M
Muffe
Hej, är det någon som haft inflammation i ett/båda bakknä på sin häst (ingen synlig artros)? Hur har det gått och hur lång rehab blev det. Hur la ni upp rehabprogrammet på ett ungefär?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
min vänninas halvblod "skadade" sig i hagen som drygt 1 åring. troligtvis har hon gått omkull enl. vet. hon blev utredd, bedövad, ultraljudad och röntgad. dom släckte hältan när v.bakknä bedövades, men inget hittades på röntgen el. ultraljud. hon blev sprutad(med cortison) och fick en kur butta då dom misstänkte en inflammation. och blev efter åb. friskförklarad.
dock har "hältan" återkommit flera gånger till under åren (hon är 4 nu)
och hon har blivit beh. för samma sak varje gång.
hon blev insutten under 1 1/2 mån. förra året och fick därefter vila. sattes igång igen i våras men känndes inte riktigt ok. ganska ovillig till arbete och "trång" i steget. ville inte heller ta v. galopp fattning.
åkte till kliniken men ingenting hittades. därimot rek. vår vet. att kontakta en kiropraktor h*n samarbetar med. h*n hittade låsningar i bäckenet och även i nacken. 2 beh. behövdes för att komma tillrätta med "problemet"(hon har "sne" belastat). helt plötsligt får hästen ett mkt. bättre steg, har inga problem med vänster galoppen och får bjudning.
hon har ställts av för 2 mån. vila nu så hon får "smälta" allt hon lärt sig i sommar
eftersom hon inte varit inriden och igång så har vi tagit det lungt även av den anledningen.
Min dam har haft dubbelsidig gonit om 1½ åring, inte återkommit. Däremot fick hon en massa andra ledinflammationer som återkom och återkom, pga att hon var sned, och nu i år så har knäna spökat lite, inte så att hon är halt på böjprov men har sett 'besvärad' ut på lina, och är sprutad två ggr, svarade TYDLIGT mellan gång ett och två, tredje ÅB idag då jag hoppas på friskförklaring.
Dock, bakknähältor är ofta av något som sitter högre, så en kiropraktor också är en bra ide.
Valacken står med bland annat bakknäinflammation (enkelsidig) efter att ha rullat fast i boxen. Inte heller halt på böjprov, men på böjt spår (rejält med), och bedövning släcker. Där ska kiropraktorn få kika med då vet är i princip säker på att grunden kommer högre ifrån.
Hej, är det någon som haft inflammation i ett/båda bakknä på sin häst (ingen synlig artros)? Hur har det gått och hur lång rehab blev det. Hur la ni upp rehabprogrammet på ett ungefär?
Hade en häst som blev sparkad på sitt bakknä och det utvecklade sig till en kronisk knäledsinflamation och jag fick ta bort hästen för vetrinärerna hittade inte vad felet var. Hästen stog i Helsingborg många omgångar. Jag bönade och bad att de skulle ta bort henne för det var bara skinn och ben kvar på henne till slut men de skulle ha henne till "fösökskanin" De såg det på obuktionen sedan vad det var för något. Hoppas det går bättre med din häst.
det ända vi kan "ångra" är att vi inte tog kiropraktorn tidigare
det gjorde så himla stor skillnad och hon har varit ren i gången sedan dess. skulle hon bli stel, halt eller tappa bjudning igen tyckte kiropraktorn att vi skulle ringa för ett nytt besök.
lycka till med din pålle.
HeJ!
Min tjej hade knäledsinflammation båda bak förra hösten, med pålagringar i båda också. Hon hade 0,5 gradig hälta på böjprov (i augusti) på båda när vi åkte in, och blev behandlad 3 eller om det var 4 gånger, sprutad i leden och med butta. Liten hage i ca 3 månader?, iaf tills hon tröttnade och sprängde den.
Leddes efter schema hela perioden och ökade långsamt hela tiden. Var fullt igång ...(tankepaus..) i januari och vi har inte haft några problem med knälederna sen dess.
/ Lavinia, som idag galopperade barbacka på lång tygel i skogen..undebart!!!
Dock, bakknähältor är ofta av något som sitter högre, så en kiropraktor också är en bra ide.
Ofta är det tvärtom med. Att det primära felet sitter i knät, och att det till följd av detta blir problem med rygg. I nästan samtliga fall jag sett har det varit så iallafall. Ofta är det också ländryggen som blir dålig av att hästen ändrar rörelsemönster och/eller avlastar pga onda bakkän.
Ok. Har ni röntgat och ultraljudat knät för att ta reda på vad felet beror på? Hur pass halt var hästen?