Inflammation i karpalleden

Debija

Trådstartare
Hej! Var på en klinik för 2 veckor sedan med min häst och det konstaterades att hon har en inflammation i karpalleden ("knäet" på vänster fram). Hon har under 10 dagars tid behandlats med Metacam och tuppkam. Hon ska longeras om en vecka för att kolla hältan, om hon inte är bra blir det återbesök.

Problemet är att det är svårt att få henne att vila. Det gick bra i dom 10 dagar hon åt metacam, men nu rör hon sig väldigt i hagen och rymmer ur den också. Jag är orolig för att hon inte blir bra, nån som vet vad jag kan göra? Känns dumt att bara låta henne stå i boxen hela dagarna, alt släppa ut henne en stund och att man då vaktar henne. Rasthage är ingen idé för den river hon direkt. Är lite osäker på hur hon tar sig ut, men jag tror hon hoppar ibland och ibland kryper igenom... Hjälp hjälp!:confused:

Sv: Inflammation i karpalleden

Antar att du har order att hon ska vara på riktig vila? Då är det antingen att bygga en rejäl sjukhage som hon inte tar sig genom/över/under. Eller så får den stå på stall. Det är begränsad tid och det viktiga är ju att hon blir bra.

Vår ena häst har gått i sjukhage i 5 månader nu. Men för att hålla honom där har vi fått bygga med brädor.Vi har också fått göra vinterjordning i den hagen. Han kan ha kontakt med de andra över staketet.

Har henne på ett privatstall tillhörande en ridskola. I hagen har hon två kompisar. Ja, har tänkt att ha henne i boxen på dagarna och promenera en ca. 15 min/dag och att hon kan stå i hagen och äta när dom andra är inne så inte dom jagar/leker med henne. Veterinären sa att hon kunde gå i vanlig hage (men utan att rymma...) och att jag skulle promenera 15 min/dag. Fungerade jättebra dom första 10 dagarna men sen började hon rymma, kanske pga att hon känner sig bättre. Nu är det inte långt kvar då hon ska longeras på onsdag, så jag tror det är okej för henne att stå i boxen. Har sett henne trava i hagen och hon ser inte ut att halta, men nån gång har hon markerat till på det benet (vä. fram) men det kan också bero på att det är så knöligt i hagen. Vad tror ni?:)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
740
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 581
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 756
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Jag börjar från början, I början av april blev min häst halt, åkte till kliniken en vecka senare ( hade ingen tidigare tid ledig)...
Svar
10
· Visningar
2 769
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka