Inflammation i bakknä

M

Muffe

Hej, är det någon som haft inflammation i ett/båda bakknä på sin häst (ingen synlig artros)? Hur har det gått och hur lång rehab blev det. Hur la ni upp rehabprogrammet på ett ungefär?

Sv: Inflammation i bakknä

min vänninas halvblod "skadade" sig i hagen som drygt 1 åring. troligtvis har hon gått omkull enl. vet. hon blev utredd, bedövad, ultraljudad och röntgad. dom släckte hältan när v.bakknä bedövades, men inget hittades på röntgen el. ultraljud. hon blev sprutad(med cortison) och fick en kur butta då dom misstänkte en inflammation. och blev efter åb. friskförklarad.

dock har "hältan" återkommit flera gånger till under åren (hon är 4 nu)
och hon har blivit beh. för samma sak varje gång.

hon blev insutten under 1 1/2 mån. förra året och fick därefter vila. sattes igång igen i våras men känndes inte riktigt ok. ganska ovillig till arbete och "trång" i steget. ville inte heller ta v. galopp fattning.

åkte till kliniken men ingenting hittades. därimot rek. vår vet. att kontakta en kiropraktor h*n samarbetar med. h*n hittade låsningar i bäckenet och även i nacken. 2 beh. behövdes för att komma tillrätta med "problemet"(hon har "sne" belastat). helt plötsligt får hästen ett mkt. bättre steg, har inga problem med vänster galoppen och får bjudning.

hon har ställts av för 2 mån. vila nu så hon får "smälta" allt hon lärt sig i sommar :D

eftersom hon inte varit inriden och igång så har vi tagit det lungt även av den anledningen.

Senast ändrad av en moderator:

Tack för ditt svar. Ja jag har förstått att bakknän är luriga och att hältan gärna återkommer. Hade precis som ni tänkt att anlita en kirr/Equiterapeft tillsammans med vetrinärvården då hon lätt blir spänd i ryggen o det säkert inverkar negativt på bakknät.

min vänninas halvblod "skadade" sig i hagen som drygt 1 åring. troligtvis har hon gått omkull enl. vet. hon blev utredd, bedövad, ultraljudad och röntgad. dom släckte hältan när v.bakknä bedövades, men inget hittades på röntgen el. ultraljud. hon blev sprutad(med cortison) och fick en kur butta då dom misstänkte en inflammation. och blev efter åb. friskförklarad.

dock har "hältan" återkommit flera gånger till under åren (hon är 4 nu)
och hon har blivit beh. för samma sak varje gång.

hon blev insutten under 1 1/2 mån. förra året och fick därefter vila. sattes igång igen i våras men känndes inte riktigt ok. ganska ovillig till arbete och "trång" i steget. ville inte heller ta v. galopp fattning.

åkte till kliniken men ingenting hittades. därimot rek. vår vet. att kontakta en kiropraktor h*n samarbetar med. h*n hittade låsningar i bäckenet och även i nacken. 2 beh. behövdes för att komma tillrätta med "problemet"(hon har "sne" belastat). helt plötsligt får hästen ett mkt. bättre steg, har inga problem med vänster galoppen och får bjudning.

hon har ställts av för 2 mån. vila nu så hon får "smälta" allt hon lärt sig i sommar :D

eftersom hon inte varit inriden och igång så har vi tagit det lungt även av den anledningen.

Min dam har haft dubbelsidig gonit om 1½ åring, inte återkommit. Däremot fick hon en massa andra ledinflammationer som återkom och återkom, pga att hon var sned, och nu i år så har knäna spökat lite, inte så att hon är halt på böjprov men har sett 'besvärad' ut på lina, och är sprutad två ggr, svarade TYDLIGT mellan gång ett och två, tredje ÅB idag då jag hoppas på friskförklaring.

Dock, bakknähältor är ofta av något som sitter högre, så en kiropraktor också är en bra ide.

Valacken står med bland annat bakknäinflammation (enkelsidig) efter att ha rullat fast i boxen. Inte heller halt på böjprov, men på böjt spår (rejält med), och bedövning släcker. Där ska kiropraktorn få kika med då vet är i princip säker på att grunden kommer högre ifrån.

Misstänker precis som du säger att det kommer högre ifrån. Ryggen är dock nu kollad och där finns inget (skelettmässigt). Dock har hon haft ont i ryggen/musklerna pga illasittande sadel så troligen är det boven/en faktor i alla fall.

Gonit? Vad innerbär det?

Min dam har haft dubbelsidig gonit om 1½ åring, inte återkommit. Däremot fick hon en massa andra ledinflammationer som återkom och återkom, pga att hon var sned, och nu i år så har knäna spökat lite, inte så att hon är halt på böjprov men har sett 'besvärad' ut på lina, och är sprutad två ggr, svarade TYDLIGT mellan gång ett och två, tredje ÅB idag då jag hoppas på friskförklaring.

