Inflammation i ryggen

Smurfmodesty

Trådstartare
Vill få lite info om hur hästen brukar reagera när den har en inflammation i ryggen.
Har dom konstant ont i ryggen, eller kommer det och går?
Botas det alltid genom att de får cortison el liknande?

All info hitåt tack! :smirk:

Sv: Inflammation i ryggen

Min häst hade jätte ont av sin inflamation.
Inte närman kännde över ryggen men när man red och sadlade.
Var om lite vid korsett och "tappade bakbennet"

Då fick hon cortison i ryggen.

En häst som har en inflammation i ryggmuskulaturen reagerar för tryck och har ofta rörelseinskränkningar. En inflammation som beror på en överansträngning blir bättre av vila.
Jag rekommenderar dock inte att ställa hästen på något veterinärt antiinflammatoriskt och smärtstillande (butta, finadyn) då det endast dövar smärtan men knappast tar bort orsaken till den.
Vissa veterinärer sprutar hästen med cortison i muskulaturen vilket ger en bra effekt men tar hårt på hästens andra organ och knappast utreder orsaken till smärtan.

Veterinär medicin i all ära, men när det gäller muskulära problem finns det bättre alternativ.

Ta ut en välutbildad Equiatriker så behandlas smärtan och inflammationen med tex. akupunktur och/eller homeopatiska antiinflammatoriska medel som ej tar så hårt på hästens andra organ som butta och finadyn. Glöm ej att verkligen ta reda på orsaken till smärtan, då den annars kommer tillbaka.

*lånar knapp*

Undrar vad cortison butta och finadyn skaddar för några organ?

Finadyne och butta är sk NSAID preparat, dvs antiinflammatoriska läkemedel som kan göra stor nytta vid muskelspänningar/inflammationer mm. Preparaten dövar alltså inte i första hand smärtan utan dämpar inflammationen. NSAID preparat kan ge biverkningar i form av skador/sår på magslemhinnan. Eftersom denna typ av läkemedel (liksom många andra) bryts ner i levern kan det, vid nedsatt leverfunktion, uppstå förgiftningsymptom om inte doser korrigeras. I samband med långtidsbehandlingar undersöks sådant av förskrivande veterinär, ofta mha blodprov där leverns funktion och ev cellsönderfall kontrolleras - görs det av den som rekommenderar ett alternativpreparat?

Kortison är en kroppsegen substans som inte belastar kroppen vid kortare behandlingar. Vid långtidsbehandlingar kan sk iatrogen Cushing med de symptom detta medför uppstå (ökad infektionskänslighet, muskelatrofi mm). Tillståndet försvinner när behandlingen sätts ut.

Att påstå att örtpreparat och homeopatiska dito skulle vara mer skonsamt för kroppen är ganska vanskligt. Anledningen till att det finns angivet tänkbara biverkningar på läkemedel är att dessa genomgått mycket hårda kontroller just för att synliggöra alla tänkbara scenarion. Detsamma gäller interaktioner, dvs hur läkemedlen fungerar om de ges samtidigt som andra farmaka - effekten kan i vissa fall vara förödande.
Eftersom denna form av dokumentation saknas på alternativa medikament anser jag det vara mkt osäkert att behandla faktiska sjukdomar med dylika preparat.

Djävulsklo t ex anses tillhöra gruppen NSAID. Exakt vilken biverkningsfrekvens detta preparat har vet man inte eftersom någon prövning inte har gjorts. Att komplettera en butta-behandling med djävulsklo kan leda till överdosering - förgiftningssymptom.

Genom att behandla med ett antiinflammatioriskt preparat, kortison eller NSAID, kan man bryta kroppens inflammationskaskad som i många fall gör mer skada än nytta. Detta gäller t ex för ledinflammationer där produkter från inflammationen ger nedbrytning av ledbrosk och en försämrad struktur på ledvätskan. Den smärtstillande effekten kan även läka genom att en häst som t ex har ont i korsmuskulaturen pga av en tidigare hälta (som nu är utläkt) vågar ta ut steget och därmed återfår ett normalt rörelseomfång. Avsaknad av smärta = avsaknade av spänningar = normal cirkulation = läkande.

Naturligvis är det mkt viktigt att åtgärda grundproblemet. Att behandla en sekundärt inflammerad kotled hjälper inte om problemet t ex sitter i ryggen. Detta borde vara en självklarhet för alla som jobbar med rehabilitering? Kompletterande metoder som t ex akupunktur, akupressur, värme, massage kan i många fall hjälpa, liksom ett korrekt utformat träningsprogram som syftar till att stärka muskulaturen i det drabbade området.

Hur en ond rygg ska behandlas beror mycket på var det onda sitter? Muskulärt? I skelettet?

Liknande trådar

Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
2 051
Senast: fio
·
Kropp & Själ Har hittills klarat mig ganska bra från smärtor, det är mest migrän jag lidit av, och ett gammalt skadat knä som gjort sig påmint då och...
2
Svar
26
· Visningar
1 088
Senast: NilHe
·
Hästvård Hej! Min häst har ett återkommande problem där han får som strävhårig päls ca 1-3 månader efter klippning nr 2 (som blir runt nov-dec)...
2
Svar
29
· Visningar
1 474
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpband till hund?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31