inflammation i framknäna

clubman

Trådstartare
hej
min häst har haft inflammation i sina knän och blivit behandlad med tuppkam. nu har jag fått väldigt negativa reaktioner från folk. att han aldrig kommer att bli bra..han har lite problem med att böja sig i högervarv..det har dock alltid varit hans svaga sida.. och han har alltid varit lite stel enligt min massör. ska nu boka tid på klinik då jag har ridit honom ett tag och vill nu kolla så att det inte kommit tillbaka..finns här någon med erfarenhet utav detta??

Sv: inflammation i framknäna

Oj då. Jag har haft massor av hästar med behandlade framknän ( har jobbat 10 år med konvalecenter) även hästar som sett ut som "schweizerostar" i knäna...Jag kan säga att du behöver inte alls lyssna på olyckskorparna.

Du kan ha liniment runt hela knäet, även på baksidan där förstärkningsbanden sitter, har du en massör bara kanske du ska ta nån som är duktig på att "korrigera" också så försvinner stelheten.

Sen finns ju en hel det tillskott på marknaden som du kan hjälpa din häst med i uppbyggnaden/läkningen.

Knän brukar man ju hellre behandla med adequan, eller kortison....tuppkam brukar man inte ha till framknän.....men det kanske har kommit nya rön.

Nu är jag långt ifrån någon expert, men jag kommer iaf precis hem från ett återbesök efter att ha behandlat båda bakknäna med tuppkam och kortison. Min pålla blev friskförklarad iaf... kan ju säkert skilja en del mellan framknä och bakknä men ändå...
Lycka till!

åh det lät ju som balsam för min själ :-) jag har nu glukosamin,msm och steel joint til honom..kortison fick han..trodde det hette tuppkam då jag tror att vet. sa att det var det..hmm kan ha fel.. så jag ska kanske inte ge upp honom ännu...?? jag blev så ledsen bara..min lilla älskling ju!!
finns det mer som du kan rekomendera??jag har även back on track..

jag vet inte hur mycket det skiljer sig...men enligt vet. var det tillväxtfaserna i knäna som strula..om dem inte hade slutit sig än eller vad det nu var.. man lyssnar ju tyvärr bara med ett öra. min blev friskförklarad i början av augusti.. men tycker nu att han är lite stel igen.. ska kanske ta ut en ET istället??

Hur gammal är hästen? Är det fram eller bakknä? ( troligtvis fram eftersom du kan använda BoT :D

Tillväxtzonerna i framknäna skall normalt sluta sig i början av tvåårssäsongen, men i vissa fall så sluter dom sig senare och är dom dessutom kastrerade tidigt så sluter dom sig senare ( har med tillväxthormoner att göra)
Är det "bara" så, så tror jag inte du har så mycket att bekymra dig för, ta det bara lugnt, träna kan man göra men inga störrre påfrestningar.

Bakknän sluter sig betydligt senare, upp till 4-5 årsåldern innan dom är helt klara, men ju "högre upp" man kommer anatomiskt , ju "mindre" betydelse har dom i träningssynpunkt, med undantag förstås om man har fått problem med dom.

Senast ändrad:

Hästen är en valack på fyra år som kastrerades efter 2,5 års bedömningen.
han växer tydligen ännu 1 cm i sommar....:(
han är rätt så liten typ 160 cm.
ja det är fram!:D
hade ju varit svårt med BoT annars..;)
jag hoppas ju att det inte är någon fara.. det som jag tycker är lite konstigt är att han lägger huvudet på sned när ha går i höger varv istället för att böja på halsen..och gnisslar lite med tänderna mot bettet så att säga..:confused: när han hade ont i knäna så lade han sig mer på bettet så att säga..han blev tung i handen och gick emot..det gör han ju inte nu..sååå förvirrad!!

Kolla tänderna på honom också då....det kan mycket väl vara det som gör att han "går emot". Inte alls omöjligt.
Men ta nån som är bra på tänder

tack så hemskt mycket för dina svar! jag ska kolla upp honom från öron ner till hovar!!!:rofl: :bow:

jag ringde til min massör och hon sa "plocka bort nosgrimman då han är i tandfällningsperiod." och det gjorde jag ikväll när jag red och gissa vem som gick som en ängel!!:bump: :bow:

Ja, du ser va enkelt det kan vara ibland :D , 4 åringar är ju i en period nu o fäller tänder.
Jag har ju travare och vi använder ju som inte nosgrimmor, däremot så ligger dom ju på bettet lite mer än en ridhäst och kan springa o tvära för det istället .

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
708
Senast: tara
·
Hästvård Min ena häst har sedan den kom till mig för några månader sedan (och även med senaste ägaren) men inte tidigare ägare blivit plötsligt...
Svar
3
· Visningar
455
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 390
Senast: Sassy
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 061
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Annonsera mera hundar 2