Dock, bakknähältor är ofta av något som sitter högre, så en kiropraktor också är en bra ide.

Valacken står med bland annat bakknäinflammation (enkelsidig) efter att ha rullat fast i boxen. Inte heller halt på böjprov, men på böjt spår (rejält med), och bedövning släcker. Där ska kiropraktorn få kika med då vet är i princip säker på att grunden kommer högre ifrån.

Ah förlåt, gonit är alltså den fackmässiga benämningen på knäledsinflammation. Sorry om jag förvirrade det.

I min dams fall fanns ju heller inget 'skelettmässigt' uppe i ryggen, men kiropraktorn hittade ju raskt både roterat bäcken och 'snedhet' i ländryggen, som korrigerats (flera ggr, vill gärna gå tillbaka lite, men kommer förhoppningsvis lösa sig när hon är i träning igen och musklar rätt).

Hej, är det någon som haft inflammation i ett/båda bakknä på sin häst (ingen synlig artros)? Hur har det gått och hur lång rehab blev det. Hur la ni upp rehabprogrammet på ett ungefär?

Hade en häst som blev sparkad på sitt bakknä och det utvecklade sig till en kronisk knäledsinflamation och jag fick ta bort hästen för vetrinärerna hittade inte vad felet var. Hästen stog i Helsingborg många omgångar. Jag bönade och bad att de skulle ta bort henne för det var bara skinn och ben kvar på henne till slut men de skulle ha henne till "fösökskanin":mad: De såg det på obuktionen sedan vad det var för något. Hoppas det går bättre med din häst.

Oj, så illa får jag verkligen hoppas att det inte går, så hemskt för er! Här vet vi i alla fall nu äntligen vart problemet sitter så nu hoppas jag att det går o få ordning på med hjälp av vetrinärbehandling, kirropraktor och ett bra lugnt igångsättningsprogram.

Hade en häst som blev sparkad på sitt bakknä och det utvecklade sig till en kronisk knäledsinflamation och jag fick ta bort hästen för vetrinärerna hittade inte vad felet var. Hästen stog i Helsingborg många omgångar. Jag bönade och bad att de skulle ta bort henne för det var bara skinn och ben kvar på henne till slut men de skulle ha henne till "fösökskanin":mad: De såg det på obuktionen sedan vad det var för något. Hoppas det går bättre med din häst.

det ända vi kan "ångra" är att vi inte tog kiropraktorn tidigare :crazy:

det gjorde så himla stor skillnad och hon har varit ren i gången sedan dess. skulle hon bli stel, halt eller tappa bjudning igen tyckte kiropraktorn att vi skulle ringa för ett nytt besök.

lycka till med din pålle.

Tack Hillevi för stöd o att du berättade hur ni haft/har det.

det ända vi kan "ångra" är att vi inte tog kiropraktorn tidigare :crazy:

det gjorde så himla stor skillnad och hon har varit ren i gången sedan dess. skulle hon bli stel, halt eller tappa bjudning igen tyckte kiropraktorn att vi skulle ringa för ett nytt besök.

lycka till med din pålle.

HeJ!

Min tjej hade knäledsinflammation båda bak förra hösten, med pålagringar i båda också. Hon hade 0,5 gradig hälta på böjprov (i augusti) på båda när vi åkte in, och blev behandlad 3 eller om det var 4 gånger, sprutad i leden och med butta. Liten hage i ca 3 månader?, iaf tills hon tröttnade och sprängde den.
Leddes efter schema hela perioden och ökade långsamt hela tiden. Var fullt igång ...(tankepaus..) i januari och vi har inte haft några problem med knälederna sen dess.

/ Lavinia, som idag galopperade barbacka på lång tygel i skogen..undebart!!!

Tack Lavinia, inger lite hopp. Jag PM:ar dig, behöver tips på träningsupplägg!

HeJ!

Min tjej hade knäledsinflammation båda bak förra hösten, med pålagringar i båda också. Hon hade 0,5 gradig hälta på böjprov (i augusti) på båda när vi åkte in, och blev behandlad 3 eller om det var 4 gånger, sprutad i leden och med butta. Liten hage i ca 3 månader?, iaf tills hon tröttnade och sprängde den.
Leddes efter schema hela perioden och ökade långsamt hela tiden. Var fullt igång ...(tankepaus..) i januari och vi har inte haft några problem med knälederna sen dess.

/ Lavinia, som idag galopperade barbacka på lång tygel i skogen..undebart!!!

Inflammation i knäet med början till artros.

Skadade sig i slutet av augusti. Sprutade med cortison och hyaluonsyra. Blev inte bättre av det (skritt en vecka, sedan lite lätt jogg) och sprutades med cortison och chondroitin två veckor senare. Ett par dagars vila och sedan lätt longering (lite ovanligt jag vet) och ridning i två veckor. Därefter ridning ungefär som vanligt. Hon är fullt igång idag.

Hon hade alltså en väldigt kort konvalescens, delvis pga att hon har andra kroppsliga problem som gör att hon inte får blir stående.

Chodroitinet var dyrt men tog bra.

Ofta är det tvärtom med. Att det primära felet sitter i knät, och att det till följd av detta blir problem med rygg. I nästan samtliga fall jag sett har det varit så iallafall. Ofta är det också ländryggen som blir dålig av att hästen ändrar rörelsemönster och/eller avlastar pga onda bakkän.

Ja jag har nog sett det värsta vad gäller inflammationer i bakknän.
Så stora gallor som min ena hade hade veterinären knappt sett förr. Dessa inflammtioner var kroniska och kom av att hästen hade fel i menisken. Det gick bara utför och tillslut hade han knappt nån menisk kvar...och dessutom pålagringar...det hände på loppet av 9 måndader och var ett resultat av männsikornas oaktsamhet mot hästen.
De hade bara kört på tills han knappt kunde gå och var som ett staket...hos mig vilade han i 16 månader, men blev bara sämre...:cry:

Det var så illa att vi fick lov att ta bort honom, 6 år gammal....

Den andra med artrit i bakknäna (inflammation) har oxå lite artros, och det får dom oftast om de går med återkommande inflammationer. Han kan dock fungera utmärkt som promenadhäst.

Ja rygg och ben hänger ju ihop. I vårt fall skulle det kunna vara precis som du säger att bakknä är det primära och rygg sekundärt för efter o ha behandlat ryggen med kirr, massage och IR så blev hon bra där men problemen kvarstod, det var då vi uppmärksammade knät.

Ofta är det tvärtom med. Att det primära felet sitter i knät, och att det till följd av detta blir problem med rygg. I nästan samtliga fall jag sett har det varit så iallafall. Ofta är det också ländryggen som blir dålig av att hästen ändrar rörelsemönster och/eller avlastar pga onda bakkän.

Ok. Har ni röntgat och ultraljudat knät för att ta reda på vad felet beror på? Hur pass halt var hästen?

Har tid för röntgen o ultraljud i veckan. Ej halt på longering men vid böjprov en tydlig rörelsestörning. Ridprov går ogärna fram (bjuder dåligt och slänger in baken några steg" precis när du byter från rakt spår till böjt spår i det "onda benets" varv.

Ok. Har ni röntgat och ultraljudat knät för att ta reda på vad felet beror på? Hur pass halt var hästen?

Ok...uppdatera gärna om hur det gick för er! Och vad dom sa!
Alltid intressant att veta....:)

Min häst hade en inflammation i h. bakknä för lite över ett år sedan, behandlades med cortison i både knäled och ländmuskulatur (självklart hade han ont även där med). Skulle egentligen skrittas uppsuttet i tre veckor men eftersom ryggen fått en behandling så skulle jag promenera 20 minuters rundor ungefär. Tyvärr tyckte inte hästen att det var lika roligt, så han exploderade efter 3 dagar (nu pratar vi världens bekvämaste häst), han fick gå i vanlig hage om han inte levde loppan, det gjorde han- dock bara på eftermiddagarna. Så han fick komma in vid 2-3 trots att det var bra väder. Hellre att han får traska runt och beta de timmar han är ute än att stå i en sjukhaga tyckte jag.

3 veckor senare ÅB och hästen är haltfri och visar ingen ömhet i ryggen:banana: Veterinären såg ut ungefär så här::eek: Och säger "Jag trodde inte att han skulle svara så här fort, men tydligen"

Han röntgades aldrig eftersom han svarade så fort på behandlingen, och har sen dess inte haft problem med bakknä.

Lycka till!
Skritt uppsuttet i 3 veckor (om det var omöjligt skulle jag låta honom gå i hage i tre veckor till, och sen börjar rida skritt och trav på en gång :confused: ), sen rider vi igång sakta men säkert med trav och galopp på rakt spår. Jag tror det dröjde minst 2-3 månader innan jag började rida stora böjda spår.

Jag upptäckte hältan genom att hästen kastade rumpan åt höger i galoppen och var inte riktigt 100 på att fatta h. galopp..

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har en snabb fråga jag inte lyckats googla fram svaret på! Min häst är betäckt pga livslång skada. Inget hon har någon smärta av...
Svar
12
· Visningar
1 022
Senast: Freazer
·
Hästvård Hej! Ni som har hästar som har/haft såna, hur har ni märkt det? Har ni märkt det eller har ni röntgat och hittat det då? Hur vet man...
Svar
8
· Visningar
586
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
712
Senast: tara
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 094
Senast: animalasia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar