Inflammation i bakknä

Sv: Inflammation i bakknä

Hej, är det någon som haft inflammation i ett/båda bakknä på sin häst (ingen synlig artros)? Hur har det gått och hur lång rehab blev det. Hur la ni upp rehabprogrammet på ett ungefär?

Tyvärr var mitt fall inte så positivt. Knäledsinflammtion båda bak på fyraåring nyss inriden . Klarade av att behandla bort inflammationen på vänster sida medan höger blev kronisk kraftig hälta. Röntgad utan fynd. Ultarljud utan fynd. Behandlad flera gånger med tuppkam och cortison. Skoddes med kilsula bak för att avlasta utan resultat. Långvarig vila. Långsam igånsättning med negativt resultat. Intravenös tuppkam tre gånger. Cortisonsalva utvärtes runt knäleden, Equiterapeft tre gånger utan resultat. Inflammationshämmande medicin 15 dagar oralt. Ingen vet vad som orsakade skadan eftersom jag köpte hästen som fyraåring och fick ta bort honom som sexåring och då hade vi behandlat hästen 16 gånger på clinik. Det enda som jag inte provade var atroskopi men eftersom jag bor 80 mil från clinik som utför artroskopi. Skulle till slut få åka iväg med honom för att göra atroskopi men eftersom skadan pågått så länge utan att han svarat på någon behandling så blev jag avrådd från att skicka iväg honom av veterinär på Mälarkliniken som utför artroskopi.

Låter som min förutom det är i traven som rumpan kastas in i "det onda varvet".

Rent generellt låter det som om man får börja röra på dom ganska så tidigt efter bakknäsbehandling, stämmer det med er andras uppfattning? Har fått olika bud om allt från utebox till o gå i vanlig hage med kompisar under sjuktiden. Dock verkar det som om dom flesta är rörande överens om att inga böjda spår på en längre tid, rakt fram o skog är det som gäller.

Ni med bakknäsinflammationer, har hoppningen funkat när ni kommit igång igen och på vilken nivå hoppar ni i så fall?

Samlar så mycker info jag kan inför stundande återbesök hos vet. därav alla mina frågor.

Min häst hade en inflammation i h. bakknä för lite över ett år sedan, behandlades med cortison i både knäled och ländmuskulatur (självklart hade han ont även där med). Skulle egentligen skrittas uppsuttet i tre veckor men eftersom ryggen fått en behandling så skulle jag promenera 20 minuters rundor ungefär. Tyvärr tyckte inte hästen att det var lika roligt, så han exploderade efter 3 dagar (nu pratar vi världens bekvämaste häst), han fick gå i vanlig hage om han inte levde loppan, det gjorde han- dock bara på eftermiddagarna. Så han fick komma in vid 2-3 trots att det var bra väder. Hellre att han får traska runt och beta de timmar han är ute än att stå i en sjukhaga tyckte jag.

3 veckor senare ÅB och hästen är haltfri och visar ingen ömhet i ryggen:banana: Veterinären såg ut ungefär så här::eek: Och säger "Jag trodde inte att han skulle svara så här fort, men tydligen"

Han röntgades aldrig eftersom han svarade så fort på behandlingen, och har sen dess inte haft problem med bakknä.

Lycka till!
Skritt uppsuttet i 3 veckor (om det var omöjligt skulle jag låta honom gå i hage i tre veckor till, och sen börjar rida skritt och trav på en gång :confused: ), sen rider vi igång sakta men säkert med trav och galopp på rakt spår. Jag tror det dröjde minst 2-3 månader innan jag började rida stora böjda spår.

Jag upptäckte hältan genom att hästen kastade rumpan åt höger i galoppen och var inte riktigt 100 på att fatta h. galopp..

Ja min gick i vanlig hage från dag 2. Första dagen stod han på box.
Hon beordrade ju egentligen skrittpromenader, men efter de tre dagarna vågade jag inte riskera bådemitt liv och att hästens skada skulle förvärras (han bockad, sparkade och stegrade om vartannat, och jag har svårt att tro att det är min hästjag pratar om nu ;) )

Visst kan hästen säkert gå tillsammans med kompisar så länge det inte är fullt ös- medvetslös som gäller..

Nej, böjda spår unviker jag än så gott det går. Visst rider jag volter och serpentiner, men inte i samma grad som med tidigare hästar, men det kan ju också bero på att vi rider på bana 1 dag i veckan/1 dag varannan vecka.

Jag hoppar min väldigt sporadiskt, men i somras efter att ha hoppat igång honom lite mer så hoppade vi 80 cm. Jag märkte inte av någon skillnad där.

Jag brukar linimentera bakknäna efter varje hårdare träningspass, för säkerhetsskull.

Senast ändrad:

Då har vi varit på kliniken igen. Mindre halt på longering och böjprov den här veckan, dock ungefär samma rörelsestörning vid ridprov. Röntgat och hittar inget. Fick nu sin första behandling med kortison och ska nu skrittas i tre veckor för hand, tömköring och några pass uppsuttet innan återbesöktet om tre veckor. Håll tummarna för oss!

här har ni en till med samma problem! var inne med min häst för 2 veckor sedan efter att han reagerade starkt med ömhet i ryggen vid ridning. vet behandlade hö knä med cortison och pållen blev ordinerad 1veckas vila i sjukhage med dagliga promenader och veckan därefter tömkörning och sedan ridning i skritt. han har även fått finadyne (tre påsar/dag) i tio dagar. jag valde att ge honom 2 veckors hagvila för att vara på den säkra sidan och ska imorgon prova tömköra honom och se om det blivit någon förbättring.

vet sade däremot inget om att undvika arbete på volt, men tanken slog mig att detta borde belasta knät onödigt mycket efter en sån här skada. ska prova att sitta upp på honom för att se om han reagerar likadant nu som innan, han är tack och lov ingen hårding som döljer sin smärta....

fy va hemskt:( . så UNG! nu blir jag nojjig:crazy: fler erfarenheter av knäledsinflammationer någon?

här har ni en till med samma problem! var inne med min häst för 2 veckor sedan efter att han reagerade starkt med ömhet i ryggen vid ridning. vet behandlade hö knä med cortison och pållen blev ordinerad 1veckas vila i sjukhage med dagliga promenader och veckan därefter tömkörning och sedan ridning i skritt. han har även fått finadyne (tre påsar/dag) i tio dagar. jag valde att ge honom 2 veckors hagvila för att vara på den säkra sidan och ska imorgon prova tömköra honom och se om det blivit någon förbättring.

vet sade däremot inget om att undvika arbete på volt, men tanken slog mig att detta borde belasta knät onödigt mycket efter en sån här skada. ska prova att sitta upp på honom för att se om han reagerar likadant nu som innan, han är tack och lov ingen hårding som döljer sin smärta....

Verkar som om man får olika ordinationer beroende på vetrinär, jag har i alla fall blivit avrådd från o belasta henne på böjda spår under en längre tid framöver. Var dock ok att tömköra i skritt på rakt spår, stooor volt och lite serpentiner. Antar att det är värre i trav o galopp när man nu kommer så långt. Varför fick ni Finadyn också? Som smärtlindring eller?

Hör gärna av dig så vi (jag) får veta hur det gick på återbesöket. Kan vara intressant o jämföra de rehabprogram vi får mm.

jag skulle höra av mig till kliniken om han inte förbättrades och boka återbesök ifall han fortfarande hade problem. skulle tömkört honom idag men jag hinner tyvärr inte med det. han fick finadyne för smärtlindring och i antiinflammatoriskt syfte. receptionisten på apoteket reagerade på att han skulle ha så mycket som 3 påsar per dag så hon ringde vet men fick inte tag på honom. jag ringde senare för att fråga om det verkligen var rätt dos och telefonisten på kliniken tittade då i datorn och sade att det stämde med vad veterinären hade skrivit ut och att han sällan har fel:crazy: fick inte tag på honom så jag pulade i hästen 3 påsar om dagen i tio dagar och hoppas på att det gett effekt.
tyvärr har min underbara medryttare inget intresse av att rida ut och hennes träning utförs mycket på volt vilket jag inte vågar utsätta honom för så mycket nu på ett tag. jag ska nog försöka få tag på vet och fråga om böjda spår... svammel, svammel...

jag kan pm:a dig när jag har tömkört och provsuttit honom

jag skulle höra av mig till kliniken om han inte förbättrades och boka återbesök ifall han fortfarande hade problem. skulle tömkört honom idag men jag hinner tyvärr inte med det. han fick finadyne för smärtlindring och i antiinflammatoriskt syfte. receptionisten på apoteket reagerade på att han skulle ha så mycket som 3 påsar per dag så hon ringde vet men fick inte tag på honom. jag ringde senare för att fråga om det verkligen var rätt dos och telefonisten på kliniken tittade då i datorn och sade att det stämde med vad veterinären hade skrivit ut och att han sällan har fel:crazy: fick inte tag på honom så jag pulade i hästen 3 påsar om dagen i tio dagar och hoppas på att det gett effekt.
tyvärr har min underbara medryttare inget intresse av att rida ut och hennes träning utförs mycket på volt vilket jag inte vågar utsätta honom för så mycket nu på ett tag. jag ska nog försöka få tag på vet och fråga om böjda spår... svammel, svammel...

jag kan pm:a dig när jag har tömkört och provsuttit honom

PM:a mig jättegärna!
/Muffe

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar