tur att hon fick rätt behandling väldigt snart efter det att jag upptäckte fånget, veterinären bor 50m från stallet, och hon råkade vara hemma.

Jag tyckte det var jättesvårt när ponnyn fick fång, en mager häst som "inte får" äta (läs det rätt nu), men efter överläggningar med flera olika veterinärer som jag känner så fick hon äta så mycket lusern hon ville (inte jättegott i stora mängder tycker ponnyn), och sedan vanligt grovfoder enligt foderstat.

I oktober samma år så vara hennes proteinvärden normala och hon friskförklarades.

Det var en hemskt deppig och jättejobbig period, och ren tur att jag hade semester och kunde vara hemma och fodra flera gånger om dagen eftersom övriga hästar gick på bete.

Här skrev jag mer om hur det var då.
http://connemaraponny.ifokus.se/dis...01f-summering-2011?4d7124a7b9cb4621410470b5-1

Jättetråkigt att din häst har fått fång, när ska veterinärer fatta hur farligt det är att ge hästar kortison? :(
Kortison är tydligen enl TS veterinär enda behandlingen. Då tycker jag, med tanke på hur det gick för den häst jag träffade på, att det är rimligt att ta risken.
Jag tror säkert att veterinärer tänker både en och två gånger innan de ordinerar kortison.

Hej! Gud vad tråkigt att hästen fått inflammtion i tarmen. Tänkte dela med mig utav min erfarenhet av tarmsjukdom. Mitt förra sto fick akut kolit, vilket är en inflammation i grovtarmen. Hon fick diarré, åt inte och var fruktanvärt slapp. Hon behandlades direkt mot kolik. När hon inte blev bättre åkte vi med henne till Skara djursjukhus och hon sattes på intensivvård direkt. Tyvärr ringde de 4 på morgonen och sa att trots smärtstillande stod hon och skakade utav smärta. Det fanns inget annat de kunnat göra för henne och hennes liv gick inte att rädda. Hon dog alltså inte ens 48 timmar efter att vi sett symptom. En dag var man ute och red på en frisk häst, timmar senare är hon borta. Nu verkar det ju inte som att det är just detta som din häst lider utav, och tur är väl det. Men när det väl går söderut så kan det gå ruggigt fort.. Jag håller tummar och tår för att din häst frisknar till snart!

Liknande trådar

P
Hästvård Mitt åttaåriga fullblod kom in från hagen i februari och var halt höger fram. Jag trodde han hade sträckt sig och han fick vila men...
Svar
11
· Visningar
2 601
Senast: kryddan
·
S
Foder & Strö Min medispålla har råkat ut för en inflammation (överben med lång konvalescens som följd.) Hon behandlas givetvis veterinärt, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 841
Senast: Soffe
·
  • Låst
Hundhälsa Ni som hängt med vet att jag febrilt försökt ta reda på VAD som felas Utter, som inte varit sig själv sen i december, utan haft...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
21 551
Senast: Gunnar
·
Hästvård Suck,,, Har fått spel snart. min häst har gallor i haserna och har alltid haft det ... ingenting som han lider av men för "skojj" skulle...
Svar
3
· Visningar
1 476
Senast: Gulig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Parfym
  • 🎄Jul 2024🎄
  • Borstning av tänder

Hund, Katt, Andra Djur